Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Когато ученето е с цел знание - опитът на Израел

Интерактивното обучение, дава възможност обучаваният да определи темпото, за да разбере наученото и да е уверен в клас

Снимка: olympicbg.org
Все по-често и все по-дълго се налага учениците да учат дистанционно. В Израел, след навлизането на английския щам на Covid-19, рязко беше свалена „възрастта за ваксиниране и в момента най-много са имунизираните между 16 и 20 години. Дистанционното обучение обаче поставя проблема доколко преподаваният материал се усвоява от учениците, дали има ефикасни марки за контрол, успяват ли да бъдат възпитавани навици за самостоятелно обучение, разказват кореспондентите на БНР в Израел Феня и Искра Декало.

Израелското министерство на просветата е наредило да се съкрати с една трета материалът, върху който ще се явяват абитуриентите на зрелостни изпити през 2021 г. Учителите са поискали въпросите в тестовете на матурите да са само върху половината от предвидения учебен план. Причината е, че учениците усвояват не повече от една трета от преподавания материал, чрез дистанционно обучение.

Не така мисли обаче д-р Авив Цензор - преподавател по математика в Техниона (Политехниката) в гр. Хайфа, създател на програмата „Ново направление“ - общ проекта на Министерството на просветата и Техниона. През 2019 г той подготвя филми върху материала по математика за зрелостници. Това не са заснети уроци, в които някой обяснява формули и задачи, изправен пред черната дъска. Това са серия от анимационни филмчета и клипове, илюстриращи и най-сложните за разбиране формули и математическа теория със шеги и анекдоти.

Ефектът Ави

“Опитът ми да записвам лекции в Техниона бе заимстван веднага от много университети по света”, казва д-р Авив Цензор. Още преди дистанционното обучение заради Covid-19, той прави дигитални уроци за зрелостниците в 9 училища, при тези които се явяват на най-трудното ниво на матурата (в Израел матурите по всеки предмет са на 4 нива).

Преди да пусне по нета своите лекции, д-р Авив Цензор експериментира с учители, за да разберат те самите какво чувстват учениците. Той написва формулата „а + в=в+ а“ и кара учителите да попълнят тест с 3 отговора - формулата е вярна; не винаги е вярна и не съм уверен. “Самият факт, че някой ги пита, те приемат като уловка и мнозина отговориха,че не са сигурни. След като учителите се усъмниха в аксиома, какво да кажем за учениците. При фронталния начин на обучение се разчита, че учителят ще представи учебна материя, а учениците ще я възприемат, запомнят и че ще приемат, че тя е безусловна истина”, коментира д-р Авив Цензор.

Ясно е, че учениците които не обичат математика, всъщност не я разбират. Защото за да се разбира, трябва да се развие математическо мислене. При академичния начин на преподаване се дава възможност да се усъмнят в преподаваното, дори да направят собствени грешки, защото това е пътят на откритията.  В момента, когато решат даден проблем, учениците добиват увереност в себе си и не са зависими от никого. При тези, които твърдят, че не обичат математика, някъде по пътя на учене са се поизтрили някои от тези ценности и норми на преподаване. 

“Академичният подход предполага разбиране на материала, а не наизустяване. Обикновено примерът ми за това е да посоча най-дългата и най-сложна формула от таблицата с формули. Давам да я погледат 5 минути и да я напишат на лист. Малцина могат да го сторят. Сред това други 5 минути, показвам компютърна анимация и разказвам няколко забавни анекдота, как ученият въобще стигнал до тази формула. Карам ги да я напишат или да я изведат сами. Не се затрудняват. Доказвам, че до нещата може да достигнеш сам, без да ги търсиш в таблицата, което понякога е трудно в изпитното напрежение”, допълва д-р Авив Цензор.

Защо е привърженик на комбинираното обучение? При събиране на знания по даден проблем, той използва много технически прийоми, но и дава възможност ученикът сам да събере необходимата информация по даден въпрос. Не е необходимо да е в клас. Може да е в автобуса, на път за училище - по мобилния си телефон. Всичко е онагледено с различни филмчета, анимация, схеми и примери от реалния живот. Това е в етапът на дистанционното обучение. Досега това се е преподавало в клас. Използвахме учебното студиото на Техниона, а не класна стая с черна дъска.

“Гледайки филмчетата и илюстрациите, учениците сами трябва да научат материала. Сред това им даваме, например, алгебрична графика и те могат да я изменят както искат. Играейки си, могат да стигнат до изводи, които на учителя би му било много трудно да обясни, непрекъснато чертаейки и триейки по дъската”, допълва той.Експериментирайки с графики, учениците развиват пространственото си мислене, което помага и за решаването и на друг вид задачи.

В края на всеки етап от преподаването има задачи, които ученикът би могъл веднага да реши. Ако отговорът е правилен, преподаването продължава. Ако не е, компютърът връща курса назад, за да се припомни нещо от предните лекции, ако е необходимо може да се гледа няколко пъти. Следва друга задача и обикновено там отговорът е правилен. Ако компютърът реши,че отговорът е налучкан, дава задача с видоизменени параметри. Така ученикът тренира и е по-уверен в себе си.

Интерактивното обучение, дава възможност обучаваният да определи темпото, за да разбере наученото и да е уверен в клас, където е вече учителят. Учителят задава въпроси, но и учениците вече знаят достатъчно за да питат. И това е процесът на запомнянето на наученото. Учителят дава по-сложни задачи и така подготвя учениците за изпит, като смъква ненужното напрежение.

В анкети, след първата година, ученици и учители са потвърдили, че този метод е добър, а и учението е по-лесно.

“Започнахме много преди другите да са принудени да учат дистанционно, да създаваме методика, която е комбинирана между академичен подход на преподаване и фронталното обучение в средните училища. Това е нещо качествено различно от механичното пренасяне на досегашното обучение вече с електронни средства. При нас никой не се оплаква, че не може да се съсредоточи или че учителят не може да ангажира целия клас”, допълва д-р Авив Цензор.

Чуйте целия разговор на Лили Големинова в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Какви рискове крие покупката на стоки по интернет и за какво трябва да внимаваме?

По време на големите намаления за Черен петък винаги трябва да проверяваме търговеца, от който пазаруваме, посъветва Светослава Шапарова - ръководител отдел Управление на качеството в "Български пощи". Пред Радио София тя каза, че това е най-лесно да се направи като проверим името на електронния магазин в интернет. "Обикновено пострадалите са..

публикувано на 29.11.24 в 10:25

Застудява, дъжд в Западна България, в планините - сняг

Днес над страната ще преобладава облачно време. Още преди обяд в Западна България ще започнат валежи от дъжд, в планините над 1600 m - от сняг, съобщиха от НИМХ. Вятърът ще се ориентира от северозапад, ще се усили и в Дунавската равнина скоростта му ще достига 10-15 m/s. С него ще нахлува студен въздух и температурите ще се понижат и до вечерта в..

публикувано на 29.11.24 в 07:35

"Форум", 28.11.24: Седмият неуспешен опит за избор на председател на НС разтърси коалицията ПП-ДБ

Коментатори във "Форум" тази седмица са икономистът и политически анализатор Георги Вулджев и дългогодишният журналист Едуард Папазян. Заедно с водещия Лъчезар Христов, част от темите, които дискутираха днес бяха: - ПП поиска оставките на Явор Божанков и Даниел Лорер - Либерализмът в Европа и САЩ - Футболен обзор в края на годината Подробности по..

публикувано на 28.11.24 в 19:05

Незаконно сметище тормози жителите на гр. Елин Пелин

Битови отпадъци, строителни материали и автомобилни части - съставът на едно от нерегламентирано образувалите се сметища в град Елин Пелин. Местоположението на изхвърлените ненужни материали се оказва в покрайнините на обработваема площ. В близост до сметището има съмнителни постройки, с охраняващи ги кучета. Пред Радио София кметът на община..

публикувано на 28.11.24 в 17:55

Младежи ще се борят с фалшивите новини в новаторския проект MediaWise

Как да различаваме фактите от фалшивите новини е целта на новаторския проект за дигитална медийна грамотност MediaWise. Той се изпълнява от платформата prepodavame.bg. Един от ключовите компоненти на MediaWise е Тийн мрежата за проверка на факти (Teen Fact-Checking Network / TFCN). Проектът е насочен към ученици от 8 до 12 клас, които имат..

публикувано на 28.11.24 в 16:56
Продуцентът Дилян Калчев и режисьорът Даниел Ненов

"Чистота или смърт" - историята за живота и пътя на шестима резиденти в терапевтична общност

Документалният филм  "Чистота или смърт“ представя историята за живота и пътя на шестима резиденти в терапевтична общност за зависими в България. Въпреки че много хора са чували за такива общности, малцина знаят как всъщност изглеждат и какво се случва в тях.  На 6 декември, в кино „Люмиер“ е премиерата в София, а прожекции има в Бургас,..

публикувано на 28.11.24 в 16:55