Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колко полезни са всъщност буферните паркинги в София

Снимка: Георги Корнейков, БНР
От петте буферни паркинга, разположени по станции на метрото, които стопанисва Центърът за градска мобилност (ЦГМ), запълняемостта се движи в границите на 75-85%, т.е. около две трети от паркинга се запълва с автомобили.

Единствено буферният паркинг на “Цариградско шосе” - "Интерпред", се усвоява на 30-40% месечно. Това е така, защото част от паркингите не са поставени на правилните места. Условията за ползване на паркингите не отговарят на ценовата политика, или с други думи - прекалено скъпи са, за да ги използват хората.

Разбира се, има и добър пример за паркинг, който се пълни почти на 100%, но той не е управляван от ЦГМ, а е единственият буферен паркинг, който все още се управлява от столичния “Метрополитен”. Става дума за паркинга при метростанция “Бизнес парк”.    

Според инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД, това е така не само заради огромния брой на работещите в Бизнес парка, но и заради това, че това е паркингът с най-малко места в сравнение с останалите. Има място само за 100 автомобила.

“Практиката в останалите европейски столици е километри преди входа на града, да има табели, които се променят в реално време, и показват колко останали свободни места има по пътните артерии на основните входове към града, защото е важно хората да могат да оставят колата си бързо и удобно.

С отварянето на третата линия на метрото, ние наистина вече ще имаме една цялостна метро мрежа, която обхваща всички големи квартали на София, но въпреки това буферните паркинги стоят полупразни, което е нелогично”, казва Андрей Зографски - представител на НПО “Спаси София”.

Според него има много причини за това. Задължението, да бъде обвързано ползването на паркинга с метрото, води до отлив на хора, но е задължително, защото крайната цел е да бъдат изкарани хората от автомобилите и да ползват по екологичния обществен транспорт.

Според Андрей Зографски е голяма грешка и това, че центърът е достъпен за евтино паркиране. В момента половината център е част от зелената зона. Освен това е грешка и фактът, че буферните паркинги не са достатъчно и не на всички главни входове към столицата има такива места за паркиране.

Чуйте повече по темата в репортажа на Златина Йовкова и Боян Бочев в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кабинетът отпусна 15 млн. лв. за градския транспорт на София, но столичният кмет не каза Благодаря...

"Форум", 19.05.25: За зародиша на един софийски проблем и за политическите дивиденти

Започва седмица, в която коментаторите са нови във "Форум", но не и на редовните слушатели и активни граждани. До 24 май новините в медиите и тенденциите в обществото ще анализират Адриана Диканчева  и Никола Атанасов . Втора седмица "гореща" тема и повод за дискусии е Блокираният градски транспорт на София . Търсенето на решения...

публикувано на 19.05.25 в 18:44

Улиците на София – опасни за децата!

София е най-опасното място за придвижване на деца и подрастващи в градска среда в Европа според ново международно проучване на Clean Cities . Столицата на България заема последното, 36-о място в класацията на избрани големи градове на континента, като получената от нея обща оценка е изключително скромна – около 27 пъти под средното за..

публикувано на 19.05.25 в 18:10

В Банкя стартира реализацията на проекта "Богини на водата"

В Банкя стартира реализацията на проекта "Богини на водата“. Целта е да се предостави на младите хора платформа за изразяване на собствената им идентичност, талант, вълнения и емоции чрез изкуството, съобщиха от пресцентъра на район „Банкя“. Проектът се реализира от сдружение "Благ ден“ в партньорство с района, като основната идея е осмисляне..

публикувано на 19.05.25 в 17:25

Банката за майчина кърма е с най-съвременно оборудване за изследване

19 май е Световен ден за дарителство на майчина кърма . С различни инициативи празникът бе отбелязан и от Банката за майчина кърма в София , която е единствена по рода си в България и една от малкото подобни структури на Балканския полуостров. Открита е на 1 юни 1989 година от Министерство на народното здраве. Тя събира, съхранява и обработва..

публикувано на 19.05.25 в 17:05

Фондация "Биоразнообразие" стартира възстановяване на чешмите на Витоша

След Сакар, Костинброд и Провадия, от фондация "Биоразнообразие“ са се заели със задачата да проучат и възстановят съществуващи чешми на Витоша. Заедно с експертите от Природния парк, те вече са обиколили девет чешми в северната част на Витоша, около Златните мостове. Чешмите са в различно състояние – някои са с хубави фасади, но с разпадаща се суха..

публикувано на 19.05.25 в 15:49

Правителството отпусна 15 млн. лв. за транспорта на София, от "Спаси София" искат съкращения в администрацията

Правителството ще осигури 15 милиона лева допълнително към субсидията на градския транспорт на София, съобщи премиерът Росен Желязков след среща със синдикални лидери, на която не е присъствал столичният кмет. Свидетели сме на решаване на проблем от хора, които участваха в създаването му, коментира кметът на София Васил Терзиев: "Какво..

публикувано на 19.05.25 в 15:42

Храните поевтиняват по-бавно и са по-скъпи, отколкото през 2024 г.

Тенденцията при основните хранителни стоки на българския пазар в момента е спад в цените – това се отчита от 28 април насам. Но в сравнение с миналата пролет това намаление в цените се забави с 15 дни . Това коментира пред БНР-Радио София Владимир Иванов, председател на Държавната комисия по стокови борси и тържища. Ако има..

публикувано на 19.05.25 в 15:10