Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Българи създават екологичен дизайн за германски автомобилен гигант

Атанас Енев

Едно от най-смислените неща, които една компания би могла да направи в днешно време, е да се занимава с внедряването на устойчивост. В това е убеден арх. Атанас Енев от компания за устойчив дизайн и еко иновации. След като завършва образованието си, той започва работа в компания за проектиране, където насочва интереса си към т. нар. "кръгови модели" - бизнеси, които работят, използвайки отпадъчни продукти или такива, които са на ниска цена, но могат да произвеждат продукти с висока добавена стойност.

Идеята, върху която стъпва изграждането на иновативната компания, е комбиниране на агрокултурен отпадък с гъбен мицел, който може да създаде композит. Подобни разработки са известни по света, но се оказва, че България има сериозно предимство в научно-развойната дейност и е подходящо място за производство, което може да конкурира високата цена на екологично чистите технологии.

Друг проблем при тези технологии е, че трудно се прилагат в по-голям мащаб, в сравнение с пластмасови алтернативи. Има и системен проблем при създаването на устойчивост и екопродукти - дори и при наличие на най-екологичната технология, ако една държава няма подходящата инфраструктура за използването й, ефектът ще бъде слаб.

Атанас Енев разказа за сътрудничеството с германски автомобилен гигант в Щутгарт. Фокусът на осъществяваните проекти е създаване на екологично чиста част, която се използва в асемблирането на автомобили. Разработката започва с анализ на пазара на алтернативни материали, след което се избира материал, който произвежда четири пъти по-малко въглероден диоксид. Следващата стъпка е избор на технология, благодарение на която се ускорява процеса на производство и се намалява разхода на енергия. Третата част включва създаването на дизайн, който позволява използването на една конструктивна част за шест различни модела автомобили. За нейното изработване са избрани растителна пластмаса, която съдържа 40% рециклиран продукт, и термопластичен еластомер, изработван от рапично масло.

Въпреки огромните производствени мощности и богатството от технологии, големите фирми изпитват сериозен натиск от клиенти и от други компании да се развиват в сферата на устойчивия дизайн и те се нуждаят от бързи прототипи и бързо въвеждане на иновации и тестване и анализ на материали.

Визията на компанията, представлявана от Енев, е да помогне на голямата индустрия да мине от линеарен процес на производство, при който се изхвърлят ресурси, в устойчив, кръгов процес на производство. А стратегията за постигане на тази визия е да се работи заедно с индустрията, без да се отрича и изхвърля всичко постигнато, а да се работи гъвкаво, с достатъчно проучвания и бързина за създаване на уникални кръгови продукти в помощ на големите индустриални гиганти.

Още интересни подробности от областта на устойчивия дизайн иновациите можете да чуете в интервюто на Катя Василева с Атанас Енев.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Худит де Архила Бланко, Бойко Василев, Наталия Горшчак, Жан-Филип Де Тандер

Как обществените медии да еволюират от динозаври в птици?

Тази седмица Българското национално радио беше домакин на голямата среща на обществените медии в Европа. Сред темите, които вълнуваха участниците и те обсъждаха и дискутираха, бяха: как в днешния свят обществените медии да бъдат платформа за аргументи а не за алгоритми; привличане и грижа за младежката аудитория; историите, които имат..

публикувано на 24.10.25 в 15:08

Радослава Боор между София, Прага и Сеул

Повече от 15 години Радослава Боор работи като графичен дизайнер, илюстратор, уеб дизайнер и арт директор в България и в чужбина. Живее в чешката столица Прага, за което казва, че се е намесила съдбата. "Аз мислех към Ню Йорк да отида, но се спрях в Прага. Хубаво се живее там. С единия крак съм тука, с единия там и в Сеул“, сподели пред Радио..

публикувано на 24.10.25 в 14:25

"Рацио есен'2025": скритото или мистериозното, което е пред очите ни, и колко е важно то

Рацио форум се провежда 14 години поред и предстои да зарадва своите посетители и тази година. Силно необходим днес, защото живеем в свят, който все по-често е доминиран от фалшива информация – независимо дали тя е умишлено изпратена към нас или е резултат от генеративните езикови модели. И тогава науката, която има какво да ни каже, която е..

публикувано на 24.10.25 в 13:50

GullivAir ще лети директно от София до Ню Йорк и Чикаго от април 2026 година

Българският превозвач GullivAir е преминал успешно процедурите пред американските авиационни власти и подготвя старта на редовни полети до Ню Йорк и Чикаго през април 2026 година. Водят се преговори за слотове на летищата "Джон Ф. Кенеди“ и Чикаго, които са на финален етап.  Това съобщи вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан..

публикувано на 24.10.25 в 13:45

Лондонският филмов фестивал е предназначен за публиката

Между 8 и 19 октомври се проведе 69-ото издание на BFI London Film Festival.  "Това е единственият фестивал без международно жури. Разбира се, има директор на фестивала, има награда на публиката, има и други награди, които обаче се присъждат от мениджмънта на самия форум. Повечето от филмите на този фестивал бяха избрани от Кан, Венеция и Берлин..

публикувано на 24.10.25 в 13:20

Керамични коне на Георги Миленов отвеждат зрителите "Отвъд света"

За своята изложба в концептуално пространство ДОМ Георги Миленов отвежда ценителите на керамиката отвъд света на изкуството. Керамиката на артиста се отличава със своето новаторство, характерния за него стил и творческа фантазия. За настоящото изложбено пространство взима познатите образи на човека и коня, пречупва ги през своя поглед и..

публикувано на 24.10.25 в 12:16
Стопкадър от “Писмо в бутилка” на Лили Гелева

Климатичната криза като част от поп културата

Все по-често сме свидетели на климатичната криза, която е навсякъде около нас, тя дори вече е част от поп културата. Музика, филми, сериали и дори видеоигри често засягат екологичните теми, казва Елица Капушева в своята статия в Climateka , посветена на "климатичната поп култура“. Тя е озаглавена "Новият еко вайб: как климатичната криза..

публикувано на 24.10.25 в 11:43