Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В търговската война между САЩ и Китай се открива нов фронт - този път в морския транспорт

Снимка: Ройтерс

Капиталовите пазари се тревожат за нова област на търговски спор между САЩ и Китай - този път в морския транспорт, съобщават Ройтерс и Dow Jones News. Във вторник Вашингтон и Пекин започнаха да начисляват допълнителни пристанищни такси на океанските корабни фирми, които превозват всичко - от играчки за празници до суров петрол, превръщайки откритото море в ключов фронт в търговската война между двете най-големи икономики в света.

Завръщането към пълномащабна търговска война изглеждаше неизбежно миналата седмица, след като Китай обяви значително разширяване на контрола върху износа на редкоземни елементи, а президентът Доналд Тръмп заплаши да повиши тарифите върху китайски стоки с допълнителни 100%.

Междувременно Китай въведе ново измерение в широкообхватния спор, като наложи санкции на пет американски дъщерни дружества на южнокорейската корабостроителна компания Hanwha Ocean.

Във вторник китайското министерство на търговията обвини дъщерните дружества, че "съдействат и подкрепят разследванията и мерките на правителството на САЩ срещу китайския морски, корабостроителен и логистичен сектор".

Това засилва опасенията, че търговският спор между САЩ и Китай ескалира, а не намалява, преди срещата на върха между Доналд Тръмп и Си Цзинпин, насрочена за 29 октомври в Сеул.

Последните развития са част от продължаващ търговски спор между двете суперсили, който отново се разпали миналата седмица, след като президентът Доналд Тръмп заплаши да наложи 100% тарифи на Китай и допълнителен контрол върху износа на критичен софтуер. Това беше в отговор на действията на Китай да ограничи износа на редкоземни елементи за САЩ и останалия свят.

В същото време Министерството на транспорта на Китай обяви ответно разследване на това  на Вашингтон, чрез което САЩ проучват господстващото положение на Китай в световната корабоплавателна индустрия. Разследването на Китай обеща да прецени дали САЩ са участвали в "дискриминационно ограничително поведение" срещу своите корабоплавателни и корабостроителни индустрии.

От своя страна, Вашингтон е обезпокоен от морската хегемония на Китай. Пекин доминира в глобалното корабоплаване с над 50% от световния товарен капацитет и в корабостроенето с над 50% от поръчките за нови плавателни съдове, докато САЩ притежават само 2,9% от световния флот. Всъщност Южна Корея изигра ключова роля в подпомагането на Америка да възроди корабоплавателните си възможности и миналата година Hanwha Ocean плати 100 милиона долара, за да купи корабостроителницата Philly в Пенсилвания.

Тази седмица започна и въвеждането на такси на принципа "око за око, зъб за зъб", наложени от двете страни на кораби, акостиращи в пристанищата на другата. И двете страни ще начисляват такси от 50 долара на тон, което, когато товарните кораби могат да носят товари до 250 000 тона, представлява значителен разход.

Финансовите пазари са нервни относно този последен фронт в търговската война с последици за световната инфлация и търговската активност, тъй като морските товари представляват 80% от стоките, търгувани в световен мащаб.

Някои икономисти обаче разглеждат тези последни разногласия като борба за позиция преди срещата на върха между Тръмп и Си в края на месеца и като част от процеса на договаряне.

През последните седмици се водят преговори между двете страни.

В днешно интервю за "Файненшъл таймс", американският министърът на финансите Скот Бесънт отправи обвинението:

"Китай иска да дърпа всички останали надолу. Ако искат да забавят световната икономика, те ще пострадат най-много".


По публикацията работи: Явор Римски
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна