Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богомил Николов: Не пазарувайте емоционално

Снимка: Светла Милчева
Пазаруването по време на Черния петък наближава. При кампании като тази много търговци отправят примамливи оферти за атрактивни стоки и услуги с големи процентни намаления, но кое си струва и кое - не. Да се ориентираме в пазарната среда помага Българската национална асоциация “Активни потребители” и нейният изпълнителен директор Богомил Николов.

В САЩ на този ден започват промоциите и намаленията, които продължават поне до Коледа, а много често и след нова година. В България тази практика започна отскоро, но само като Черен петък, през последните години виждаме и реклами за Черен уикенд, надявам се скоро да стане и Черен месец. Това е важно за нас като потребители, защото най-лошият съветник при пазаруването, е бързането, казва Николов.

Когато човек бърза, не разполага с време да помисли и да сравни офертите на различните търговци, обикновено е подвластен на емоцията, а тя много лесно се запалва от две човешки слабости - изкушението и страхът. Черният петък залага на изкушението. Това води до много спонтанни покупки, обяснява Николов. За онлайн покупките той припомни, че има решение на така създалата се ситуация, защото потребителите имат право да върнат продукта, който са закупили в 14-дневен срок, но транспортните разходи по връщането на продукта са за сметка на потребителя. Това право обаче не съществува в традиционното пазаруване от магазин. Онлайн обаче не можем да си купим сигурност, защото картинка и реалност може да се разминават.

От “Активни потребители” ще сравнят историята на дадена цена на конкретен продукт в конкретен търговец, причината за това са сигналите за фалшиви намаления. Асоциацията е направила регистратор на цените, който работи с четирите най-големи онлайн търговеца като постепенно ще бъдат добавени и по-малки. Идеята е като отидете при търговец, харесате си продукт, виждате, че е на промоция от 20% примерно и искате да го купите, да можете да пейстнете линка на продукти и да видите каква е била цената на продукта преди седмица или месец. Ако се окаже, че тя е изкуствено завишена и след това намалена с процент, това се надяваме да охлади тези страсти и човек да види, че намалението не е реално. Така ще се подпомогнат и инспекторите от Комисията за защита на потребителите, които ще могат лесно да правят справки за историята на даден продукт и да санкционират, когато има основание.

Трябва да се научим да сравняваме преди да си даваме парите. Никога, като видите една стока, не трябва веднага да я взимате, особено онлайн. Проверете при още един-двама търговци какво е положението. Отделете 10 минути, обаче ще ви се изплатят, съветва Николов.

Потребителските организации са специализиран консултант, който помага на потребителите да правят по-добър избор и да грешат по-рядко. Най-големият контрольор на пазара, обаче са самите потребители, защото те плащат. Ако успеем да обърнем тези нагласи, ще видим, че колкото повече активни потребители имаме, толкова повече и отношението на търговците ще се промени спрямо нас, казва Николов.  

При избора какво от продуктите да се тества, Николов посочва, че има различни критерии един, от които, е да не бъде изключително скъп съответният тест - пример с това е изследването на UV кремове, чието тестване може да стане само във френски лаборатории. Това, което вълнува хората, е да са масови продукти и да са с по-висока цена. Ние проверяваме разликата в качеството между определените продукти, защото винаги от даден вид продуктите имат различно качество.

Консуматорското поведение може да доведе до сериозни кредити, в тази връзка Николов заяви, че е важно съвкупността от всички кредити, които имаме, да не превишава 50% от доходите ни. Той припомни и кризата от преди 10 г., когато много хора изпаднаха в неплатежоспособност заради многото кредити. Съветът на Николов е, ако има нещо, което потребителите са си харесали и имат нужда от него, най-добре е да наблюдават дадената стока седмица - две и в самия черен петък да сравнятцените, а не намаления процент, да преценят дали е изгодно и ако е така, да купуват.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ангел Георгиев и Теодора Димитрова от Синдео

Българските учители осъзнават възможностите на AI и искат да ги използват

Изкуственият интелект (AI) става все по-важен елемент в образованието в Европа. Изследването "Future of Education Report" на GoStudent проследява как учители, ученици и родители възприемат технологиите и как се подготвят училищата за внедряването на AI. Проучването обхваща около 5859 родители и техните деца на възраст между 10 и 16..

публикувано на 18.11.25 в 16:26

Златният български лев е бил равностоен по стойност и авторитет с френската монета от 20 франка

Златните монети на Цар Фердинанд са сред най-търсените монети не само в България, но и в целия свят . Това съобщи пред БНР-Радио София проф. Константин Дочев, експерт в сферата на нумизматиката с дългогодишен опит. Юбилейните монети , които БНБ пуска периодично, винаги са били предмет на голямо внимание , а те напоследък станаха..

публикувано на 18.11.25 в 15:20
Цвета Балийска

В очакване на шестото издание на Фестивала на авторския театър

На 21, 22 и 23 ноември 2025 г. "Топлоцентрала" ще бъде домакин на шестото издание на Фестивала на авторския театър – ФАТ. В продължение на три дни фестивалът ще представи премиерни спектакли, дискусии и театрални работилници, отваряйки пространство за нови идеи и творчески срещи. Тазгодишното издание на ФАТ продължава мисията си като единствения..

публикувано на 18.11.25 в 13:51
Природен парк „Витоша“

За развитието на Витоша Столичната община предлага Меморандум за сътрудничество

Столичната община предлага Меморандум за сътрудничество за развитието на Природен парк „Витоша“ с цел възстановяване и модернизация на лифтовете, подобряване на достъпа до планината и изграждане на устойчива природосъобразна инфраструктура . Документът е адресиран до ключови държавни институции и заинтересовани страни, сред които..

публикувано на 18.11.25 в 13:19

Представят мултимодална инсталация с 12 интерактивни обекта

Мултимодална инсталация ще бъде открита в четири български града.  "Дванадесет необикновени артистични обекта, които съдържат в себе си представата за обществото, в което живеем. Всеки един от тя е създаден като интуитивен, пластичен обет от глина от 12 творчески личности с различни професии – артисти, терапевти, педагози, архитекти. Всеки..

публикувано на 18.11.25 в 13:15

Как новите зони за паркиране в София влияят върху цените за гаражи и паркоместа

След като стана ясно, че зоните за платено паркиране се увеличават с 55 хил. места се очаква това да повлияе и върху инвестиционния интерес към закупуването на гаражи и паркоместа в столицата. В същото време пък няма достатъчно паркинги и гаражи, което предполага и допълнително увеличение на цените за този вид имоти.   “Със сигурност търсенето се..

публикувано на 18.11.25 в 10:56

Представиха резултатите от онлайн проучване за социалните и трудови права на работещите майки

В края на месец октомври, по време на първия форум на работещите майки в България, Фондация "Мама има работа" представи резултатите от анкетното, онлайн проучване, за това какво знаят за своите трудови и социални права работещите майки, и за предизвикателствата, които срещат, съчетавайки родителските грижи, професионалните и лични ангажименти...

публикувано на 18.11.25 в 10:00