Израелското министерство на просветата е наредило да се съкрати с една трета материалът, върху който ще се явяват абитуриентите на зрелостни изпити през 2021 г. Учителите са поискали въпросите в тестовете на матурите да са само върху половината от предвидения учебен план. Причината е, че учениците усвояват не повече от една трета от преподавания материал, чрез дистанционно обучение.
Не така мисли обаче д-р Авив Цензор - преподавател по математика в Техниона (Политехниката) в гр. Хайфа, създател на програмата „Ново направление“ - общ проекта на Министерството на просветата и Техниона. През 2019 г той подготвя филми върху материала по математика за зрелостници. Това не са заснети уроци, в които някой обяснява формули и задачи, изправен пред черната дъска. Това са серия от анимационни филмчета и клипове, илюстриращи и най-сложните за разбиране формули и математическа теория със шеги и анекдоти.
Ефектът Ави
“Опитът ми да записвам лекции в Техниона бе заимстван веднага от много университети по света”, казва д-р Авив Цензор. Още преди дистанционното обучение заради Covid-19, той прави дигитални уроци за зрелостниците в 9 училища, при тези които се явяват на най-трудното ниво на матурата (в Израел матурите по всеки предмет са на 4 нива).
Преди да пусне по нета своите лекции, д-р Авив Цензор експериментира с учители, за да разберат те самите какво чувстват учениците. Той написва формулата „а + в=в+ а“ и кара учителите да попълнят тест с 3 отговора - формулата е вярна; не винаги е вярна и не съм уверен. “Самият факт, че някой ги пита, те приемат като уловка и мнозина отговориха,че не са сигурни. След като учителите се усъмниха в аксиома, какво да кажем за учениците. При фронталния начин на обучение се разчита, че учителят ще представи учебна материя, а учениците ще я възприемат, запомнят и че ще приемат, че тя е безусловна истина”, коментира д-р Авив Цензор.
Ясно е, че учениците които не обичат математика, всъщност не я разбират. Защото за да се разбира, трябва да се развие математическо мислене. При академичния начин на преподаване се дава възможност да се усъмнят в преподаваното, дори да направят собствени грешки, защото това е пътят на откритията. В момента, когато решат даден проблем, учениците добиват увереност в себе си и не са зависими от никого. При тези, които твърдят, че не обичат математика, някъде по пътя на учене са се поизтрили някои от тези ценности и норми на преподаване.
“Академичният подход предполага разбиране на материала, а не наизустяване. Обикновено примерът ми за това е да посоча най-дългата и най-сложна формула от таблицата с формули. Давам да я погледат 5 минути и да я напишат на лист. Малцина могат да го сторят. Сред това други 5 минути, показвам компютърна анимация и разказвам няколко забавни анекдота, как ученият въобще стигнал до тази формула. Карам ги да я напишат или да я изведат сами. Не се затрудняват. Доказвам, че до нещата може да достигнеш сам, без да ги търсиш в таблицата, което понякога е трудно в изпитното напрежение”, допълва д-р Авив Цензор.
Защо е привърженик на комбинираното обучение? При събиране на знания по даден проблем, той използва много технически прийоми, но и дава възможност ученикът сам да събере необходимата информация по даден въпрос. Не е необходимо да е в клас. Може да е в автобуса, на път за училище - по мобилния си телефон. Всичко е онагледено с различни филмчета, анимация, схеми и примери от реалния живот. Това е в етапът на дистанционното обучение. Досега това се е преподавало в клас. Използвахме учебното студиото на Техниона, а не класна стая с черна дъска.
“Гледайки филмчетата и илюстрациите, учениците сами трябва да научат материала. Сред това им даваме, например, алгебрична графика и те могат да я изменят както искат. Играейки си, могат да стигнат до изводи, които на учителя би му било много трудно да обясни, непрекъснато чертаейки и триейки по дъската”, допълва той.Експериментирайки с графики, учениците развиват пространственото си мислене, което помага и за решаването и на друг вид задачи.
В края на всеки етап от преподаването има задачи, които ученикът би могъл веднага да реши. Ако отговорът е правилен, преподаването продължава. Ако не е, компютърът връща курса назад, за да се припомни нещо от предните лекции, ако е необходимо може да се гледа няколко пъти. Следва друга задача и обикновено там отговорът е правилен. Ако компютърът реши,че отговорът е налучкан, дава задача с видоизменени параметри. Така ученикът тренира и е по-уверен в себе си.
Интерактивното обучение, дава възможност обучаваният да определи темпото, за да разбере наученото и да е уверен в клас, където е вече учителят. Учителят задава въпроси, но и учениците вече знаят достатъчно за да питат. И това е процесът на запомнянето на наученото. Учителят дава по-сложни задачи и така подготвя учениците за изпит, като смъква ненужното напрежение.
В анкети, след първата година, ученици и учители са потвърдили, че този метод е добър, а и учението е по-лесно.
“Започнахме много преди другите да са принудени да учат дистанционно, да създаваме методика, която е комбинирана между академичен подход на преподаване и фронталното обучение в средните училища. Това е нещо качествено различно от механичното пренасяне на досегашното обучение вече с електронни средства. При нас никой не се оплаква, че не може да се съсредоточи или че учителят не може да ангажира целия клас”, допълва д-р Авив Цензор.Споразумението между САЩ и Европа или сделката, ако използваме лексиката на Доналд Тръмп, без да знаем детайли по нея, изглежда по-добре отколкото можеше да бъде след заканата за 30% мита на стоките, изнасяни от ЕС отвъд Атлантическия океан. Договореното все още трябва да бъде прието от страните членки, но имаше и доста по-лош сценарий за..
Проблемът с пожарите у нас става все по-сериозен. Те стават повече на брой, по-интензивни и унищожават все повече площи, особено от горите, отчитат от WWF България. За последните 15 години у нас са възникнали и гасени над 7 хиляди горски пожара . Според решение на Народното събрание от 19 юли 2024 г. Министерският съвет е задължен да..
Карнавални шествия, големи марионетки, куклен театър и цирк са сред събитията, с които Фестивалът за улични изкуства 6Fest (ШестФест) ще направи лятото в София по-артистично. В парковете 6Fest ще представи дневно и светлинно шествие с три от своите големи карнавални кукли, както и работилница по улични и карнавални изкуства, насочена към деца и..
Годишната профилактика на "Топлофикация София" продължава и от днес до 8 август (петък) 2025 г. с временно спиране на топлоподаването тя ще засегне: ж.к. "Банишора", ж.к. "Света Троица", ж.к. "Фондови жилища", част от ж.к. "Илинден", ж.к. "Зона Б–5", "Зона Б-5-3", "Зона Б–18", "Зона Б–19"; ж.к. "Надежда" - 1, 2 и част от 4, ж.к...
Два месеца след като беше представена публично, интерактивната карта “Черна писта“ - разработена от 18-годишния Мартин Атанасов, е била посетена от над 300 хил. души. Платформата визуализира повече от 177 000 пътнотранспортни произшествия, регистрирани от 2021 г. насам, и показа как статистиката се превръща във видима и разбираема информация,..
Център "Амалипе" си партнира с Министерство на труда и социалната политика и Държавната агенция за закрила на детето в системните усилия, които държавата планира за превенция на ранните бракове.На срещата е поставен акцент върху превенцията на ранните бракове и съответно ранните раждания. На 22 юли става ясно, че център “Амалипе” ще си партнира с..