Многомилиардният рекламен модел, който е в основата на интернет икономиката, може да се "разпадне" поради възхода на генеративния изкуствен интелект, смята изобретателят на световната интернет мрежа (World Wide Web, или WWW) сър Тим Бърнърс-Лий.
Говорейки на срещата на върха "Бъдещето на изкуствения интелект" в Лондон на "Файненшъл таймс", сър Тим Бърнърс-Лий предупреди, че големите езикови модели (LLM) може евентуално да заменят хората при потреблението на интернет.
"Ако всички уеб страници се четат от LLM, след което хората поискат данните от LLM и LLM просто генерира резултата, целият базиран на реклами бизнес модел на мрежата започва да се разпада", каза той.
Тази система заплашва колапса на десетилетния модел, базиран на реклами, който доведе до това, компании като Google и Meta да се превърнат в многотрилионни бизнеси благодарение на мощни рекламни мрежи.
Доминацията на Google в онлайн търсенето вече е застрашена за първи път от поколение насам, откакто OpenAI пусна ChatGPT в края на 2022 г., посочва "Файненшъл таймс".
Google отговори, като стартира "AI (ИИ) режим" в лентата за търсене, браузъра и приложенията си, позволявайки на потребителите да получават разговорни отговори на въпроси, генерирани от чатботове, вместо списък със сини връзки – ход, който допълнително отблъсква потребителите от онлайн рекламата.
"Голяма част от мрежата разчита на рекламата. Рекламата разчита на хора, които действително четат уеб страници. Ако всички те приемат, че LLM чете уеб страницата, а човекът не, тогава имаме проблем", добави Бърнърс-Лий.
Той отбеляза, че "трябва да заменим модела с нещо друго".
Засега обаче има малко признаци, че уеб-базираният рекламен модел се срива. Миналата седмица компанията майка на Google, Alphabet, отчете рекордни тримесечни приходи от 100 милиарда долара, като главният изпълнителен директор Сундар Пичай заяви, че бизнесът ѝ се стимулира от нарастващото търсене в звеното за облачни изчисления.
Meta също отчете приходи през третото фискално тримесечие от 51,2 млрд. долара, което е с 26% повече от година по-рано. Цената на акциите на групата за социални медии обаче беше засегната от опасенията на инвеститорите относно плановете за огромни допълнителни разходи за инфраструктура с изкуствен интелект.
В изказване на срещата на върха "Бъдещето на ИИ", Марк Сърман, президент на уеб браузъра Mozilla, заяви, че моделът на търсене, базиран на реклами, е "на потенциален кръстопът" и призова хората да използват кризата като възможност за внедряване на промени и нови идеи.
Сърман предположи, че това е възможност за разработване на модели, които са "по-зачитащи поверителността" и подобряват "потребителската активност".
Той добави, че въпреки персонализирането на чатботовете, хората не биха искали изключително "тази монокултура, тази загуба на избор", като предупреди, че настоящият бизнес модел "няма да изчезне скоро" и има "дълъг период на полуразпад и с течение на времето ще се пренастрои по някакъв начин".
Джон Брус, главен изпълнителен директор и съосновател с Бърнърс-Лий на Inrupt - компания, която предоставя софтуер, позволяващ на потребителите да контролират личните данни и достъпа на трети страни, предупреди, че големите марки и операторите на плащания "осъзнават, че са в екзистенциален момент", тъй като "потенциално стават подчинени на магистърска степен по право".
Той добави, че мащабът на натрапчивата, целенасочена реклама "е на път да достигне много по-лошо ниво" заради изкуствения интелект.
