Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автомобилните производители търсят ключови редкоземни елементи преди китайските ограничения

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Глобалните автомобилни производители търсят по целия свят ключови редкоземни елементи, преди да влязат в сила предстоящите китайски мерки за контрол върху износа, като има притеснения, че тези ограничения биха могли да доведат до недостиг на автомобилни части и затваряне на заводи, съобщава Ройтерс.

Магнитите от редкоземни елементи се използват в редица автомобилни части като странични огледала, високоговорители, маслени помпи, чистачки на предното стъкло и сензори за течове на гориво и спирачки. Те играят още по-голяма роля в електрическите превозни средства, отбелязва агенцията.

Докато сделка между САЩ и Китай по-рано през годината отслаби тези заплахи за доставките, запасите бяха изчерпани от подобни ограничения по-рано тази година, като същевременно Пекин обяви по-рано този месец, че ще затегне контрола при издаването на лицензи за износ на редица критични редкоземни минерали, което рискува да изправи компаниите по света от глобален недостиг на доставки.

Консултантската компания AlixPartners изчислява, че Китай контролира до 70% от световния добив на редкоземни елементи, 85% от капацитета за рафинирането им и около 90% от производството на сплави и магнити от редкоземни метали.

Новият китайски списък за контрол на износа включва елементи като итербий, холмий и европий, използвани също в производството на автомобили.

Според Надин Райнер, главен изпълнителен директор на германския доставчик на метални прахове NMD, "ситуацията е много напрегната", като клиентите искат да доставят редкоземни елементи отвсякъде, освен от Китай.

Райнер каза, че макар да има много редкоземни елементи в страни като Швеция, тези държави нямат мини или рафиниращ капацитет, за да ги направят използваеми. А за тежките редкоземни елементи Китай контролира 99,8% от световния рафиниращ капацитет, което прави алтернативните източници незначителни.

Редкоземните елементи могат да бъдат рециклирани от стари автомобили, но тази индустрия е в начален стадий. Neutral, компания, подкрепяна от Renault, в момента рециклира редкоземни елементи от 400 000 автомобила годишно във Франция и има договори с 15 марки в Европа.

Дори ако китайските доставчици могат да изпълнят нови поръчки преди влизането в сила на контрола върху износа на 8 ноември, пътуването по море до Европа може да отнеме 45 дни, а заплахата от затруднение, свързано с редкоземни елементи, е сред няколкото сериозно проблема, пред които е изправена автомобилната индустрия.
Китай също така въведе ограничения за износ на литиево-йонни батерии и материали за батерии, което предизвика опасения относно доставките на части за електрически превозни средства.

Миналата седмица пък спор за интелектуална собственост между Китай и Нидерландия, включващ малко известния холандски производител на чипове Nexperia, предизвика опасения от затваряне на фабрики, тъй като той доставя голямо количество автомобилни части и компоненти за чипове.

Автомобилните производители също така са изправени пред предизвикателството на американските мита.

Но контролът на Китай върху индустрията чрез контрола си върху редкоземните елементи е сред най-сериозните проблеми.

"Те могат да ни затворят за два месеца, цялата автомобилна индустрия", каза Райън Грим, вицепрезидент за Северна Америка на Toyota Motors.

Бруно Гаери, президент за Франция, Бенелюкс, Западна и Южна Европа в доставчика Bosch, заяви, че очаква автомобилната индустрия да се "презапаси с редкоземни елементи" преди крайния срок. Но изпълнителен директор на доставчик на магнити за южнокорейската Hyundai каза, че макар компанията да е натрупала запаси по-рано тази година, "повечето вече са изчерпани" и доставките са ограничени.

Някои китайски износители на редкоземни елементи получиха прилив на поръчки от чуждестранни клиенти, веднага след обявяването на 9 октомври на новия контрол върху износа на 9 октомври, съобщиха източници на Ройтерс.

Автомобилните производители обаче предприемат стъпки за намаляване на зависимостта си от редкоземни елементи.

Някои като General Motors и големи доставчици като ZF и BorgWarner разработват електродвигатели с ниско до нулево съдържание на редкоземни елементи, докато BMW и Renault са произвели двигатели без редкоземни елементи.

Автомобилните производители също така полагат големи усилия за подобряване на двигателите без редкоземни елементи за следващото поколение електромобили.

Експертите отбелязват, че правителството на САЩ приема заплахата от китайските експортни ограничения много по-сериозно от Европа.
По публикацията работи: Явор Римски
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени