Аз съм художник, който черпи вдъхновение от изображения, които са на банкноти и може да се каже че съм живописец". Така лаконично и с усмивка представя себе си Хубен Черкелов, който от двайсет години живее и работи в Ню Йорк. В рамките на около месец той откри в столицата две изложби: едната "Имане" в Музея за съвременно изкуство "Софийски арсенал" и другата - "120 лица" в Археологическия музей. Общото между двете е използването на изображения, които са върху банкноти. Самият художник споделя, че разработва темата от петнайсет години: какво има върху банкнотите, защо е там, как се трансформират изображенията, когато се сложат в галерия.
Решението да представи 120 лица Черкелов заимства от Анди Уорхол. Обяснява, че избира не само лицата на хора на изкуството и науката, но и на политици и диктатори. "За селекцията, която съм направил е важно, че това са лицата на хора, които са били поставени на банкнотите в различни периоди", посочва художникът.
Във време, в което хората се вълнуват от материалното, а не от духовното, творецът не е убеден в спасителната мисия на изкуството, което създава. "Не мисля, че моето изкуство има нужда да спасява някого, казва художникът и допълва: "По-скоро, ако някой харесва картините ми и се чувства добре пред тях - това е достатъчно". Доволен е, че сред тези, които купуват неговото изкуство има колекционери и те стават все повече.
А дали се вълнува от това при кого отиват картините му? Хубен Черкелов е категоричен: "Предпочитам да отиват при млади хора. Реално това са хора от настоящето. Нямат отношение към миналото. Правят колекцията си сами, защото сами са си спечелили парите. Имат свой почерк".
Време е за поредното ни гостуване в Сливница. Този път започваме с Младена Шуманова - педагогически съветник в Професионалната гимназия по транспорт и с ученика в 8 клас Александър Русков за създадената преди 2 години междуучилищна телевизия: "60 години сме град, но имаме много история, населено място сме от древни времена, на Римски път сме. В..
Ако приемствеността е едно от най-хубавите качества на БНР, то Радиотеатърът е значима част от сърцевината му. От основателите до техните наследници, от реализиращите го до поколенията, работещи с тях. Слушаме един от тонмайсторите, през чийто пулт е минала голяма част от продукцията на Радиотеатъра - Митко Василев, доцент в НБУ, в разговор с Боян..
Най-старият киносалон в България е “Модерен театър” (известно и като "Цанко Церковски" след 9 септември). Слушаме откъси от рекламен текст за откриването на Кино “Модерен театър”, както и откъси от спомените на Георги Каназирски - Верин за първия кинематограф в София и за първата кръчма, обърната в кино преди създаването на Кино “Модерен театър” в 1908...
Кристина и Михаил Белчеви са заедно от 42 години, а са се разделяли за не повече от четири дни. Животът им е споделена нежност, изпята любов и музика, която докосва струните на душата. И предопределеност свише. Криси чува песента на Лили Иванова “Самота” по текст на Мишо ден преди да се запознаят и си казва „Къде ли са тези сантиментални мъже, които..
„Самотният зрител“ – огледало на обществото ли са новите сериали? Още по темата с Йосиф Аструков , Институт за изследване на изкуствата - БАН: "Темите не са нови, датират още от ТВ - хората са седнали заедно и гледат. Сега всеки се разцепва на малки екрани. Ако гледаш комедия и не ви е смешна, а цялата зала се тресе, и на теб ти става смешно...
Пускането на ИИ “DEEP SEEK” доведе до неочаквани реакции и събития – ЗАЩО? Постига ли се наистина революция с този модел и повдига ли нови въпроси за надпреварата в разработването на технологията? Събеседник по темата ни е д-р Димитър Димитров, част от Института „INSAIT” към СУ „Св. Климент Охридски“: “DEEP SEEK” е модел за разсъждение,..
Графичният роман „Mаус“ на Арт Спигелман излиза за пръв път на български език. Представя ни го неговият преводач - Владимир Полеганов: "Комиксът е подценявана област на изкуството - смята се за явно популярна. Но чрез неочакваната форма се разказва история, която се говори и възприема много трудно. Авторът бавно е осъзнавал какво е да си син на..