От началото на септември 2021 г. в търговската мрежа и онлайн магазините започва въвеждането на нови енергийни етикети на светлинните източници.
С цел постигане на пълна прозрачност, класовете на енергийна ефективност са със завишени критерии и са разпределени в скала от A до G, като са премахнати плюсовете към класа (A+/A+++).
Промяната е вследствие на новите европейски регулации, според които енергийните етикети на всички продукти следва да се актуализират поетапно през следващите няколко години.
Новите енергийни етикети за първи път бяха въведени през март 2021 г. и обхванаха 4 групи от най-използваните в дома електроуреди – хладилници и фризери, перални машини, комбинирани перални със сушилня, съдомиялни машини, телевизори и електронни екрани.
Нов елемент на енергийния етикет на светлинните източници, освен актуализирания енергиен клас, е QR кодът, който препраща към европейската продуктова база данни EPREL. В нея потребителите ще намерят допълнителна полезна информация, например за цвета на излъчваната от източника светлина (топла бяла, неутрална бяла, студена бяла), възможността за димиране, средната продължителност на живот, индекса на цветопредаване и трептенето.
Доброто цветопредаване означава, че светлинните източници могат да покажат цвета на осветяваните обекти по максимално естествен начин. Ниските стойности на трептене показват, че светлинният поток има минимални пулсации, причиняващи дискомфорт на потребителите. Тези допълнителни характеристики ще могат да се видят и върху опаковките на продуктите.
Всички светлинни източници, които се пускат на пазара от 1 септември 2021 г. следва да имат върху опаковките си нов етикет. Останалите продукти могат да продължат да се продават със стария етикет в следващите 18 месеца, за да се избегне необходимостта от производство на нови опаковки или преетикетиране на продукти, които се очаква да бъдат продадени в кратки срокове.
„Идеята е с новия етикет да бъдат улеснени потребителите при избора си на светлинни източници“, обясни пред Радио София Мария Кръстева от „Label 2020“. Осветлението изразходва 15-20% от потреблението на електроенергия в света, затова е сред приоритетите на ЕС при смяната на тези информационни етикети.
За разлика от физическите обекти, онлайн магазините са длъжни в срок до 21 септември 2021 г. да публикуват новите етикети непосредствено до цената на светлинния източник. Възможно е обаче доставяните продукти да имат стари етикети. За спазване на новите разпоредби ще следи Комисията за защита на потребителите, която ще налага санкции при установяване на нарушения.
Чуйте разговора с Мария Кръстева.

В деня на представянето на книгата "Литературната журналистика в България" , във "Форум" като коментатор гостува един от авторите в изданието – политологът доц. Иво Инджов . Водещият Лъчезар Христов предложи темите, а доц. Инджов прие и разсъждава по: Блокада на парламента и кратки сблъсъци с полицията. Хиляди протестираха срещу Бюджет..
Актуалната ситуация във ВиК сектора; приоритетите за следващия бизнес план на "Софийска вода", планираните инвестиции с акцент върху развитието на проекта за мини ВЕЦ-ове в столицата и как въвеждането на еврото в България ще се отрази на клиентите – тези теми бяха дискутирани в годишната среща разговор с мениджмънта на компанията...
"Нашите деца, нашата отговорност: (не)поправимото в очакване на работещи решения." Под този наслов фондация "Лъчезар Цоцорков" представи данни от национално представително проучване за нагласите на българите към насилието над и сред децата . Целта на инициативата е провеждане на дългосрочна информационна кампания, посветена на преодоляването..
На 1 декември Академията за мода ще връчи годишните си награди "Златна игла", с които отличава най-добрите български дизайнери и модни творци, както и най-добрите постижения на световни имена в лайфстайла и модния бизнес. “Естествено, че вълненията (за гала вечерта) продължават. Те няма да спрат и след като мине кулминацията по награждаването, тъй..
За втори път Столичният общински съвет (СОС) отхвърли предложената от кмета Васил Терзиев нова структура на общинската администрация. Макар да бяха направени изменения в първоначално изготвения вариант, сегашният отново не получи нужното одобрение както в комисии, така и на днешното заседание на общинските съветници. Кметът Терзиев..
Над 700 рекламни карета и страници от вестници и списания, както и киноплакати, са представени в изложбата "Кинореклама в България 1920–1940", която беше открита на 26 ноември в Дома на киното в София. Разнообразните подходи, чрез които разпространителите, собствениците на кина и продуцентите от периода популяризират филмите си и привличат публика в..
Фондация "П.У.Л.С." се включва с активности по време на 16-те Световни дни срещу насилието, основано на пола, които се провеждат между 25 ноември и 10 декември, както и към глобалната кампания на ООН за спиране на дигиталното насилие над всички жени и момичета. Тазгодишната кампания е насочена към дигиталното насилие. “Това е форма, която в..