Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Когато ученето е с цел знание - опитът на Израел

Интерактивното обучение, дава възможност обучаваният да определи темпото, за да разбере наученото и да е уверен в клас

Снимка: olympicbg.org
Все по-често и все по-дълго се налага учениците да учат дистанционно. В Израел, след навлизането на английския щам на Covid-19, рязко беше свалена „възрастта за ваксиниране и в момента най-много са имунизираните между 16 и 20 години. Дистанционното обучение обаче поставя проблема доколко преподаваният материал се усвоява от учениците, дали има ефикасни марки за контрол, успяват ли да бъдат възпитавани навици за самостоятелно обучение, разказват кореспондентите на БНР в Израел Феня и Искра Декало.

Израелското министерство на просветата е наредило да се съкрати с една трета материалът, върху който ще се явяват абитуриентите на зрелостни изпити през 2021 г. Учителите са поискали въпросите в тестовете на матурите да са само върху половината от предвидения учебен план. Причината е, че учениците усвояват не повече от една трета от преподавания материал, чрез дистанционно обучение.

Не така мисли обаче д-р Авив Цензор - преподавател по математика в Техниона (Политехниката) в гр. Хайфа, създател на програмата „Ново направление“ - общ проекта на Министерството на просветата и Техниона. През 2019 г той подготвя филми върху материала по математика за зрелостници. Това не са заснети уроци, в които някой обяснява формули и задачи, изправен пред черната дъска. Това са серия от анимационни филмчета и клипове, илюстриращи и най-сложните за разбиране формули и математическа теория със шеги и анекдоти.

Ефектът Ави

“Опитът ми да записвам лекции в Техниона бе заимстван веднага от много университети по света”, казва д-р Авив Цензор. Още преди дистанционното обучение заради Covid-19, той прави дигитални уроци за зрелостниците в 9 училища, при тези които се явяват на най-трудното ниво на матурата (в Израел матурите по всеки предмет са на 4 нива).

Преди да пусне по нета своите лекции, д-р Авив Цензор експериментира с учители, за да разберат те самите какво чувстват учениците. Той написва формулата „а + в=в+ а“ и кара учителите да попълнят тест с 3 отговора - формулата е вярна; не винаги е вярна и не съм уверен. “Самият факт, че някой ги пита, те приемат като уловка и мнозина отговориха,че не са сигурни. След като учителите се усъмниха в аксиома, какво да кажем за учениците. При фронталния начин на обучение се разчита, че учителят ще представи учебна материя, а учениците ще я възприемат, запомнят и че ще приемат, че тя е безусловна истина”, коментира д-р Авив Цензор.

Ясно е, че учениците които не обичат математика, всъщност не я разбират. Защото за да се разбира, трябва да се развие математическо мислене. При академичния начин на преподаване се дава възможност да се усъмнят в преподаваното, дори да направят собствени грешки, защото това е пътят на откритията.  В момента, когато решат даден проблем, учениците добиват увереност в себе си и не са зависими от никого. При тези, които твърдят, че не обичат математика, някъде по пътя на учене са се поизтрили някои от тези ценности и норми на преподаване. 

“Академичният подход предполага разбиране на материала, а не наизустяване. Обикновено примерът ми за това е да посоча най-дългата и най-сложна формула от таблицата с формули. Давам да я погледат 5 минути и да я напишат на лист. Малцина могат да го сторят. Сред това други 5 минути, показвам компютърна анимация и разказвам няколко забавни анекдота, как ученият въобще стигнал до тази формула. Карам ги да я напишат или да я изведат сами. Не се затрудняват. Доказвам, че до нещата може да достигнеш сам, без да ги търсиш в таблицата, което понякога е трудно в изпитното напрежение”, допълва д-р Авив Цензор.

Защо е привърженик на комбинираното обучение? При събиране на знания по даден проблем, той използва много технически прийоми, но и дава възможност ученикът сам да събере необходимата информация по даден въпрос. Не е необходимо да е в клас. Може да е в автобуса, на път за училище - по мобилния си телефон. Всичко е онагледено с различни филмчета, анимация, схеми и примери от реалния живот. Това е в етапът на дистанционното обучение. Досега това се е преподавало в клас. Използвахме учебното студиото на Техниона, а не класна стая с черна дъска.

“Гледайки филмчетата и илюстрациите, учениците сами трябва да научат материала. Сред това им даваме, например, алгебрична графика и те могат да я изменят както искат. Играейки си, могат да стигнат до изводи, които на учителя би му било много трудно да обясни, непрекъснато чертаейки и триейки по дъската”, допълва той.Експериментирайки с графики, учениците развиват пространственото си мислене, което помага и за решаването и на друг вид задачи.

В края на всеки етап от преподаването има задачи, които ученикът би могъл веднага да реши. Ако отговорът е правилен, преподаването продължава. Ако не е, компютърът връща курса назад, за да се припомни нещо от предните лекции, ако е необходимо може да се гледа няколко пъти. Следва друга задача и обикновено там отговорът е правилен. Ако компютърът реши,че отговорът е налучкан, дава задача с видоизменени параметри. Така ученикът тренира и е по-уверен в себе си.

Интерактивното обучение, дава възможност обучаваният да определи темпото, за да разбере наученото и да е уверен в клас, където е вече учителят. Учителят задава въпроси, но и учениците вече знаят достатъчно за да питат. И това е процесът на запомнянето на наученото. Учителят дава по-сложни задачи и така подготвя учениците за изпит, като смъква ненужното напрежение.

В анкети, след първата година, ученици и учители са потвърдили, че този метод е добър, а и учението е по-лесно.

“Започнахме много преди другите да са принудени да учат дистанционно, да създаваме методика, която е комбинирана между академичен подход на преподаване и фронталното обучение в средните училища. Това е нещо качествено различно от механичното пренасяне на досегашното обучение вече с електронни средства. При нас никой не се оплаква, че не може да се съсредоточи или че учителят не може да ангажира целия клас”, допълва д-р Авив Цензор.

Чуйте целия разговор на Лили Големинова в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

БАН събира езиковеди на семинар "Европейско пространство за езикови данни"

Европейското пространство за езикови данни и Институтът за български език към БАН събират експерти от българските технологични компании, публичната администрация и научните среди, за да обсъдят значението на езиковите данни за развитието на езиковите технологии и инструментите, базирани на изкуствен интелект, в България. Събитието ще се проведе през..

публикувано на 08.10.25 в 07:35

Синоптичната обстановка в България остава усложнена

През деня ще остане облачно и с валежи от дъжд, на повече места и повече по количество в Северна България. Ще духа умерен вятър от запад-северозапад, в Източна България - от североизток, информират синоптиците от Националният институт по метеорология и хидрология. Преобладаващите максимални температури ще бъдат между 10° и 15°, а минималните - между..

публикувано на 08.10.25 в 06:45

"Форум", 07.10.25: След 7 октомври - преобразената Ивица Газа и Израел

Във втория ден от седмицата гост в коментарното предаване "Форум" е Лора Младенова - автор, поет и активист с журналистическо и юридическо образование. Заедно с водещия Лъчезар Христов, тя обсъди следните теми: Боклукът на София: Общината търси да купи още камиони, как се стигна дотук; Политически сезон в условията на напрежение и протести;..

публикувано на 07.10.25 в 18:15

Променят организацията на движение в ремонтиран участък от АМ “Тракия"

Заради интензивния трафик се променя организацията на движение в участък с ремонт от автомагистрала “Тракия" в Софийска област между 24-и и 33-и километър, съобщават от Агенция "Пътна инфраструктура". До 9 октомври (четвъртък) на четири пъти в следобедните часове - в 12 ч., 14 ч., 16 ч. и 18 ч., за около 30 - 45 минути ще се спира изцяло движението..

публикувано на 07.10.25 в 17:06

Климатичните промени са следствие от дейността на хората

Нормални ли са климатичните процеси, които наблюдаваме през последните години по света, но и в България - свлачища, поройни дъждове, пожари.  “Те са пряко следствие от климатичните промени, които настъпват и се ускоряват, така че това, което виждаме сега и което ще виждаме в бъдеще, е новата климатична реалност и трябва да сме подготвени..

публикувано на 07.10.25 в 17:04
Д-р Гаврил Наков

Октомври е обявен за Световен месец за борба с рака на гърдата

Мотото тази година "Всяка история е уникална, всяко пътуване има значение“ напомня, че зад всяка диагноза стои лична история - история на смелост, устойчивост и надежда. По данни на Световната здравна организация, през 2022 година близо 2,3 милиона жени по света са диагностицирани с рак на гърдата, а над 670 хиляди са загубили битката с болестта. В..

публикувано на 07.10.25 в 16:55