Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Доц. д-р Александър Христов: Българите са разумни потребители

Александър Христов
Снимка: Ани Петрова
На свръхконсуматорството и идеите за отговорно потребление е посветено предаването “Радиоприемница” тази седмица.
Началото на предпразничното пазаруване е вече факт. С реални и не чак толкова реални намаления. Действително ли имаме нужда от всичко, което купуваме в тези дни, а и през останалото време от годината. Какви са икономическите, маркетинговите, екологичните, психологичните аспекти на консуматорството и свръконсуматорството, от една страна, и отговорното потребление и устойчивото развитие, от друга страна?  

“Потреблението в съвременния свят е от една страна средство, за да задоволяваме потребностите си, от друга страна, е и признак за социален статус. Предметите, които си купуваме ни обозначават по някакъв начин. Потреблението и продуктите, които купуваме са свързани и с начина, по който искаме да изглеждаме”, казва доц. д-р Александър Христов - експерт по маркетинг и комуникации, преподавател в УНСС и Нов български университет. Съвсем скоро той представи и книгата си „42 закона на ПР“. Той е един от тримата създатели на Центъра за анализи и кризисни комуникации заедно с Любомир Аламанов и Даниел Киряков.

“Говорим за свръхпотребление, защото имаме възможност да потребяваме много. Когато нямахме възможност преди 30 г., никой не говореше за свръхпотребление. От друга страна, обаче заедно с това свръхпотребление се зараждат и движения за отговорно потребление. То не е свързано само с отношение към околната среда, а с отношенията между хората. Дали и доколко отношенията между тях могат и трябва да бъдат опосредствени през някакъв продукт. Отговорното потребление е свързано с това да правиш сметка на средствата си, което е някакъв вид финансова култура, да потребяваш продукти, които удовлетворяват някакви твои потребности, но не прекаляваш с това”.

Потреблението има отношение към развитието на икономиката и нарастването на доходите, но благосъстоянието се увеличава и по други причини. Интересен факт е, че отговорното потребление е възможно при развитите общества, а в по-бедните е възможно, но когато се увеличи благосъстоянието, защото няма как да обясниш на човек, който няма пари за лекарства, че трябва да купува по-скъпа опаковка, която обаче е биоразградима. 

“Българинът потребява все по-разумно и хубавото е, че потребява все по-отговорно към себе си и към околните. Освен това е все по-критичен, което е хубаво, защото оказва натиск върху производителите да поддържат достатъчно добро ниво на качество и обслужване”, казва Александър Христов.

От друга страна, според него, българите пазаруват кампанийно, както сега по Коледа. Същото се случва и по време на абитуриентските балове или пък за сватба. Тогава те харчат повече, отколкото могат да си позволят, и взимат заеми. Това е признак, че все още има какво да се отработва във финансовата култура на българите. Същото показват и данните на фирмите за бързи кредити - повечето хора теглят заем за ремонт, абитуриентски бал, сватба. Това е национална характеристика.

Като цяло обаче повечето българи потребяват обмислено. Освен всичко друго, повечето българи нямат пари за всичко, което искат и това допълнително ги стимулира да пазаруват разумно.

Маркетинговият експерт стана част и от кампанията “Щедрият вторник”, чиято идея е виртуалните общности да помогнат на хората да даряват и да се стимулира дарителството, като кампанията тази година е посветена на дарителството в училище.

Потребителската култура се възпитава и ако родителите имат финансова култура и потребяват умерено, децата ще възприемат същия модел на поведение. Друго наблюдение на маркетолозите е, че хората предпочитат да купуват стоки от социално отговорни компании.

За книгата си „42 закона на ПР“, Александър Христов казва, че е ироничен и близък до истината поглед върху комуникационната действителност.
“През тези закони прозират много важни истини като това, че добър ПР не можеш да правиш, ако имаш калпав продукт или калпав политик. Добрият ПР няма как да се случи, ако се опитваш да лъжеш открито и директно. Това са изстрадани истини, поднесени с ирония и самоирония”.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Коклюшът е най-опасен за живота при новородените

Регистрираните случаи от коклюш в страната вече обхващат 21 области. Според здравните власти България вече е в условия на епидемия, но няма извънредна епидемична обстановка - такава, каквато помним преди години. Нека не забравяме, че паниката никога не е била добър съветник. Повече разум и осъзнатост в това, как да предпазим себе си и другите,..

публикувано на 26.04.24 в 17:25
Божидар Лалов (вляво) и Ивайло Симеонов

Коментарите на Божидар Лалов и Ивайло Симеонов

БНР-Радио София продължава "да отглежда" своите коментатори Божидар Лалов и Ивайло Симеонов вече и като тийнейджъри. В края и на този месец те изреждат какво ги е впечатлило. Божидар Лалов малко съжалява за провалената ротация в правителството. Смята, че предсрочните парламентарни избори са ненужни, защото трудно е да се надяваме на много по-различен..

публикувано на 26.04.24 в 16:52

Юрий Вълковски: Читалищата в малките и в големите населени места имат различни функции

Юрий Вълковски е директор на фондация „Народни читалища“, която е създадена през октомври 2023 г. Целта е подкрепа за възраждането на българските читалища. Пред Радио София той заяви, че днес знаем много малко за читалищата у нас. „Читалищата в София са едно, читалищата в малките села са друго, читалищата в средни като големина градове, са..

публикувано на 26.04.24 в 16:19
Може да се събуди активността на тийнейджърите за промяна на средата

Tърсят се млади разбивачи на градски митове, на които им пука къде живеят

Над 15-годишните младежи не са включени достатъчно активно в живота на града , в това да взаимодействат с институциите , за да могат да го променят към по-добро. Независимо от множеството доброволчески акции и по-скоро инцидентни инициативи на общините за тяхното включване в местното самоуправление , това все още не се случва достатъчно..

публикувано на 26.04.24 в 15:58

Седмицата в САЩ: Протести в университети, делото срещу Тръмп, ще забранят ли ТикТок

Про-палестинските протести в университети бяха водеща тема в Съединените щати тази седмица, предаде от Вашингтон Младен Петков. Протести имаше в учебни заведения в градове като Бостън, Ню Йорк, Остин (щата Тексас), Лос Анджелис, столицата Вашингтон. На места полицията арестува демонстранти. Стигна се и до отмяна на церемонии по завършване...

публикувано на 26.04.24 в 15:15

Еврозоната – поредната тема, която разделя експертите и обществото

Преди няколко дни в изданието "Политико" описват целта на България да влезе в еврозоната през 2025 г. като малко вероятна. Според техния анализ целевата дата няма да бъде постигната - заради политическата бъркотия, упоритата инфлация и неубедителната обществена подкрепа, пишат от изданието. Темата за еврото е поредната, която разделя..

публикувано на 26.04.24 в 14:55

Доброто заразява - Time heroes връчи годишните си награди за доброволчество

За седма година Time heroes връчи годишните си награди за доброволчество. От общо 181 номинации, журито отличи 15 геройски истории. „Мотивацията ни да го правим е да разказваме истории за доброто, т.е. за човешка солидарност, човечност, подадена ръка, по различен начин да се вдъхновят хората“, каза пред Радио София Наталия Иванова от Time..

публикувано на 26.04.24 в 14:35