Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Google е обект на антитръстово разследване от ЕК относно политиката си за спам

Снимка: pixabay

Alphabet, компанията майка на Google, е обект на европейско антитръстово разследване относно политиката си за спам след оплаквания от издатели, които твърдят, че това е навредило на приходите им. Новото разследване излага американския технологичен гигант на риск от поредна солидна глоба в рамките на ЕС, съобщава Ройтерс.

Европейската комисия обяви, че започва разследване за евентуално нарушение на Закона за цифровите пазари (DMA), за да оцени дали Google "прилага справедливи, разумни и недискриминационни условия за достъп до уебсайтовете на издателите в Google Search.

Въз основа на "политиката на технологичния гигант за злоупотреба с репутацията на сайтове", Комисията смята, че Google понижава уебсайтовете и съдържанието на новинарски медии и други издатели в резултатите на търсачката на компанията, когато тези уебсайтове имат съдържание от трети търговски партньори.

През март миналата година Google започна да предприема решителни мерки срещу компании, които манипулират алгоритъма за търсене на дадена компания, за да повишат класирането на други сайтове.

Политиката на Google за злоупотреба на сайта е насочена към санкциониране на уебсайт за публикуване на съдържание на трети страни (като партньорски страници, спонсорирано съдържание или партньорско съдържание) в опит да манипулира класирането в резултатите от търсенето, като използва авторитета на хостващия сайт, обикновено наричано паразитно SEO.

Паразитно SEO е стратегия, при която се публикува съдържание на уебсайтове с висок авторитет, за да увеличите неговата достоверност и да се класирате по-бързо, вместо да изграждате авторитет за собствения си сайт от нулата. По този начин публикуващият съдържанието се "възползва" от платформи като новинарски сайтове, блогове или форуми, за да се класирате по конкретни ключови думи и да насочвате трафик към съдържанието си.

Европейската комисия заяви, че нейният мониторинг показва, че Google понижава ранкинга на уебсайтовете и съдържанието на новинарски медии и други издатели в резултатите от търсенето с Google, когато тези уебсайтове включват съдържание от търговски партньори. ЕК отбеляза, че политиката на Google изглежда влияе пряко върху общ и легитимен начин издателите да монетизират своите уебсайтове и съдържание.

"Загрижени сме, че политиките на Google не позволяват издателите на новини да бъдат третирани по справедлив, разумен и недискриминационен начин в резултатите от търсенето", се посочва в изявление председателят на Комисията по антитръстова политика на ЕС Тереса ​​Рибера.

"Ще разследваме, за да гарантираме, че издателите на новини (новинарски сайтове) не губят важни приходи в труден за индустрията момент и за да гарантираме, че Google спазва Закона за цифровите пазари (DMA)“, каза още тя.

Google се противопостави на европейски орган за защита на конкуренцията, заявявайки, че ходът на ЕС рискува да влоши качеството на резултатите от търсенето.

"Разследването, обявено днес, относно нашите усилия за борба със спама, е погрешно и рискува да навреди на милиони европейски потребители", написа в публикация в блога си ПандуНаяк, главен научен ръководител в Google Search.

"Разследването е безпочвено: германски съд вече отхвърли подобно искане, като постанови, че нашата политика за борба със спама е била валидна, разумна и прилагана последователно", каза той.

Наяк каза, че политиката на Google срещу спама помага за изравняване на условията, за да се предотврати използването на подвеждащи тактики на уебсайтове, които се конкурират по качество на собствено съдържание.

През април немската медийна компания ActMeraki подаде оплакване до Комисията, заявявайки, че политиката на Google срещу спама наказва уебсайтове.

Европейският съвет на издателите, Европейската асоциация на издателите на вестници и Европейската асоциация на списанията също изразиха подобни оплаквания.

Разследването на ЕК е в рамките на Закона за управление на достъпа до информация (DMA), който има за цел да ограничи силата на големите технологични компании, като нарушенията могат да струват на компаниите до 10% от годишните им продажби в световен мащаб, напомня Ройтерс.


По публикацията работи: Явор Римски
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна