Автоинструкторите припомниха, че от МОН и МТИТС се предлага увеличаване на задължителните часове по практическо обучение от 31 на 42 часа и намаляване на теоретичното обучение с 14 часа. Същевременно обаче се въвежда GPS система за контрол на практическото обучение, като разходите за този контрол ще се заплащат от автоинструкторите и обучаваните водачи на частната фирма.
До какви недостатъци в обучението ще доведе въвеждането на новите изисквания?
"Увеличаването на практическата сума ще доведе до по-некачествено обучение - един инструктор, който успява да обучи качествено 80 човека годишно, когато се увеличат часовете, той ще може да обучи около 50. Това съответно ще намали броя на качествено обучените курсисти, вследствие на което всички тези, които не са успели да се обучат - останалите 20 процента, ще отидат при други структури, които не си вършат добре работата - обясни Стоян Евтимов, зам.-председател на "Българския автоинструкторски съюз".
Във връзка с контрола: Ако даден инструктор не иска да си свърши добре работата, той просто ще присъства тези 42 часа, вместо да направи по-качествено обучение и да даде нещо от себе си на този курсист.
Относно теорията: за да има добро обучение при практиката, трябва да има теоретична основа. Когато някой седне в колата, той много добре трябва да знае как функционира тя, трябва да знае какво го очаква на пътя, трябва да познава правилата за движение, за да знае кога бърка или не и съответно да надгражда себе си, когато излезе сам на пътя.
Въвеждането на GPS проследяване също не би повлияло добре на обучението точно заради това, което казах - самите 42 часа могат да бъдат дадени както качествено, така и некачествено."
Според представителите на автоинструкторските съюзи необходимостта от контрол върху тяхната дейност ще отпадне в момента, в който изпитът стане обективен и се премахне всяка възможност за корупция при него.
Как могат да се променят нещата и какъв е начинът, който ще доведе до това - на пътя да излизат качествени шофьори?
Отговор ни дава Малинка Бондаренко, зам.-председателят на Съюза на българските автомобилисти:
"До нищо няма да доведе чисто механичното вдигане на часовете, защото невинаги количественото натрупване води до качествено изменение. Ако наистина искаме на пътя да излизат подготвени водачи на моторни превозни средства, министърът на транспорта да бъде така добър да прецизира изпита. Това е критерият, който казва кога един водач е готов да излезе на пътя и да владее автомобила в сложна пътна обстановка, да реагира адекватно на ситуации.
Не е коректно винаги да се твърди, че не са обучавани добре и само механично да вдигаме часовете, а изпита да остава същият. Няма никаква логика в това.
Единствено един строг изпит ще промени нещата,
само той наистина показва готовността на водачите, а не да караме на принципа проба - грешка. Този модел води до ситуацията, в която се намираме, защото даден курсист винаги може да попадне в положение, в което да се окаже достатъчно добър във владеенето на автомобила и да мине през цедката. Изпитът е критерият. Само строг и адекватен на съвременните условия от гледна точка на владеене на автомобила, поведение на водача, неговата дори агресия в определена ситуация, имайки в предвид начина, по който шофира. Само това може да доведе до по-добри резултати."
Председателят на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стоян Малковски заяви, че при липса на диалог с отговорните държавни институции се готви национален протест.
В края на седмицата адв. Николай Хаджигенов и Светлин Желев, за съжаление, трябваше да започнат коментарите с тема, която беше актуална в понеделник: Пореден жалък и неуспешен опит за избор на председател на българския парламент. Но техните разсъждения обхванаха още: В Пътна полиция се правят "реформи" – защо и за кого; "МВР се управлява..
Поезия на европейски поети ще звучи във вагоните и станциите на Столичното метро. Инициатива за поредна година е на Полския културен институт в София. Повече за инициативата разказа Яна Генова – зам.-кмет на Столичната община по културните въпроси. Тя посочи, че смисълът на кампанията е да привнесе литературата в нашия живот на градски..
Световнопризнатият български учен в областта на изкуствения интелект проф. д-р Преслав Наков беше основен лектор на форума "Up to GATE. Technology, Big Data & Beyond. 5 Years of Innovation” . Международното събитие събра в София учени и лидери в индустрията от цял свят, които дискутираха горещите теми, свързани с интелигентни решения чрез..
На 29-ата сесия на Конференцията на страните по рамковата конвенция на ООН за изменение на климата (COP 29) , която се провежда от 11 до днес, 22 ноември, в столицата ва Азербайджан, България се включи с делегация на високо ниво. Основният фокус на тазгодишния форум, наричан "Финансовият COP" , беше преразглеждането на глобалната..
Тази вечер от 18:30 часа, в пространството пред НДК се открива чаканият цяла година Christmas Fest , съобщи Алекси Калчев в предаването „Добър вечер, София“. Поканени са всички софиянци и гости на столицата. Събитието ще започне с концерт на изпълнителите от Сезон 11 на "Гласът на България". Гвоздеят на вечерта е участието на Гвардейския..
Инициативата "Посланици на културата" на програма "Христо Ботев" на Българското национално радио, започнала през 2021 г., се фокусира върху постиженията на писатели, поети, драматурзи, художници, музиканти, актьори, композитори, кинодейци и представители на българското танцово изкуство, чието творчество прекрачва географските граници на страната..
Избраният за втори мандат за президент на САЩ Доналд Тръмп обяви новата си номинация за поста министър правосъдието. Изборът е Пам Бонди – бивш главен прокурор на щата Флорида. Тя е била част от защитата в процеса по импийчмънт срещу Тръмп по време на първия му мандат. През 2010-та тя е станала първата жена, избрана за главен прокурор на..