Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Графоманията като зависимост

Силвия Чолева
Темата на предаването “Радиоприемница” тази седмица са зависимостите, които ни заобикалят. Какво ни кара да изграждаме подобен род отношения? Днес фокусът е върху една по-особена зависимост - графоманията, за която има какво да каже като поет, писател, журналист, а отскоро и като издател Силвия Чолева, журналист в програма “Христо Ботев” на Българското национално радио.

Какво превръща в графоман един пишещ човек? Ясно е, че това не може да бъде само количеството, защото има добри писатели, които са много активни и издават често нови книги. Въпросът е какво е качеството на написаното. Като издател, Силвия Чолева коментира, че вече понятието “ръкопис” не съществува. При нея просто отиват хора с “готова” книга и искат цена за издаването ѝ:

"В днешно време границите на стойностите са така размити, че голяма част от хората се подлъгват, че това, което пишат и публикуват във Фейсбук или раздават на приятели да прочетат, е стойностно. Получава се така, че писането е много лесно и написаното черно на бяло, вече се е превърнало в литературно произведение. Тук е големият въпрос”.

Според Силвия Чолева липсва рефлексия към собственото писане, която идва от липсата на граница на това, което е стойностно като текст. Освен това има и лесен достъп до издателства, които могат да бълват много книги. “Около тази леснина никой не се замисля за стойността, за същността на това, което се пише и там е графоманът. Той няма съзнание за това, което е написал”.

У нас експертното мнение изобщо не се оценява, напротив то се игнорира и с експерта се подиграват. Това също е причина за увеличаващата се графомания.

Графоманията става опасна, когато пишещият има зад себе си рекламна машина, която е решила, че точно определен пищещ ще бъдеш промотиран и това се случва с книгите на автори като Мария Лалева, която за Чолева е чиста графомания, както и “Стопанката на Господ” на Розмари де Мео, която освен това е и кражба на чужди текстове.

“Това дори не е масова литература, това е най-опасният вид графомания, защото е лесносмилаем и създава страхове и душевен дискомфорт, което е обратното на всяка друга литература”, казва Чолева.

“Хората се дразнят, когато кажеш истината. Освен че им разваляш бизнеса, защото това е бизнес в лошия смисъл на думата с лъжи, наивността на хората и липсата на критерии”, допълва тя.

Според издателката за графоманията влияние оказва и фактът, че вече е много по-лесен процесът на издаване на книги, а за големите издателства не е и толкова разходоемко.

Чуйте целия разговор в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Елисавета Станчева

Да намерим времето на нашата свобода

Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..

публикувано на 18.05.25 в 11:49
Три тенора…и още нещо с Михаил Михайлов и Юрий Николов

Три тенора…и още нещо; "непрекъснато си помагаме и предизвикваме!"

Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...

публикувано на 18.05.25 в 11:07

Като засвири оркестър в града, значи идва празник

Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..

публикувано на 18.05.25 в 10:21

Софийски разкази - арх. Пенчо Койчев и Съдебната палата

Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век?  Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..

публикувано на 17.05.25 в 16:00
Йерусалим днес

Историята оживява - Хаджиите от Банско, част първа

Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..

публикувано на 17.05.25 в 15:00
С Васил Попов

Като чуя прочита, сънувам кошмари със собствената си история

Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..

публикувано на 17.05.25 в 14:28
Със Захари Нанков

Не сме високото изкуство, но може да се задълбае

Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..

публикувано на 17.05.25 в 14:15