България е представена в рамките на проекта Danube Fab, който е част от ключовата за ЕС стратегия, свързана със SES ( Single European Sky - Единно европейско небе). Danube Fab обединява 10 летища в Румъния и България, като от тях две са български - София и Варна и се работи съвместно за справянето с повишеното количество полети и за намаляване на закъсненията. На фона на предоставената на конгреса информация, че през миналата година всеки пети полет в Европа е бил със закъснене, точността на летищата в рамките на Danube Fab е впечатляваща - над 99 процента. Разбира се, тук говорим за несравнимо по-малък поток от пътници и полети, но и всяко от включените летища има ръст за последните 2 години.
И като говорим за натовареност и закъснения, на впечатляващия общоевропейски щанд на конгреса в Мадрид, представляващ съвместно всички европейски агенции и структури, свързани с контрола на въздушното пространство и неговата сигурност, има огромен екран, показващ в реално време закъсненията на различните летища. Вече трети ден неизменно на първо място по закъснения е амстердамското Схипхол, като средното закъснение там варира от 30 до 45 минути. Други летища, които имат сериозни проблеми със закъсненията са лондонското "Хийтроу", "Ататюрк" в Истанбул и летището в Цюрих. Да не забравяме обаче, че именно "Хийтроу" и "Схипхол" са в Топ 5 на най-натоварените летища в света.
В рамките на ЕС се работи усилено за справяне с повишения въздушен трафик.
Авиационният сектор в Европа създава 1 милион и 400 хиляди работни места на този етап (като добавим и свързаните сектори цифрата скача на близо 5 милиона), като финансовия принос към европейския брутен вътрешен продукт е в рамките на 110 милиарда евро.
Програмата SESAR, създадена през 2014 година, цели технологичното обновяване и въвеждането на точните иновации в сектора на въздушния контрол. В Мадрид има представени немалко финансирани от тази програма (в близка, но не определяща продуктите връзка с бизнеса) проекти на различен етап от техното разработване, тестване и въвеждане в употреба. Сред тях е многопластовият и многопосочен Ubifly, който е свързан с дроновете и тяхното интегриране в общата европейска въздушна система. Те работят по много и различно малки проекти, сред които е използването на дронове за пренос на кръвни проби от една болница в друга (като пример бяха дадени уж близки болници в Брюксел, разстоянието между които в час пик не може да бъде преминато достатъчно бързо от автомобили), както и създаването на първия безопасен въздушен коридор в Африка за пренос на животоспасяващи медикаменти и храна, съвместно с УНИЦЕФ.
Коментатори във "Форум" тази седмица са зам.-председателят и член на Управителния съвет на Българската асоциация по информационни технологии доц. д-р Наталия Футекова и образователният иноватор Ангел Георгиев. Заедно с водещата Елена Пъневска, част от темите, които дискутираха бяха: - Проучване на Института за пазарна икономика - професионалното..
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
На 17 февруари 2025 г., стартира 17-ото издание на Програма "Европа“ на Столичната община. За поредна година целта е сътрудничеството между гражданското общество и местната власт в София в прилагането на добри европейски практики на местно ниво. Пет са одобрените приоритетни области, като тяхното финансиране е по 250 000 лв., каза пред Радио..
"Аника в градините на Людмил Георгиев" е съвместна изложба на известния български графичен художник Людмил Георгиев и 10-годишната Аника Козева. Изложбата ще бъде показана в галерия "ГрафикАрт" от 12 до 26 февруари. "Изложбата трябва да се види, а историята да се разкаже. С бащата на Аника си говорихме в моето ателие, а Аника се беше разшетала из..
Вейповете и останалите бездимни изделия са новата мода, която предизвиква интереса на децата, коментира пред Радио София Яна Алексиева - изпълнителен директор на Асоциация "Родители“ и магистър по Детско-юношеска и училищна психология. Тя добави, че всичко, което е забранено, в даден момент започва да изкушава тийнейджърите. "Всичко, което чуваме..
Романът "Скарида" е забавен разказ за нелепиците, абсурдите и тъгите на едно непроменящо се и непроменимо всекидневие. Негов автор е Димитър Коцев-Шошо, който според издателите на книгата, е роден и кара в София своето щастливо детство, което все още не е завършило, а това е добра новина за всички почитатели на неговото творчество, защото не..
За справяне с проблема с употребата на вейпове сред тийнейджърите, опитът на другите държави сочи, че голяма част от тях са прекратили вноса и производството им, каза пред Радио София д-р Гергана Гешанова - председател на коалиция "Без дим". "В много държави е абсолютно забранено транспортирането на такива количества, съхранението им и..