Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ивайло Хлебаров: Има проблем с концентрациите от азотен диоксид

Снимка: БГНЕС

Много може да се направи в посока на подобряване качеството на въздуха в столицата. От години се говори за различни мерки на Столичната община, но някъде в обществения вакуум остават всички мерки, защото въздухът в София продължава да е мръсен.

В последния доклад на екологичната организация “За Земята” излезе нещо ново - има надвишаване на допустимите норми на азотен диоксид във въздуха, нещо което досега не е отчитано от официалните измервателни станции.    

“Докладът наистина показва един аспект на замърсяването на въздуха в София, който официално не се отчита. Това се дължи до голяма степен на официалния начин на измерване на замърсяването на въздуха. В София има пет станции, които измерват и азотен диоксид, но само две са насочени към това да измерват в близост до пътните артерии и те са такива, които измерват замърсяването в следствие на трафика”, казва Ивайло Хлебаров - експерт по качеството на въздуха в Сдружение “За Земята”.

По-голямата част от станциите измерват фоново замърсяване. Това означава, че те са разположени така, че да обхващат по-голям ареал от града и данните да са репрезентативни за една определена част от града.

“Докато конкретните станции, които трябва да измерват замърсяването от трафика, техният фокус трябва наистина да бъде трафикът и те са две - едната е в двора на Изпълнителна агенция по околна среда в кв. “Павлово” на бул. “Цар Борис III”, а втората се намира в двора на НИМХ в кв. “Младост”, като тя е доста отдалечена от пътното платно. И това са двете станции, които измерват официално емисиите от транспорт”, обясни Ивайло Хлебаров.

Данните от проучването, което цитира той са събирани повече от година и са от различни точки от града, използвайки т.нар. дифузионни тръби, събират информация за месечните концентрации на азотен диоксид. Методът, който се използва, е известен и дори се признават от германското правителство и служи като доказателство в германския съд.

“Ние взехме данните, които доброволците са събрали от повече от една година и за един конкретен период ги сравнихме с официалните данни, къде се намират, направили сме някои допълнителни анализи и сме изготвили нашия доклад.

Изводът от доклада е, че има проблем с концентрациите от азотен диоксид, поради това, че не се измерва в близост до пътните артерии. Методът на анализ обаче може да даде конкретни данни само за мястото, където са направени измерванията. По-високите концентрации са измерени на места, където са големи булевардите и има много интензивен трафик, обясни още Хлебаров.

При азотния диоксид няма толкова сериозно изразена сезонност, защото трафикът не намалява дори през отпускарските месеци. Отделно от това през зимата има натрупване и задържане на замърсители и те допълнително утежняват проблема с качеството на въздуха.

Чуйте повече в разговора на Антония Каменичка в звуковия файл.                


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Три дни без трамвай 21, линии 20 и 22 возят по променен маршрут

Заради ремонт на участък от релсов път се налага промяна на маршрутите на трамвайни линии № 20, 21 и 22 , съобщават в Столичната община. От 4:30 часа на 9 май 2025 г. (петък) до 24:00 часа на 11 май 2025 г. (неделя) се въвежда временна организация на движението на обществения транспорт, както следва: Трамвайна линия № 20 ще се движи от..

публикувано на 08.05.25 в 19:48

Иновативната изложба "Експонати" показва загубената връзка между човека и природата

От 8 до 27 май галерия "Bobbina" се превръща в пространство за изгубената връзка между човека и природата, чрез иновативната изложба "Експонати". Проектът е първо издание на новата творческа платформа на Българската фондация "Биоразнообразие", като събира седем съвременни артисти, чиито произведения ни канят да преосмислим нашето място в сложната..

публикувано на 08.05.25 в 19:40
Coco Jones в сцена от

Coco Jones дефинира арендби стила с талант, автентичност, харизма

Американската звезда Coco Jones грабна симпатиите на феновете със своя прочит на съвременното арендби звучене. В края на април тя издаде Why Not More? като лайтмотивът на албума са различните измерения на арендби музиката. Траковете са следствие на експерименти на родената в Южна Каролина звезда, които демонстрират, че този стил може да е..

публикувано на 08.05.25 в 19:10
Виктор Владков и Михаела Косева

Благотворителен концерт събира средства за младите таланти на България

Благотворителен концерт, който събира средства за младите таланти на България, ще се състои на 9.05.25 от 19.00 часа в Аулата на СУ "Св.Климент Охридски". Събраните средства ще бъдат дарени на Фондация "Енчо Керязов". Концертът ще включва изпълнения на иметини класически музиканти, които ще събират средства за младите таланти на България...

публикувано на 08.05.25 в 18:55

Филмът "Човекът, който не можеше повече да мълчи" - за силата да се изправиш и за мълчанието

Периодично е добре да си напомняме колко безкомпромисно и откровено може да бъде късометражното кино, особено в смутни времена, когато пред обществото ни назряват въпроси и предизвикателства, които със сигурност вещаят промени. “Тъй като от нас зависи в каква посока ще бъдат тези промени, поставяме тази блок-програма в отговор на актуалните процеси..

публикувано на 08.05.25 в 18:27

Конкурс за туристически плакат на България предизвиква от студенти до световноизвестни майстори

Международното триенале на сценичния плакат обяви конкурс за туристически плакат на България в партньорство с Министерството на туризма, Съюза на българските художници, Националната художествена академия и БТА. Целта е създаването на плакат, който в концентриран вид разкрива красотата на България и нейния положителен образ като примамлива..

публикувано на 08.05.25 в 17:39
Синият и червеният цвят показват минималния и максималния брой леки автомобили. Черните зони отбелязват най-натоварените места в града

Къде и кога е най-натоварено автомобилното движение в София?

Институтът GATE изготви Транспортен атлас на София , който показва натовареността на автомобилния трафик във времето и пространството. Разработката е дало на екип от учени с ръководител инж. д-р Лидия Лазарова-Витанова и състав Евгений Ширинян, Тереза Трендафилова и ​​​​​​​проф. Десислава Петрова-Антонова. Анализът на данните от края на..

публикувано на 08.05.25 в 16:50