Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Асен Александров, председател на Сдружението на директорите:

Трябва да възпитаваме социалните и емоционалните умения на учениците

Асен Александров
Снимка: БГНЕС
Изолиран случай или системна агресия е инцидентът, при който дете наръга свой съученик в столично училище и каква е ролята на училищните психолози. Отговорите на тези въпроси БНР-Радио София потърси от председателя на Сдружението на директорите в системата на средното образование в България, Асен Александров.

“Ние виждаме последствията, но причините са зреели години преди това. Тъй като в случая, според мен, има копиране, след едно събитие, често се случва нещо подобно, за наша радост с почти никакви сериозни последствия. Това ни дава основание, като общество, да се замислим дали правим достатъчно за нашите деца, защото всички сме виновни за това, че има агресия сред подрастващите - и родителите, и учителите, и обществото като цяло с посланията, които даваме на децата” коментира Асен Александров - председател на Сдружението на директорите в системата на средното образование в България и директор на гимназия и прогимназия "Питагор".

Оказва се, че социалните служби са работили много неефективно в първия случай. Координацията между различните звена - между училище и полиция също се губи и самият инцидент трябва да накара всички да се замислят какво да се направи от тук нататък.

Според Александров би било много лесно този вид проблеми да се реши с купуването на метални рамки или металдетектори, но всеки ден 5 минути преди първия час и при всяко междучасие влизат и излизат по 500-600 деца, а дори на летището могат да минат по 100-200 пътници за 10 минути и то при обучени служители, които правят проверките. “Това не може да бъде решение. Това ще успокои само нашата свест”.

Според него, училището е защитена среда заради камерите, това че има учители и ученици по коридорите. Повечето деца носят хладно или огнестрелно оръжие с идеята да го покажат на съучениците си, които след това подават сигнал към учителите и точно към това трябва да бъде насочен фокусът на вниманието.

“Трябва да възпитаваме социалните и емоционалните умения на учениците, а не да се караме как да се случи това - дали да бъде въведен предмет, който се нарича добродетели или емпатия, или ценности, и да работим заедно с родителите, а не да си прехвърляме вината, защото все тая кой е виновен, когато се случи нещо непоправимо. Трябва да се включат и социалните служби”, допълва той.

Според директора децата са самотни и не получават достатъчно внимание от родителите си дори и при на пръв поглед блестящи семейства, защото родителите са заети с работата си. В други случаи децата растат в изключително бедна среда и от родители, които ги неглижират и ги оставят на самотек, както е случаят с младежа, който е нападнал друго момче в мола, нападателят е бил буквално скитник.

Основното, което трябва да се направи, е да се водят разговори с децата и да се развиват техните социални умения и способност за емпатия.  Относно това дали са достатъчно психолозите в училище, Асен Александров каза че училищните психолози се занимават с трудните случаи, където нещата са напреднали и децата са потенциално опасни за останалите и за себе си, и тогава се водят разговори с тях.

Въпреки това и 2-3 психолози да има, те не могат да обхванат 1200-1500 деца и тук трябва да се обърне внимание на учителите, които също могат да възпитават в развитие на социалните и емпатични умения. Самите учители трябва да говорят с децата при подобни случаи на агресия от дете към дете в началото на часа.

Чуйте целия разговор на Константин Лавсов в звуковия файл.  
По публикацията работи: Елица Елефтерова-Иванова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени