Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За значението и ползите от Коридор номер 8

Снимка: БГНЕС
Така трябва да се планира инфраструктурата, че да се развива пространството около нея. По този начин можем да обърнем внимание на важните неща, които искаме да развием или са слабо развити, като големите градове или основните икономически центрове и как да осигурим достъп до области, които не са пресечни от големи инфраструктурни проекти. Това заяви проф. Маурицио Тира, експерт в Министерството на транспорта на Италия, който участва в XIII годишна конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции 2018 - кохезия и свързаност". Тазгодишният форум се фокусира върху състоянието, развитието, финансирането и инвестициите в сектора в България и региона.

Сред основните обсъждани теми по време на конференцията бяха предпоставки за развитието на Западните Балкани, развитието на транспортната инфраструктура на България до 2020 година, както и ролята на страните от региона за планирането и изграждането на Коридор номер 8

На какво трябва да се обърне внимание при изграждането на такъв голям инфраструктурен проект и какви проблеми се срещат най-често, обяснява проф. Маурицио Тира, експерт в Министерството на транспорта на Италия. Хората се интересуват много от въздействията върху околната среда, така че е добре да се обърне внимание на дизайна и е полезно да се правят обществени дебати, на които гражданите да се запознаят с проектите, за които ще бъдат изразходени публични средства и какво ще свързват бъдещите транспортни коридори.  

Проф. Тира коментира също, че в Европа, има много примери, където хората обсъждат пресичащите се инфраструктурни обекти и отбелязват отрицателни им въздействия, като увеличение на безработицата и замърсяването. За това  обществените дебати и разбирането на проектите са важен аспект от развитието на тези коридори.

Друг важен момент при изграждането на международни транспортни възли е създаването на интермодалност. Коридорите се изграждат основно от магистрали и железница, но е важно да има вътрешна свързаност с летища и пристанища, защото това подобрява още повече свързаността. Интермодалността сама по себе си е проблем, на които трябва да се обърне сериозно внимание при проектирането и изграждането на транспортните канали.

Освен това, според него,  трябва да се мисли за пътниците и стоките, които ще преминават по тези коридори. Проблемите, които се отнасят към тях не винаги са едни и същи. Трябва да предвидим в аванс каква инфраструктура ще изграждаме и за какво. Например скоростните влакове са идеален избор за превоз на хора, но при преноса на стоки може да има усложнения, за това трябва да знаем и да планираме предварително, допълни проф. Тира.

Сред специалните гости на събитието са Велик Занчев, заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията на  Република България, Аурелио Сесилио, представител на главна дирекция "Регионална и градска политика" на Европейската Комисия, както и Горан Сугарески, министър на транспорта и комуникациите, на република Македония.

Чуйте повече по темата - в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Мозайка от миналото на Стара Загора

Снежана Маринова за новото издание на книгата ѝ " Мозайка от миналото на Стара Загора ", чиято софийско представяне предстои: "Много теми останаха извън първото издание. Допълнихме го с 11 нови. За съжаление опожаряването на града в 1877 засяга и архивите. Оцелява само това, което е било извън града. Сега можем да обменяме с колегите дигитални копия,..

публикувано на 11.10.25 в 16:00

Историята оживява - Гвардейският оркестър на България, марш първи, марш втори

Гвардейският оркестър на България е първото музикално формирование в България, осъществил и първите записи в различни жанрове, които ще чуем тук. Историята на оркестъра е описана в книгата на д-р Галя Грозданова-Радева, тук е и Стефани Михайлова, съдействаща за съставянето и представянето на книгата:

публикувано на 11.10.25 в 15:00
Теодор Траянов и Вера Балабанова

Адресите на любовта – Теодор Траянов и Вера Балабанова

Преводачката и журналистка Вера Балабанова е последната жена в живота на поета-символист Теодор Траянов. Тя остава с него до кончината му, въпреки че той редовно я води на гроба на голямата си любов, актрисата Дора Дюстабанова, и казва че иска да бъде положен до нея. Писателят признава пред своята Вера: „Не съм носил добро на жените, не съм…“..

публикувано на 11.10.25 в 14:00
Участниците - на финала

Историята на радиото оживява — 90 години БНР

От двора на БНР търсим 10 градски съкровища в интерактивната градска игра. Трудни ли са местата, които трябва да бъдат открити? С нас е и водещата в "Легендите на София" Магдалена Гигова. Нейна е идеята участниците да си включат крачкомерите и да не тичат, за да не се объркат с участниците в маратона.

публикувано на 11.10.25 в 09:54

Пътешествия в музиката на Средиземноморието

Отличителна черта на най-стария музикален фестивал у нас – „Варненско лято“ е международния симпозиум , който за шеста поредна година събира изтъкнати европейски музиколози в морската ни столица със специално подготвени доклади. Досегашният път на темите, провокирали създаването на доклади минава през теми като „ Творческият процес през погледа..

публикувано на 11.10.25 в 09:00
Ларгото и сградата на Народното събрание

"Форум", 10.10.25: Политически обзор на седмицата

В последния работен ден от седмицата, темите от деня в предаването "Форум“ коментираха политическият анализатор и преподавател в НБУ Любомир Стефанов и Пламен Димитров от Българското геополитичиско дружество. Заедно с водещия Лъчезар Христов, се спряха на следните теми: - Политически обзор на седмицата - кризата с боклука и последствията след..

публикувано на 10.10.25 в 20:42

Започва машинно изкърпване на най-компрометираните участъци на пътя Вакарел - Белица

Преди седмица жителите на Белица излязоха на протест заради състоянието на пътищата в района. Пътната отсечка с дължина над 63 км свързва Софийска с Пазарджишка област, като е и най-пряката връзка между столицата и град Панагюрище. Освен това пътят свързва няколко села в района с по-големите населени места. По думите на шофьори и живеещи..

публикувано на 10.10.25 в 19:51