Устойчивата мобилност е ключова за всеки голям град. Преходът към нея обаче няма как да се случи без промяна в нагласите и отношението на хората и техния избор към кой транспорт да се насочат. Затова преди да се формират политиките, трябва да се вземат предвид нагласите.
Асоциацията за развитие на София осъществи именно такова проучване (с над 500 човека, по различни методи) в рамките на проекта INNOAIR за станат ясни навиците и склонността на жителите на София към промяна, макар и понякога с цената на малки жертви в името на по-зелен транспорт (и съответно по-чист въздух).
"Общият извод измежду многото различия е, че софиянци осъзнават, че вървим натам - към по-устойчива и ниско-емисионна градска мобилност" - каза в „Радиокафе“ Севдалина Войнова от Асоциацията за развитие на София, подчертавайки връзката с европейските политики, Зелената сделка и факта, че до 2030 г. следва да сме въглеродно неутрални.
Важното е всички отделни елементи да бъдат интегрирани в една цялостна градска екосистема - и ограничаването на по-мощните автомобили, и (все повече) ходене пеша, каране на велосипеди и придвижване с градския транспорт, който от своя страна да е по-зелен като използвана енергия, по-редовен и по-хигиеничен и удобен.
Идеята е "както в момента влизаме в дадена платформа и си избираме филм, който да гледаме, така да има общо пространство, в което да избираме и комбинираме видовете транспорт в града, като в центъра е човекът с неговите решения" - обясни Севдалина Войнова, подчертавайки предимствата на новите технологии, които улесняват прехода към по-зеления транспорт.
"В рамките на INNOAR ще тестваме (за първи път в Европа) идеята за електрически микробуси, които да се движат в силно застроените нови квартали и освен основния маршрут те ще могат да варират в определени граници, за да събират хората и да ги отвеждат до метрото. Ще бъде използван и изкуствен интелект, който на базата на данни къде има хора, ще определя оптималния маршрут" - разказва Севдалина Войнова.
Тя обясни и за отделните обособени групи сред жителите на София и техния специфичен профил, нагласи и изисквания.
„Има група на ранните последователи, които вече 10 и повече години се придвижват пеша или с колело. Интересна тук и много важна е ролята на бизнеса, който излиза като ключов играч на терена на зеления устойчив транспорт. Става дума за компании в ИТ и телекомуникационния сектор, които в стремежа си да открият и задържат добрите кадри, предлагат редица решения, свързани с устойчивата мобилност - подменили са всичките си служебни автомобили с хибриди, имат собствен пул от електрически велосипеди или тротинетки, дават бонуси на служителите, които идват с колело на работа, имат съблекални и бани и дори възможността да се взима електрически автомобил безплатно за уикенда за лични цели от автопарка на фирмата".
Според Севдалина Войнова за тези компании се знае малко, но те трябва да бъдат поощрени и Асоциацията за развитие на София ще предложи това на Столичната община.
Интересни наблюдения за групата на тези, които карат велосипеди в София, са свързани с факта, че те го правят най-вече защото обичат да се придвижват така, чувстват се независими и свободни и не изискват много стимули, а малки и простички неща като платформа за изкупуване на стари колела и по-добра охрана за паркираните велосипеди, докато групата на притежателите на автомобили (които средно имат по 2 коли и поне една се движи само с един човек) очакват сериозни стимули за да променят своите навици.
Чуйте цялото интервю на Лили Големинова със Севдалина Войнова.
Вижте пълния доклад от проучването „Обществени нагласи за преминаване към градски и активен транспорт“.

В средата на седмицата горещите, актуални теми във "Форум" коментира доц. Милен Любенов , политолог и преподавател в Софийския университет: Второто четене на бюджета Заседанието на Бюджетната комисия започна със скандал Защо от много страни се сипят мнения, че бюджетът не е добър, но управляващите са невиждано неотстъпчиви?..
От 1 декември 2025 г. парламентът няма да използва зоната за охрана, обособена на площад "Св. Александър Невски“ към историческата сграда на Народното събрание. Това става ясно от писмо на председателя на Народното събрание Рая Назарян до министъра на вътрешните работи Даниел Митов. Зоната за охрана около сградата на Народното събрание..
Екип офталмолози от Александровската болница преглеждат ученици в Перник. Скринингът е по инициатива на кмета Станислав Владимиров и началника на Клиниката по очни болести в университетската болница проф. Александър Оскар. Прегледите са безплатни. Те започнаха днес и ще продължат и през следващите два дни, като се очаква около 1500 ученици да..
Половин век живот, посветен на културата. Актьорът и режисьор Ники Априлов разказа за самото начало и развитието в своя целеустремен артистичен път, гостувайки във вечерния блок на БНР-Радио София . Работата му с деца започва в съвсем младите му години, далеч преди масовата тв публика да го опознае като двигател на "Като лъвовете". Като актьор..
Министерството на туризма (МТ) организира и проведе поредица от работни срещи, посветени на подготовката и цялостната оценка на готовността на курортите за предстоящите зимни месеци. На трите проведени срещи са присъствали институции, държавни и общински органи, а основни цели са осигуряването на безопасна база, която да привлича все повече туристи...
В "триъгълника на властта" в София, заключен между сградите на Президентството, Министерския съвет и Народното събрание недоволството си от липсата на адекватни политики в отделни сектори и срещу унизително ниските възнаграждения на заетите в държавните структури бе изразено с общ протест на няколко синдикални секции към КТ "Подкрепа"...
С прожекция на "Живот като на кино" и "Тайфуни с нежни имена", на 6 декември, от 14.00 часа, в кино "Одеон", ще бъде отбелязана 100-годишнината от рождението на режисьора Милен Гетов. Той е роден на 6.12.1925 г. в семейството на адвокат и учителка. Като наборен войник заминава на фронта и е военен кореспондент на в. "Фронтовак" и "Часовой", по..