Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Разкажи се - Давид Хелбок

Давид Хелбок специално за радио София
Снимка: ACT Music

В петък, 23 април от 11 вечерта, "Слънчев джаз+" представя премиерно новия проект на австрийския пианист Давид Хелбок "The New Cool". По този повод той даде телефонно интервю и след като поздрави слушателите ни, изброи петте композиции, които го определят като музикант:



Здравей, Давид. Cool ли са нещата при теб?

(смях) – Cool, разбира се.

- Първият ти музикален спомен?

- Имам много емоционална връзка с албума на Кийт Джарет с Ян Гарбарек “My song”, впоследствие разбрах, че съм го слушал още с майка ми, докато е била бременна с мен и му е била голям фен. Родителите ми много слушаха джаз. Иначе първия ми спомен бе соло концерт на Мишел Петручани, където ме заведе татко. Бил съм на 8 години.

- Имаш ли си любимо негово парче?

- О, той свиреше всички стандарти толкова различно и хубаво. Помня лявата му ръка… Петручани бе направил страхотни аранжименти на „Тake the А train“ на Дюк Елингтън 

- Ти се определяш като „Монкохолик“, подобно ли ти е отношението и към Петручани?

- Първо бе Петручани, после открих Монк.. Иначе първото парче, което се научих да свиря на пиано, бе „Blue Monk” на Tелониъс Монк.

- Само джазмени ли са ти влияли?

- Не, в Консерваторията имах преподавател от Унгария и слушах много Бела Барток, слушах разбира се и Моцарт, и Бетовен, но от класическите композитори мога да кажа, че съм повлиян и от Равел, и от Шопен.

- Досега не съм те чул да интерпретираш Равел, но за сметка на това с Камий Берто правите нещо много интересно около Голдберг вариациите на Бах

- Да, Камий Берто и Медерик Колиньон наистина правят много забавна и много бърза версия на Бах, бароковата музика е много близо до джаза.

- А дали има разлика в усещанията ти, когато интерпретираш Бетовен и когато интерпретираш Чик Кърия?

- Не, аз обичам хубавата музика, бразилската музика на Ермето Паскуал, африканската музика също. За мен няма разлика, дали свиря Принс, или Шопен, или собствената си музика. Аранжиментите, които правя на музиката на другите, са все едно композирам своята собствена музика. От четирите версии на „Diamonds and Pearls“ на Принс остава само мелодията, всичко останало е обрано. 

– Съгласен ли си, че има двама Давид Хелбок - един от началото и един сега?

- В началото аз бях много по-разгорещен. Сега нещата са много по спокойни. Старая се всеки следващ албум да е различен, да показва различна страна от мен самия. Едно е, когато свиря с Камий, друго е с групата си “Random Control”, където има страшно много инструменти, а трето е и е съвсем спокойно, когато съм соло. Всеки ден е различен. Така искам и всеки албум да бъде различен. Музиката на Монк ме научи на едни неща, но после, когато открих Йосбьорн Свенсон, от него научих други. Всичките колаборации с музикантите на АСТ са страхотни, както и Зиги Лох е много добър продуцент.

- За албума му “Blue in Green” е избрана двуминутнатa ти версия на Седмата симфония на Бетовен.

- Да, когато съм с триото си, мога да я свиря и 10 минути, но когато съм соло, предпочитам да я направя на две минути. Когато съм с триото си с бас и ударни, понякога започваме концертите с нея. Нямаме и сетлист…

- Наистина ли?

- Да, започваме да свирим и решаваме какво да продължим, в зависимост от реакцията на публиката. Знаем много добре доста парчета и решаваме на място какво да импровизираме.

- Чувстваш ли се част от едно ново течение, условно наречено „корона музика“?

- Всички музиканти работим от дома си, имаме повече свободно време. Аз просто продължавам да правя своята музика. Гледам тя да носи спокойствие сред цялата заобикаляща ни лудост. И аз, и Себастиан Студнитски (тромпетистът в триото му, б.авт.) написахме много нова музика, импровизирахме много, но не мога да кажа че това е нов стил.

- Фрустрира ли те липсата на концерти?

- Да,мисля че съм фрустриран да свиря само livestream, а не пред публика. Просто публиката много ми липсва. Нищо, че в клуба имам тонрежисьор и един-двама оператори и знам, че хората ме гледат по интернет някъде там далече. Липсват ми да ги виждам пред себе си. Разбира се, всеки може да стриймва концертите от дома си. 

– Приблизително така е било и преди 90 години, когато по радиото са се предавали концерти от радио студиата…

- Да, но съвсем друго е да гледаш хората за които свириш.

- Съгласен ли си с общоприетото схващане, че музиката е универсален език?

- По-скоро, да - музиката на Ермето Паскуал също го доказва. А и начинът, по който примерно могат да ме слушат на фестивал в Южна Африка, да свиря в японски джаз-клуб или някъде в Латинска Америка доказва, че наистина музиката може да бъде универсална.

Ето и краткият плейлист с любими композиции на Давид Хелбок:

MySong - Keith Jarrett

Jeux d´eau - Maurice Ravel

Musica das Nuvens edo chao - Hermeto Pascoal Group

Pannonica -Thelonious Monk Solo

Don’t mind if I do -Mario Pavone Nu Trio (with Peter Madsen, my teacher, on Piano)




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Трето издание на Международния фестивал за експериментална музика Sofia Experimental

От 5 до 9 ноември София е домакин на третото издание на Sofia Experimental – фестивал за иновативни музикални практики, нови инструменти и смели артистични експерименти.  Над 20 артисти от България, Германия, Италия, Нидерландия, Франция и Чехия ще изнесат поредица от концерти, лекции, презентации и музикални работилници в петте фестивални дни...

публикувано на 06.11.25 в 11:52

Софийската опера представя прочутия мюзикъл “Звукът на музиката“

На 31 октомври от 19.00 часа и на 1 ноември от 14.00 и 19.00 часа Софийската опера ще представи мюзикълът "Звукът на музиката".  "Звукът на музиката" е един от най-награждаваните мюзикъли, разказващ увлекателната история на певците от семейство Трап. Пресъздаденият от творческото вдъхновение на Ричард Роджърс и Оскар Хамърстайн II семеен разказ се..

публикувано на 30.10.25 в 16:46

"Петя и вълкът" в Първо студио на БНР

"Как звучи приказката" ще покаже  Симфоничният оркестър на БНР на  5 ноември, сряда, от 19.00 ч. в Първо студио на Радиото. Под палката на главния диригент Константин Илиевски Радиосимфониците ще заведат децата на чаканото музикално пътешествие с "Петя и вълкът" от Сергей Прокофиев. Приказката разказва за Петя, който тръгва на смело пътешествие, за да..

публикувано на 28.10.25 в 09:48

Шест музикални вечери с "Пиано екстраваганца 2025"

На 21 октомври в София започна 15-ото издание на фестивала "Пиано Екстраваганца".  Серията от шест събития, от 21 октомври до 12 ноември, е част от Културния календар на Столична община.   В рамките на фестивалната програма публиката ще може да се наслади на изкуството на изключителни артисти като Aнтонио ди Кристофано от Италия; знаменития..

публикувано на 24.10.25 в 12:55

Детският хор на БНР отбелязва 65 години от създаването си концерт в НДК

Истинска "Фиеста" подготвят Венеция Караманова и малките певци от Детския хор на БНР на 23 октомври, от 19.30 часа, в зала 3 на НДК, за да отбележат 65-годишнината от създаването на един от най-забележителните български хорови състави.  Наследството, оставено от основателя акад. Христо Недялков, се пази с особено внимание, матрицата е отлична и тя няма..

публикувано на 22.10.25 в 13:48
Тобиас Хофман

Биг бендът на БНР открива сезона с авторски концерт на Тобиас Хофман

Биг бендът на БНР открива новия концертен сезон на 29 октомври, сряда, от 19.00 ч. в Първо студио на Радиото с авторски концерт на Тобиас Хофман. Програмата представя нови композиции на изключителния саксофонист, специално аранжирани за Бенда. Под диригентството на маестро Антони Дончев ще прозвучат ярки композиции, които съчетават звученето на биг..

публикувано на 20.10.25 в 15:03
Оркестър за народна музика на БНР

Оркестърът за народна музика на БНР открива концертния сезон

Оркестърът за народна музика на БНР открива тази вечер новия концертен сезон.  Програмата включва премиери на творби, създадени специално за оркестъра и записани за фонда на Радиото.  Диригентът Димитър Христов поставя акцент върху музикантите от състава като пазители на изпълнителската традиция и като автори, които разширяват хоризонтите на..

публикувано на 16.10.25 в 08:52