Къде се намираме в нашата електромобилна революция? Разглеждаме успехите и неуспехите на Европа.
След години на тревожни екологични предупреждения, а сега и на фона на американските санкции срещу руските петролни компании, замяната на бензинови и дизелови автомобили с електрически все повече излиза на преден план.
(Не)достъпност
Португалските граждани все още се затрудняват да си позволят електрически автомобили, казва Хозе Оливейра, директор на Изложението за хибридни и електрически автомобили, чието последно издание се проведе миналия месец в Порто. И това въпреки увеличените инвестиции на автомобилния сектор и предлагането на по-евтини модели.
В интервю за Renascença, Оливейра признава, че цените падат, но не достатъчно, за да промени това ситуацията за много обикновени хора.
Хозе Оливейра, директор на Изложението за хибридни и електрически автомобили в Португалия (на португалски):
„Ясно е, че марките все повече се фокусират върху разработването на сегмент, който може да отговори на нуждите на мнозинството потребители. В резултат на това вече имаме някои модели, които са сравнително конкурентни по отношение на цената. Но, разбира се, към този момент електрическите автомобили все още не са достъпни за всички.“
Юлиан Попов е бивш министър на околната среда на България. Той обяснява в интервю за БНР, че електрическите автомобили са по-рентабилни за хора, които изминават много километри - тоест вероятно не са най-добрият вариант за средностатистическо семейство.
Юлиан Попов, бивш министър на околната среда на България (на български):
„Тези, които карат най-много, са и тези, които купуват най-много електрически автомобили. Това е така, защото цената на километър спада с всеки изминат километър. По-евтино е от бензина и първоначалната инвестиция се възвръща по-бързо. Така че колкото повече караш, толкова по-бързо си връщаш вложените средства, а също така (постепенно) компенсираш и въглеродния отпечатък от самото производство.“
Междувременно Хозе Коуто, президент на AFIA - Португалската асоциация на автомобилните производители - предупреждава, че увеличаването на предлагането на електромобили, за което спомена сънародникът му Хозе Оливейра, може скоро да спре. Той казва пред Renascença, че липсата на ключови компоненти може да принуди автомобилните компании дори да прекратят производството.
Коуто изразява съжаление, че въпреки че тази криза е била предсказана, обещаната европейска реиндустриализация не е била прокарана достатъчно решително.
Хозе Коуто, президент на AFIA (на португалски):
„Не се движим толкова бързо, колкото бихме искали. Затова дори и една малка част може да има значително въздействие върху европейското производство, а има компании, които в момента изпитват срив в производството. Цялата верига е под заплаха и сега, заради критичен компонент като полупроводника, редица компании няма да могат да продължат производството си.“
rr.pt – Автомобилна индустрия. „Компаниите може да се наложи да спрат производствените линии“

От началото на пандемията ЕС се бори с недостиг на полупроводници, което засяга не само автомобилния сектор, но и други ключови индустрии като комуникациите, смарт устройствата, отбраната и други. Европейският закон за чиповете, въведен през 2023 г., има за цел да укрепи веригите за доставки и да удвои до 2030 г. глобалния пазарен дял на ЕС в производството на чипове до 20 процента.
Европа наваксва изоставането
Бившият български министър на околната среда Юлиан Попов казва пред слушателите на БНР, че в Норвегия около 97 процента от новите автомобили са електрически - похвална статистика, която той обяснява с множество фактори, включително по-строги регулации, по-щедри субсидии и по-високи доходи.
Като цяло в ЕС продажбите на електрически автомобили са се увеличили с 24 процента през първите три тримесечия на 2025 г. На върха в класацията на блока е друга скандинавска страна - Дания, където електромобилите печелят две трети от пазарния дял за този период. България, междувременно, се нарежда почти на дъното, с около пет процента.
Въпреки значителния напредък в Европа като цяло, Попов подчертава, че Китай остава основният двигател на промяната в този сектор.
Юлиан Попов, бивш министър на околната среда на България (на български):
„Петдесет процента от новите автомобили в Китай са електрически. В страна с население от 1,5 милиарда това е огромен брой. Това вече не е просто критична маса, която започва да променя пазара. Това е вълна, която напълно го революционизира. И е ясно, че всички други големи автомобилни компании вече стратегически се ориентират към електрическите превозни средства.“
И, продължава той, Китай не е лидер само по отношение на числеността.
Юлиан Попов, бивш министър на околната среда на България (на български):
„Китай регистрира повече вътрешни патенти, отколкото ЕС, САЩ, Япония и Южна Корея взети заедно, което означава, че обемът на иновациите, които ще видим от Китай в близко бъдеще, ще бъде огромен. Той вече е огромен. Китай вече лансира нови концепции и нови идеи за автомобили - идеи, които са изключително привлекателни за много пазари, тъй като интегрират мобилни телефони, 5G мрежи, облачни технологии… всякакви неща. Влизаш в един напълно нов свят.“
Станции за зареждане
Белгия вече разполага с повече от 100 000 обществени зарядни станции - но те не са равномерно разпределени. Фландрия се гордее с повече от шест пъти повече станции в сравнение с броя им във франкофонския юг на страната.
RTBF потърси мнението на собственици на електромобили във Вавр, град в Южна Белгия. Един от тях посочва, че през последните 12 месеца ситуацията значително се е подобрила.
Гражданин на Белгия (на френски):
„Работя за строителна компания и имам два строителни обекта във Вавр. Когато започнах тези проекти, имаше само две зарядни станции, които можех да използвам. Сега, по-малко от година по-късно, в района са инсталирани още две.“
А Филип Вангел, директор на EV Belgium - белгийската федерация за електрическа мобилност - споделя същото мнение.
Филип Вангел, директор на EV Belgium (на френски):
„В рамките на една година удвоихме броя на ултрабързите зарядни станции. Вече един от всеки три продадени автомобила в Белгия е изцяло електрически. Ако продължим по този път, който също набира скорост, трябва да достигнем повече от 200 000 обществени зарядни станции в Белгия.“
rtbf.be – Електрически автомобили в Белгия: прагът от 100 000 зарядни станции беше преминат

Европейската комисия иска да има „мрежа“ от бързи зарядни станции на всеки 60 километра по магистралите до 2026 г., а това със сигурност все още е далеч от реалността в южната част на Белгия, въпреки значителния напредък. Нидерландия е лидер в тази област, като на нейна територия се намират около 20 процента от всички обществени зарядни точки в ЕС.
В България и Румъния обаче ситуацията изглежда значително по-малко обнадеждаваща. Тук има едва 1,2 зарядни станции на всеки 100 километра, съобщава БНР, като само град Хамбург има повече станции, отколкото България и Словакия взети заедно.
Председателят на Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев обаче поставя под въпрос дали фокусирането върху зарядните станции не е малко като „да сложиш каруцата пред коня“.
Светослав Бенчев, председател на Българската петролна и газова асоциация (на български):
„Това е като въпроса за кокошката и яйцето – кое трябва да бъде първо: електромобилите или зарядните станции? Пазарната логика казва, че първо трябва да са електромобилите, но Европейската комисия твърди, че трябва да са зарядните станции.“
bnr.bg – Нараства делът на електромобилите. Как това променя картината на мобилността?

Въпреки че аргументът на Бенчев е разбираем, ясно е, че никой няма да прояви интерес да купи електромобил, който ще му бъде трудно да зарежда.