Прочитам, че на 92 години си е отишла поредната джаз-легенда, Лий Кониц. В момента, в който се заслушвам, саксофонът му е в компанията на пианото на чакащият го отдавна горе малък голям човек Мишел Петручани. Френският музикант го измъква от поредното затваряне вкъщи и го качва на френските сцени. В спомените си, Лий ще каже, че само е искал с нещо да подпомогне кариерата на един млад и много талантлив музикант. Годината е 1982-ра, записът е на живо от Париж, албумът е с игрословица в заглавието „TootSweet” (произнася се на френски като toutdesuite, букв. веднага). Мишел е само на 19… Лий обича игрословиците – неслучайно първият му албум като лидер се казва “Suconscious-Lee” (1955):
Така както на него самия са му помагали по-възрастните от времената, когато биг-бендовете още са на мода. Началото му е повлияно от кларинета на Бени Гуудман. 18-годишен заема мястото на Чарли Вентура в оркестъра на Теди Пауъл, който се разпада малко по-късно. Младият кларинетист ще посегне и към алт-саксофона, на пианото вече ще е Лени Тристано. Следва участие с Джери Мълиган във втория запис на „DonnaLee“ (Чарли Паркър и Майлз Дейвис са го записали година по-рано и всеки от тях претендира да му е автор, този път името няма нищо ощо с Лий – така се казва дъщерята на един джаз-басист). Майлз ги забелязва и ги включва в търсенията си и Кониц заедно с Мълиган ще запишат с него “BirthoftheCool”. Издателите смятат албума за преждевременен и го публикуват в компилация с други записи седем години по-късно, нищо, че куул-джазът отдавна е факт. Лий Кониц му остава верен и през 60-те – ето го заедно с колосите Бил Евънс на пианото и Нилс-Хенинг Орстед Педерсен на баса:
Дълголетието му е и творческо. Деветдесетте навършени години не го спират да се обгражда от млади музиканти с всякакъв бекграунд и да ги потапя в златните времена на куул-джаза, където след кончината на Мълиган (1996), той остава сред единиците оцелели от саморазрушителния им лайфстайл.
Последният му запис е в Алмерия, където заедно е в компанията на млади испански джаз-открития, начело с любимия ни пианист и един от последните „кръстници“ на „Джаз+“ и „Дуенде“, пианистът Марко Мескида. „Много лесно се свири с тези момчета – само няколко дни просвирвахме парчетата, които записахме за един ден“ – си спомня Кониц. А Марко добавя: „Лий се чувстваше отлично в Мохакар, той не се правеше на велик, въпреки, че се личеше, че знае всичко, но се оставя и на нашите идеи, остави ни голяма свобода да импровизираме“. Представянето на проекта пред публиката на фестивала в Алмерия завършва с вокална импровизация на Кониц:

От 5 до 9 ноември София е домакин на третото издание на Sofia Experimental – фестивал за иновативни музикални практики, нови инструменти и смели артистични експерименти. Над 20 артисти от България, Германия, Италия, Нидерландия, Франция и Чехия ще изнесат поредица от концерти, лекции, презентации и музикални работилници в петте фестивални дни...
На 31 октомври от 19.00 часа и на 1 ноември от 14.00 и 19.00 часа Софийската опера ще представи мюзикълът "Звукът на музиката". "Звукът на музиката" е един от най-награждаваните мюзикъли, разказващ увлекателната история на певците от семейство Трап. Пресъздаденият от творческото вдъхновение на Ричард Роджърс и Оскар Хамърстайн II семеен разказ се..
"Как звучи приказката" ще покаже Симфоничният оркестър на БНР на 5 ноември, сряда, от 19.00 ч. в Първо студио на Радиото. Под палката на главния диригент Константин Илиевски Радиосимфониците ще заведат децата на чаканото музикално пътешествие с "Петя и вълкът" от Сергей Прокофиев. Приказката разказва за Петя, който тръгва на смело пътешествие, за да..
На 21 октомври в София започна 15-ото издание на фестивала "Пиано Екстраваганца". Серията от шест събития, от 21 октомври до 12 ноември, е част от Културния календар на Столична община. В рамките на фестивалната програма публиката ще може да се наслади на изкуството на изключителни артисти като Aнтонио ди Кристофано от Италия; знаменития..
Истинска "Фиеста" подготвят Венеция Караманова и малките певци от Детския хор на БНР на 23 октомври, от 19.30 часа, в зала 3 на НДК, за да отбележат 65-годишнината от създаването на един от най-забележителните български хорови състави. Наследството, оставено от основателя акад. Христо Недялков, се пази с особено внимание, матрицата е отлична и тя няма..
Биг бендът на БНР открива новия концертен сезон на 29 октомври, сряда, от 19.00 ч. в Първо студио на Радиото с авторски концерт на Тобиас Хофман. Програмата представя нови композиции на изключителния саксофонист, специално аранжирани за Бенда. Под диригентството на маестро Антони Дончев ще прозвучат ярки композиции, които съчетават звученето на биг..
Оркестърът за народна музика на БНР открива тази вечер новия концертен сезон. Програмата включва премиери на творби, създадени специално за оркестъра и записани за фонда на Радиото. Диригентът Димитър Христов поставя акцент върху музикантите от състава като пазители на изпълнителската традиция и като автори, които разширяват хоризонтите на..