Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Позитивни сигнали от забраните за телефони в някои американски училища

Снимка: pexels

Миналата седмица Принцесата на Уелс в есе написано заедно с професор Робърт Уолдингър от Харвард Медикъл Скул предупреди, че прекаленото ползване на смартфони и компютри създава “епидемия,” която пречи на семейния живот. В същото време в различни точки на света училища въвеждат забрани за използване на телефони от учениците. Едни виждат в тях необосновано стриктни рестрикции, а за други забраните са добре дошли и полезни за учениците. 

Нова учебна година, нови правила - "за" или "против"

Даването на телефон е удобен и бързодействащ вариант да накараме едно дете да слуша. По същата логика заплахата с лишаване от телефон се смята за ефективна, когато детето не слуша. Независимо дали съм в ресторант в София, Стара Загора, Вашингтон или Ню Йорк мога да видя родители, които се предават и дават телефона в ръцете на детето си само и само то да яде и да не вдига шум. 

Психологът Иван Игов: Пресилено е електронните устройства да се сравняват с алкохолизма

Мигновена и ефективна стратегия, но дали в дългосрочен план може да се каже, че цената която се плаща е прекалено голяма? Чували сте сигурно експерти, които обвиняват дългото стоене пред екран като такъв на телефон и таблет за покачване случаите на депресия сред младите, поведенчески проблеми и недоспиване, но в същото време има и изследвания, които не могат да докажат категорична връзка между стоенето дълго на телефона и негативни последствия за развитие и поведение. 

Няма консенсус  сред изследователите, но си струва да се обърне внимание на някои проучвания и реакции на учители и ученици. 


Едно изследване на Центровете за контрол и превенция на заболяванията в периода 2021 - 2023 показва, че около 50 % от децата на възраст 12-17 години, които прекарват над 4 часа на ден пред електронен екран са по-тревожни от тези, които са пред екран по-малко от 4 часа на ден. Като става дума за ученици е необходимо да се вземе предвид и друг фактор. Социалните умения при подрастващите все още се развиват в гимназията.  Липсата на разговори със съученици на живо и замяната им с мълчаливо скролване на телефона не е от полза за развиване на социални умения. 

Друго, което се приема като негатив - телефонът в класната стая по време на час отвлича вниманието от научаването на знания от учителя. 

Притесненията в образователна общност се превърнаха в толкова належащи, че се стигна до забрани. В 46 американски щата има някакъв вид забрана за използване на телефони в училище като в останалите се обмислят мерки в тази посока. Видът забрани варира като има такива, които важат от първия до последния звънец и други, които са само по време на час. Мерките са отскоро, но в местните медии се съобщава за конкретни данни, които могат да се разчитат като успех. 


Вашингтон Поуст цитира данни от гимназията Ballard в Кентъки. Там забраната за телефони е за периода от първия до последния звънец, което означава - без телефони не само по време на час, но и в междучасията и по време на обяд. Преди забраната работещи там споделят, че е било тихо в кафетерията на гимназията - ученции втренчени в телефоните, скролващи безмълвно. Сега може да се чуят разговори, смехове, да се видят игри, пише изданието. Най-забележителното? 67 процента ръст при вземането на книги от библиотеката. 

Библиотекарят на училището Стефани Конрад кава за Вашингтон Поуст, че сега учениците си говорят с нея за книгите, за жанровете които харесват и дори и казват неща от сорта “бих искал фентъзи поредица, където основния герой е момче.” 

Позитивни новини в тази посока има и от Източното крайбрежие. Си Би Ес цитира мнения от гимназията Джерико в Лонг Айлънд, където когато телефоните са били разрешени някои не са слушали уроците.  Една от ученичките, Сабрина, посочва “Честно казано тази учебна година осъзнах, че много от нещата са доста интересни. За пример, никога не бях се интересувала от история. Бях постоянно на телефона си, защото си казвах, че това е скучно. Но тази година си казвам, че нещата са всъщност наистина интересни, защото са свързани със света около мен в момента.” 


Естествено, че има и такива, които показват симптоми на абстиненция и те на са доволни от мерките. За Си Би Ес Адам от гимназията Джерико казва, че без телефона майка му, баща му и приятелите му не са в джоба му както преди. Има и притеснени родители, които казват, че би трябвало да могат да се свързват с децата си по всяко време в случай на извънредна ситуация. Отговорът на тези притеснения е, че ще е по-безопасно ако комуникацията в такива ситуации е централизирана, за да има сигурност, че комуникацията тогава е ясна и прецизна. 

Децата днес не са живели в свят без смартфони. Те ги използват нон стоп незаисимо дали за игра, комуникация или за запечатване на мигове. Телефонът е част от ежедневието и е трудно да се разделят с него, но има промяна. Промяна в поведението, наложена от позицията на власт, промяна, която сега изглежда в Щатите ще бъде скоро приета по-радушно. Данните от проучвания и отразяването на различни случаи в местни медии показват, че в Щатите от нежелана промяна неизползването на телефони в училище започва да се разглежда в някои места като мярка, водеща до яки винтидж моменти с по-смислени разговори лице в лице. 


Информация на Младен Петков в рубриката "Американски честоти" за "Понеделник вечер".

По публикацията работи: Гергана Хрисчева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени