Интересът към новогодишния концерт на Виенската филхармония е все по-голям и билетите се изчерпват толкова бързо, че вече се изнасят не един, не два, а три идентични празнични концерта – от 12 часа на 30 декември, 0т 20.30 на 31 декември и въпросният новогодишен на 1 януари, който е и с най-високи цени на билетите, които са между 35 и 1090 евро за основния концерт, а за предварителните - между 20 и 800 евро.
Въпреки високите цени, желаещите да присъстват в залата са толкова много, че билети се продават единствено след участие в томбола, за която всеки може да се запише на сайта на Виенската филхармония от 2 януари до 28 февруари. Организиран в началото с цел да приповдигне духа на хората и да отвлече вниманието от загубата на войната, концертът отдавна се е превърнал в истинско събитие, което е подготвено до най-малкия детайл.
Традиционно програмата на концерта се състои предимно от творби на композиторите от семейство Щраус - Йохан Щраус - баща, Йохан Щраус - син, Йозеф Щраус, Едуард Щраус. За първи път тази година ще прозвучат девет произведения, които до момента не са включвани в програмата на новогодишния концерт. Това са три творби от Йозеф Щраус – валс „Любовни поздрави“, Лихтенщайн-Марш и Френска полка.
Освен тях премиерно изпълнение ще имат увертюрата към оперетата „Скитниците“ от Карл Михаел Цирер, две произведения от Едуард Щраус – “Бърза полка”, и полка-мазурка „Леденото цвете“, гавот от Йозеф Хелмесбергер-син и „Галоп на пощальона“ от Ханс Кристиян Лумбю, което означава, че списъкът на композиторите става все по-широк. По традиция, концертът ще завърши с три биса и това неизменно са „Бърза полка“, „На хубавия син Дунав“ и Радецки марш, при изпълнението на който (всички знаем) диригентът се обръща към залата и публиката пляска в такт.
Като стана дума за диригенти, за първи път на „новогодишния“ пулт ще застане Андрис Нелсонс - музикален директор на Бостънския симфоничен оркестър и на Лайпцигския Гевандхаус оркестър. Артистичното сътрудничество между 43-годишния латвиец и Виенската филхармония датира от 2010. Оттогава той редовно застава на диригентския пулт на абонаментните им концерти, както и при гастролите на оркестъра на фестивала в Залцбург.
Иначе историята на новогодишните концерти на Виенската филхармония започва през 1939, Диригент на първия “истински” новогодишен концерт на 1 януари 1941 г. е дългогодишният ръководител на Виенската филхармония Клеменс Краус, който е един от най-големите защитници на творчеството на династията Щраус и продължава традицията до края на Втората световна война. През този тъмен период на австрийската история музиката на фамилията Щраус символизира едно напомняне за онази Австрия, която е лишена от правото си на съществуване като самостоятелна държава.
По време на антракта в Златната зала на Музикферайн, телевизионните зрители от цял свят ще видят специално подготвен музикален филм, посветен на 250-годишнината от рождението на Бетовен. Роденият в Бон композитор е живял 35 години във Виена, което го прави истински виенчанин. Изпълненията пък на балета на Виенската Щатсопера (които се показват по време на концерта) са заснети още през лятото, а хореографията е дело на испанеца Хосе Карлос Мартинес. Балетистите танцуват около един от домовете на Бетховен във Виена.
И на финала – за атмосферата!
Флоралната украса е великолепна, тя в продължение на много години пристига от Сан Ремо, но вече пета година филхармонията си сътрудничи с виенските общински оранжерии. Украсяването, започнало още на 27 декември, е превърнало залата в цветна феерия с 30 000 стръка цветя, като след края на концерта публиката традиционно си взема поне едно листенце за спомен.
Така че настанете се утре пред телевизора, или си пуснете програма Христо Ботев на БНР и се наслаждавайте, дори да не сте с бална рокля или фрак, новогодишният концерт на Виенската филхармония ще успее да ви накара да се почувствате все едно сте там, красиви сте, танцувате валс и годината, която предстои, е най-прекрасната в живота ви.
Ако приемствеността е едно от най-хубавите качества на БНР, то Радиотеатърът е значима част от сърцевината му. От основателите до техните наследници, от реализиращите го до поколенията, работещи с тях. Слушаме един от тонмайсторите, през чийто пулт е минала голяма част от продукцията на Радиотеатъра - Митко Василев, доцент в НБУ, в разговор с Боян..
Историческите сгради на БНР са темата на днешното ни предаване в деня на 90-та годишнина на Радиото с главно "Р": "Oт "Бенковски", в спомените на Кирил Разсуканов за Родно радио , през "Московска", на ъгъла с "Бенковски" заедно със Здравко Петров, до "Драган Цанков" 4 - старата сграда, с разказа на Теодор Караколев от фондация "Български архитектурен..
В Лозенец още кънти споменът от чутовните кабарета на Сирак Скитник и жена му Олга. Къщата им на ул. „Борова гора“ е създадена по съновидение Старите лозенчани и до днес си спомнят за домашното кабаре на една от най-известните двойки в София преди войната Сирак Скитник (основател на БНР) и съпругата му Олга, наричана от всички Сирачката...
Човекът в радиото и изкуствения интелект - Трябва ли да преосмислим БНР заради новите технологии и трябва ли общественото радио да има по-различен подход към използването на ИИ в сравнение с останалите медии? Събеседници : Никола Тулечки (НТ), инженер, който се занимава с работа с данни. Основател на Сдружение „Данни за добро“ и водещ на..
10 въпроса към генералния директор на БНР по повод 90 годишнината на БНР – Милен Митев и синтез на отговорите му (пълните - в звуковия файл): Винаги бъдещето – Времето се изкривява – Трябва да се опитваме да правим нещата както ще се правят утре. – Традициите са слабата и силната ни страна – Журналистите са се опитвали да бъдат близо до..
Ерсин Мустафов от "JEREMY?" споделя пред Александра Илиева и Елисавета Белеганска за своите отношения с Радиото и мястото на българския език: " Различно е усещането да слушаш музиката си по радиото. Много уютно ми е да слушам на стар приемник. Много време търсехме място за запис, където музиката ни да не звучи зле и китаристът Косьо..
В деня на 90-та ни годишнина, в "Радиокафе" си говорим за любопитни и важни части от историята на радиото. Първият час е посветен на Гласовете на радиото – назад във времето, когато една от най-важните фигури в радиото за слушателите са говорителите . Златният ни фонд припомня гласа на първата говорителка на Радио София през 1933 г., Венче Добрева:..