Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Климатичната криза като част от поп културата

Стопкадър от “Писмо в бутилка” на Лили Гелева
Снимка: Видео “Писмо в бутилка”

Все по-често сме свидетели на климатичната криза, която е навсякъде около нас, тя дори вече е част от поп културата. Музика, филми, сериали и дори видеоигри често засягат екологичните теми, казва Елица Капушева в своята статия в Climateka, посветена на "климатичната поп култура“. Тя е озаглавена "Новият еко вайб: как климатичната криза навлиза в поп културата през мемета, плейлисти и минисериали“ и е посветена на климатичните промени в различните сфери на изкуството.

Елица Капушева е социален и културен антрополог. Пред Радио София тя обясни, че в своята статия се е опитала да отличи най-ярките примери в различните жанрове – музика, филми и литература.

"Това, което е най-ярко, е всъщност, на колко много места темата за климатичните промени, глобалното затопляне и екологичната криза в цялост, започва да се появява и по колко различни начини през различни творби и жанрове, тази тема става по-близка до хората“, посочи Капушева.

Тя дава примери за това в различни песни и музикални проекти. Концептуалният албум на френската метъл група Gojira “From Mars to Sirius” (“От Марс до Сириус”) от 2005 г. засяга глобалното затопляне и деградацията на морските екосистеми.

Песента “Despite Repeated Warnings” (2018 г.) на Сър Пол Маккартни, например, критикува липсата на обединени и незабавни действия въпреки многократните предупреждения на учените.

Били Айлиш също говори за последиците от климатичните промени и по-конкретно за горските пожари, които ежегодно поразяват родния ѝ щат Калифорния и неестествените мащаби на природните бедствия.

И това са само малка част от примерите за темата за глобалното затопляне в музиката.

Български изпълнители също обръщат внимание на темата, открива Елица Капушева. През 2018 г. актрисата Лили Гелева, с подкрепата на "За Земята“ и Zero Waste София, представя песента “Писмо в бутилка”. Още с премиерата си тя е ясно позиционирана като социална кампания срещу замърсяването с пластмаса.

"Това беше песен и паралелно кампания, която беше доста медийно отразена и в която участват много други известни личности – актьори, писатели, хора на изкуството. Колкото повече се ровя, толкова повече ми липсват красноречиви примери. Споменаваме още няколко, като песента на TRIGAIDA “The Mountain”, чийто текст засяга свръхексплоатацията на природните ресурси“, каза Елица Капушева.

В своята статия тя разглежда и примери от литературата. По думите й някои от писателите са успели да се задълбочат твърде много в темата.

"Тънка е границата, според мен, в това едно произведение, което се занимава с климатичната тематика да е полезно, но то може и да подбуди нереалистични очаквания или да предаде неточна информация", обясни Елица Капушева.

Според нея това често се случва и във филмите, които засягат климатичната тематика. Тя добави, че доскоро те са били с по-скоро апокалиптичен сценарий за бъдещето, а сюжетът в повечето случаи е екшън.

Подробности можете да чуете в разговора на Мария Бояджиева с Елица Капушева.

По публикацията работи: Полина Начева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени