Запитвали ли сте се защо музика, определена като контракултура в 60-те и донякъде в 70-те, в момента може да звучи толкова актуално, особено в различните ѝ джаз интерпретации? Последният пример е от края на юни 2021-ва. Тогава излязоха два албума: „Besouros 2” (бръмбари на португалски), посветен на музиката на Beatles от бразилския майстор на духовите инструменти Карлос Малта и пианиста Фернандо Моура, и „Gainsb‘Art” на „Django all stars” - „експортния“ за САЩ квартет на акордеониста Людовик Бейер.
За бразилците това е втори албум, посветен на „Бийтълс“, след излезлия преди четири години „Besouros“ и участието им в компилацията „Бийтълс шоро“. Ониричната атмосфера не се дължи само на богатите аранжименти на Фернандо Моура, работил между другото с петия Бийтълс - Джордж Мартин.
Лично за мен най-впечатляваща е употребата на флейти от цял свят от страна на Карлос Малта. Не че досега майстори на инструмента не са правили свой прочит на парчета на „Великолепната четворка“ – Симеон Щерев, Хорхе Пардо и Хърби Мен са едни от впечатляващите примери. Сега са включени индийско бансури, японско шакухачи, китайско ди-зи и бразилски традиционни флейти пифе редом със саксофоните.
Не по-малко успешна е работата на Фернандо Моура с клавишните, започвайки с кристалния звук на неговия Стейнуей, минавайки през Хамънд органа и стигайки до детско пиано. Именно подобна палитра от инструменти е доказателство за универсалните хармонии в незабравимите мелодии на ливърпулци. Тропическите атмосфери в парчета като „Вlackbird”, „Here, there and everywhere” и „Dear Prudence” са невероятна находка и поредното обогатяване на класиките на „Бийтълс“.
Това е голямата разлика между свободните джаз интерпретации и поредните кавър версии, към които бих добавил и появилата се в същия ден „While My guitar gently weeps”, изпълнена от туванците „Ят-кха“. Но нека да затворим скобата и да отидем с формацията „Django all stars” към това, което те наричат „Gainsb‘Art”, изкуството на Серж Генсбур в стилистиката на джаз мануш. Макар и работещи в Щатите предимно с музиката на Джанго Рейн(х)ар(д) и неговите следовници, Людовик Бейер и компания вкарват два не много използвани от Генсбур инструмента, акордеона и цигулката.
Свободни, но и запомнящи се, изпълненията им показват, че дори и набили се по един начин в съзнанието ни песни като „Je t’aime – moi non plus”и „La Javanaise”, могат да се радват на различен живот. Така че имаме подходящи примери като отговор на въпроса от началото: кога и как, обявени за контракултура произведения на изкуството, с течение на времето и благодарение на всеки интересен в творческо отношение техен прочит, се превръщат в непреходна култура. В конкретния случай за това спомагат творци с креативен подход като Карлос Малта и Фернандо Моура, както и „Django all stars”.
Още с първия стон на пианото с издърпана под капака струна, дублиран от пронизващия сакс в началната „Help”, синкопираната „Revolution” и закачките с „Weather report”, танго нуево („Yesterday”), или джипси суинг, тези красива музика може да ни накара за пореден път да си кажем че освен „какво“, не по-малко важно е „как“, за да бъдат нещата „джаз+“.
Премиерата им в българския ефир е, разбира се, тук по Радио София в петък вечер след новините в 23, с повторение събота след първите сутрешни новини, а след това и в плейлиста на „Дуенде“ по Бинар.
Нощта е млада.Духът на съвремието ще завладее зала "България" на 6 юни, петък, от 19.00 ч. Любимката на публиката Лия Петрова ще гостува на Симфоничния оркестър на БНР, диригент ще е Екхард Вичик . Дългоочакваният концерт предлага програма с прекрасно българско произведение и два шедьовъра на руската класика, виртуозността на Лия Петрова и таланта на маестро..
Един от най-известните класически оркестри в света Виенският Моцартов оркестър ще зарадва българската публика с величествен концерт на 31 май в зала 1 на НДК. Музикантите в състава му се посвещават изцяло на произведенията на най-уважавания представител на Класическия период – Волфганг Амадеус Моцарт. Репертоарът на оркестъра варира от всички негови..
На 28 май Плевенската филхармония представя концерта "Росен Гергов и синове" в зала "България", като част от Международния фестивал "Софийски музикални седмици". Той е трети от поредицата с оркестъра на плевенските филхармоници. В програмата са включени - Концерт за пиано и оркестър в ми бемол мажор KV 271 Jeunehomme от Волфганг Амадеус Моцарт със..
Тази вечер в Първо студио на БНР можете да чуете един концерт, който е едновременно стойностен, важен и необикновен. Камерни творби от Лазар Николов, като повечето от тях се изпълняват за първи път след премиерното им представяне преди няколко десетилетия, ще прозвучат в изпълнения на трима много различни музиканти, обединени от музиката на големия..
В Плевен започва Шестият международен конкурс за млади оперни певци, който носи името на примата Гена Димитрова. 55 певци от 12 държави участват в тазгодишното издание, което ще продължи до 22 май. Според програмата, от 10.00 ч. е първият тур за младите оперни певци, които ще покажат своя талант пред журито в зала „Катя Попова“ .Вторият тур е..
Стоян Караиванов е първият български бандонеонист, започнал с успех активна професионална кариера по българските и световните сцени. Той е носител на множество престижни награди, една от които е статуетката "Музикант на годината 2022" като победител в анкетата сред слушателите на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт". Отзвук от "Музикант на..
Оперната прима Габриела Георгиева е "Музикант на годината 2024" в националната анкета на предаването за класическа музика "Алегро виваче". Солистката на Софийската опера спечели вота на публиката в 34-ото издание на допитването, в което гласуваха близо 5 000 слушатели. Наградите бяха връчени на тържествена церемония в Първо студио на Българското..