Асоциации от автомобилната индустрия в Европа бият тревога относно последиците от последния ход на Китай за ограничаване на износа на критично важни редкоземни елементи, заявявайки, че мерките биха могли да проправят пътя към период на хаос във веригите на доставки, съобщава CNBC.
Миналата седмица Министерството на търговията на Китай обяви разширени ограничения върху износа на редкоземни елементи и свързани с тях технологии, стремейки се да предотврати "злоупотребата" с минерали във военните и други чувствителни сектори.
Оттогава насам Пекин защитава политиката, заявявайки, че "не се страхува" от търговска война на САЩ, след като президентът Доналд Тръмп заплаши да наложи допълнителни тарифи от 100% върху китайския внос.
Въпреки споразумение през юли с Пекин, предназначено да ускори доставките до ЕС, европейската автомобилна индустрия изпитва значителни смущения, след като в началото на април Китай наложи ограничения върху износа на редкоземни елементи.
Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) заяви, че се очаква новите разпоредби на Китай да имат "значителни трайни последици за доставките на засегнатите продукти до Германия и Европа", както и за по-нататъшния им транспорт.
Последните ограничения за износ на Китай ще засегнат "особено силно" индустрията за батерии и полупроводници, а оттам и автомобилната индустрия, заяви говорителят на VDA пред CNBC.
Лобито на германската автомобилна индустрия призова политиците както в Брюксел, така и в Берлин да се справят "решително" с проблема с Китай, за да намерят бързо жизнеспособно решение.
"Факт е, че китайските ограничения за износ на редкоземни елементи и постоянни магнити, въведени през април тази година, вече значително влошиха ситуацията с доставките на редкоземни елементи и стратегически материали. Новите мерки сега отиват още по-далеч", посочи говорителят на VDA.
Редкоземните метали са жизненоважни компоненти за производството на електрически превозни средства, както и за различни високотехнологични приложения, включително електроника и приложения за възобновяема енергия. Очаква се търсенето на редкоземни елементи и критични минерали да нарасне експоненциално през следващите години, тъй като преходът към чиста енергия набира скорост.
Китай е безспорният лидер във веригата за доставки на критични минерали, представлявайки приблизително 60% от световното производство на редкоземни минерали и материали. Американски официални представители вече предупредиха, че това представлява стратегическо предизвикателство на фона на прехода към по-устойчиви енергийни източници.
Роберто Вавасори, председател на лобито на италианските производители на авточасти ANFIA, заяви, че макар производителите да са успели да поддържат производството, когато Китай ограничи доставките през лятото, резервите от редкоземни метали сега са изложени на риск от изчерпване. Този буфер "вече не съществува", каза Вавасори на конференция в Милано, предаде Ройтерс.
Рико Луман, старши секторен икономист по транспорт и логистика в ниделрандската банка ING, заяви, че новите мерки на Китай срещу износа са негативни от гледна точка на веригите на доставки.
"Китай доминира над 90% от световния рафинериен капацитет и следователно това е истинска пречка. В цялата верига за доставки все още има запаси, като например в основното хранилище на Tradium близо до Франкфурт, така че не очаквам незабавни големи последици", каза Луман.
"Но редкоземните елементи включват редица елементи, някои от които могат да се окажат в недостиг. А бъдещото облекчаване на доставките е силно зависимо от предстоящите преговори с Китай", добави той.
Складовото съоръжение Tradium е високо охраняем, безмитен митнически склад във Франкфурт на Майн, Германия. Той се използва от Tradium за съхранение на физически активи като технологични метали, редкоземни елементи и благородни метали за индустриални клиенти и частни инвеститори.
