Автоинструкторите припомниха, че от МОН и МТИТС се предлага увеличаване на задължителните часове по практическо обучение от 31 на 42 часа и намаляване на теоретичното обучение с 14 часа. Същевременно обаче се въвежда GPS система за контрол на практическото обучение, като разходите за този контрол ще се заплащат от автоинструкторите и обучаваните водачи на частната фирма.
До какви недостатъци в обучението ще доведе въвеждането на новите изисквания?
"Увеличаването на практическата сума ще доведе до по-некачествено обучение - един инструктор, който успява да обучи качествено 80 човека годишно, когато се увеличат часовете, той ще може да обучи около 50. Това съответно ще намали броя на качествено обучените курсисти, вследствие на което всички тези, които не са успели да се обучат - останалите 20 процента, ще отидат при други структури, които не си вършат добре работата - обясни Стоян Евтимов, зам.-председател на "Българския автоинструкторски съюз".
Във връзка с контрола: Ако даден инструктор не иска да си свърши добре работата, той просто ще присъства тези 42 часа, вместо да направи по-качествено обучение и да даде нещо от себе си на този курсист.
Относно теорията: за да има добро обучение при практиката, трябва да има теоретична основа. Когато някой седне в колата, той много добре трябва да знае как функционира тя, трябва да знае какво го очаква на пътя, трябва да познава правилата за движение, за да знае кога бърка или не и съответно да надгражда себе си, когато излезе сам на пътя.
Въвеждането на GPS проследяване също не би повлияло добре на обучението точно заради това, което казах - самите 42 часа могат да бъдат дадени както качествено, така и некачествено."
Според представителите на автоинструкторските съюзи необходимостта от контрол върху тяхната дейност ще отпадне в момента, в който изпитът стане обективен и се премахне всяка възможност за корупция при него.
Как могат да се променят нещата и какъв е начинът, който ще доведе до това - на пътя да излизат качествени шофьори?
Отговор ни дава Малинка Бондаренко, зам.-председателят на Съюза на българските автомобилисти:
"До нищо няма да доведе чисто механичното вдигане на часовете, защото невинаги количественото натрупване води до качествено изменение. Ако наистина искаме на пътя да излизат подготвени водачи на моторни превозни средства, министърът на транспорта да бъде така добър да прецизира изпита. Това е критерият, който казва кога един водач е готов да излезе на пътя и да владее автомобила в сложна пътна обстановка, да реагира адекватно на ситуации.
Не е коректно винаги да се твърди, че не са обучавани добре и само механично да вдигаме часовете, а изпита да остава същият. Няма никаква логика в това.
Единствено един строг изпит ще промени нещата,
само той наистина показва готовността на водачите, а не да караме на принципа проба - грешка. Този модел води до ситуацията, в която се намираме, защото даден курсист винаги може да попадне в положение, в което да се окаже достатъчно добър във владеенето на автомобила и да мине през цедката. Изпитът е критерият. Само строг и адекватен на съвременните условия от гледна точка на владеене на автомобила, поведение на водача, неговата дори агресия в определена ситуация, имайки в предвид начина, по който шофира. Само това може да доведе до по-добри резултати."
Председателят на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стоян Малковски заяви, че при липса на диалог с отговорните държавни институции се готви национален протест.
Днешните преговори между синдикатите и ръководството на Столичния автотранспорт за договаряне на новия Колективен трудов договор се провалиха. Над три часа е продължила срещата с ръководството на автотранспорта и представители на три синдиката - Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ, Съюзът на транспортните синдикати в България и Федерацията на..
В това издание политологът Любомир Стефанов и Велизар Шаламанов - експерт по национална сигурност бивш министър на отбраната, разсъждаваха по някои от темите от българската и световната реалност, които вълнуват много хора. Те обхванаха и новини от последните часове: Преговорите за управление . ГЕРБ и ДБ в спор кое да е първо – Сарафов или..
Международна младежка камара България (Junior Chamber International Bulgaria – JCI Bulgaria) обяви началото на програмата „Най-изявените млади личности на България", формата за номиниране (The Outstanding Young People of Bulgaria) е отворена за девети път. Тя ще е достъпна до полунощ на 28 февруари 2025 г. на интернет страницата toyp.jci.bg...
Истории за кино разказаха гостите в предаването “Добър вечер, София“ - режисьорът Станислав Дончев и сценаристът Теодора Стоилова-Дончева . Става дума за първата премиера на български филм за тази година. Лентата е с многообещаващото заглавие “Преди да забравя“ и ще тръгне по кината от 10 януари . Припомняме, че кино-семейството..
Зелен билет на стойност 1 лв. за пътуване в градския транспорт, както и безплатно паркиране в буферните паркинги на метрото се въвеждат за утре - четвъртък и за петък - 10 януари в София. Мерките на Столичната община са заради измереното превишение на стойността на фини прахови частици във въздуха, както и във връзка с прогнозата на Националния..
В Софийския университет "Св. Климент Охридски" започва процедура, подкрепяща развитието на проектната докторантура по програма "Образование" 2021-2027 г. Молбите за участие в програмата ще се подават през февруари. След това предстои препитване. Софийският университет (СУ) участва като бенефициент и партньор в изпълнението на шест..
Тази вечер (08 януари 2025 г.), от 18.30 ч., в УАСГ ще се проведе безплатна лекция за лавинната безопасност. Лавините са най-големят риск при практикуване на зимни приключения в планината, а добрата подготовка може да спаси живот. По време на лекцията любителите на планината през зимата ще научат подробности за видовете лавини и какво..