В петък, 23 април от 11 вечерта, "Слънчев джаз+" представя премиерно новия проект на австрийския пианист Давид Хелбок "The New Cool". По този повод той даде телефонно интервю и след като поздрави слушателите ни, изброи петте композиции, които го определят като музикант:
Здравей, Давид. Cool ли са нещата при теб?
(смях) – Cool, разбира се.
- Първият ти музикален спомен?
- Имам много емоционална връзка с албума на Кийт Джарет с Ян Гарбарек “My song”, впоследствие разбрах, че съм го слушал още с майка ми, докато е била бременна с мен и му е била голям фен. Родителите ми много слушаха джаз. Иначе първия ми спомен бе соло концерт на Мишел Петручани, където ме заведе татко. Бил съм на 8 години.
- Имаш ли си любимо негово парче?
- О, той свиреше всички стандарти толкова различно и хубаво. Помня лявата му ръка… Петручани бе направил страхотни аранжименти на „Тake the А train“ на Дюк Елингтън
- Ти се определяш като „Монкохолик“, подобно ли ти е отношението и към Петручани?
- Първо бе Петручани, после открих Монк.. Иначе първото парче, което се научих да свиря на пиано, бе „Blue Monk” на Tелониъс Монк.
- Само джазмени ли са ти влияли?
- Не, в Консерваторията имах преподавател от Унгария и слушах много Бела Барток, слушах разбира се и Моцарт, и Бетовен, но от класическите композитори мога да кажа, че съм повлиян и от Равел, и от Шопен.
- Досега не съм те чул да интерпретираш Равел, но за сметка на това с Камий Берто правите нещо много интересно около Голдберг вариациите на Бах
- Да, Камий Берто и Медерик Колиньон наистина правят много забавна и много бърза версия на Бах, бароковата музика е много близо до джаза.
- А дали има разлика в усещанията ти, когато интерпретираш Бетовен и когато интерпретираш Чик Кърия?
- Не, аз обичам хубавата музика, бразилската музика на Ермето Паскуал, африканската музика също. За мен няма разлика, дали свиря Принс, или Шопен, или собствената си музика. Аранжиментите, които правя на музиката на другите, са все едно композирам своята собствена музика. От четирите версии на „Diamonds and Pearls“ на Принс остава само мелодията, всичко останало е обрано.
– Съгласен ли си, че има двама Давид Хелбок - един от началото и един сега?
- В началото аз бях много по-разгорещен. Сега нещата са много по спокойни. Старая се всеки следващ албум да е различен, да показва различна страна от мен самия. Едно е, когато свиря с Камий, друго е с групата си “Random Control”, където има страшно много инструменти, а трето е и е съвсем спокойно, когато съм соло. Всеки ден е различен. Така искам и всеки албум да бъде различен. Музиката на Монк ме научи на едни неща, но после, когато открих Йосбьорн Свенсон, от него научих други. Всичките колаборации с музикантите на АСТ са страхотни, както и Зиги Лох е много добър продуцент.
- За албума му “Blue in Green” е избрана двуминутнатa ти версия на Седмата симфония на Бетовен.
- Да, когато съм с триото си, мога да я свиря и 10 минути, но когато съм соло, предпочитам да я направя на две минути. Когато съм с триото си с бас и ударни, понякога започваме концертите с нея. Нямаме и сетлист…
- Наистина ли?
- Да, започваме да свирим и решаваме какво да продължим, в зависимост от реакцията на публиката. Знаем много добре доста парчета и решаваме на място какво да импровизираме.
- Чувстваш ли се част от едно ново течение, условно наречено „корона музика“?
- Всички музиканти работим от дома си, имаме повече свободно време. Аз просто продължавам да правя своята музика. Гледам тя да носи спокойствие сред цялата заобикаляща ни лудост. И аз, и Себастиан Студнитски (тромпетистът в триото му, б.авт.) написахме много нова музика, импровизирахме много, но не мога да кажа че това е нов стил.
- Фрустрира ли те липсата на концерти?
- Да,мисля че съм фрустриран да свиря само livestream, а не пред публика. Просто публиката много ми липсва. Нищо, че в клуба имам тонрежисьор и един-двама оператори и знам, че хората ме гледат по интернет някъде там далече. Липсват ми да ги виждам пред себе си. Разбира се, всеки може да стриймва концертите от дома си.
– Приблизително така е било и преди 90 години, когато по радиото са се предавали концерти от радио студиата…
- Да, но съвсем друго е да гледаш хората за които свириш.
- Съгласен ли си с общоприетото схващане, че музиката е универсален език?
- По-скоро, да - музиката на Ермето Паскуал също го доказва. А и начинът, по който примерно могат да ме слушат на фестивал в Южна Африка, да свиря в японски джаз-клуб или някъде в Латинска Америка доказва, че наистина музиката може да бъде универсална.
Ето и краткият плейлист с любими композиции на Давид Хелбок:
Musica das Nuvens edo chao - Hermeto Pascoal Group
Pannonica -Thelonious Monk Solo
Don’t mind if I do -Mario Pavone Nu Trio (with Peter Madsen, my teacher, on Piano)
Оркестърът за народна музика на БНР с диригент Димитър Христов ще закрие концертния сезон на 12 юни, четвъртък, от 19.00 ч. в Първо студио на Българското национално радио. Финалът на 72-ия творчески сезон ще е впечатляващ. Публиката ще чуе премиерни изпълнения, подбрани от най-новия звукозаписен репертоар на Оркестъра – програма, която съчетава дълбоката..
Днес в Лион започва съборът "На мегдана на другата България". 107 български фолклорни групи от 18 европейски страни и Съединените щати се събират за десетото издание на единствения по рода си пътуващ събор в Двореца на спорта в Лион, Франция. Пред залата е разположена мегданска чаршия с изложители и занаятчии от България, Франция, Италия,..
За 6 юни Симфоничният оркестър на БНР подготвя концерт под надслов „Духът на съвремието“ и ще излезе на сцената в зала "България" в 19 часа, а на диригентския пулт ще застане гостът от Германия Екхарт Вичик. Привлекателна част от програмата е присъствието на цигуларката Лия Петрова – българска гордост по световните сцени с изключително престижни..
Духът на съвремието ще завладее зала "България" на 6 юни , петък, от 19.00 ч. Любимката на публиката Лия Петрова ще гостува на Симфоничния оркестър на БНР, диригент ще е Екхард Вичик . Дългоочакваният концерт предлага програма с прекрасно българско произведение и два шедьовъра на руската класика, виртуозността на Лия Петрова и таланта на маестро..
Един от най-известните класически оркестри в света Виенският Моцартов оркестър ще зарадва българската публика с величествен концерт на 31 май в зала 1 на НДК. Музикантите в състава му се посвещават изцяло на произведенията на най-уважавания представител на Класическия период – Волфганг Амадеус Моцарт. Репертоарът на оркестъра варира от всички негови..
На 28 май Плевенската филхармония представя концерта "Росен Гергов и синове" в зала "България", като част от Международния фестивал "Софийски музикални седмици". Той е трети от поредицата с оркестъра на плевенските филхармоници. В програмата са включени - Концерт за пиано и оркестър в ми бемол мажор KV 271 Jeunehomme от Волфганг Амадеус Моцарт със..
Тази вечер в Първо студио на БНР можете да чуете един концерт, който е едновременно стойностен, важен и необикновен. Камерни творби от Лазар Николов, като повечето от тях се изпълняват за първи път след премиерното им представяне преди няколко десетилетия, ще прозвучат в изпълнения на трима много различни музиканти, обединени от музиката на големия..