Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автономните автомобили през погледа на Валери Скорчев

Валери Скорчев
Снимка: Личен архив

Автономните автомобили и въпросите, които се създават около тях в правната рамка и бъдещето на шофирането са все по-разпространени. Миналата година в Германия бе приет законопроект, отнасящ се за превозни средства с автономност от ниво 4. Според Обществото на автомобилните инженери при ниво 4 компютърът осъществява цялото шофиране при определени условия или среда. Това означава, че тази година в някои географски райони движението на автономни автомобили ще бъде напълно разрешено. 

Доста често обаче, още в тестовия период на автономните автомобили на различни компании има катастрофи и дори смъртни случаи.

Темата за автономните автомобили, по какво се различават те от електрическите и какви са най-новите технологиите сред стандартните автомобили, попитахме Валери Скорчев - специалист продажби в немска компания за едни от най-скъпите и високи класови автомобили:

„Електроавтомобилите и автономните автомобили могат да имат сходства, но е задължително да вървят ръка за ръка. Под електроавтомобил разбираме автомобил, който вместо от бензин, дизел или конвенционално гориво се задвижва от батерии, електрическа енергия и електромобили. Автономен автомобил може да е всякакъв автомобил - електро, бензинов, дизелов, който има съответните технологии и те му позволяват да се управлява електронно. Под автономен автомобил разбираме автомобил, който може сам да сменя посоката си, да тръгва, да спира, без намесата на шофьор. Един автономен автомобил работи с много на брой радари и датчици, те са ултразвукови радари, подобни на познатите ни парктроници, адаптивни темпомати – радиочестоти, различни камери, в последно време и лазерни радари. Всеки един от тези датчици бива свързан с главния компютър на автомобила и изкуствен интелект, който всъщност събира цялата информация от пътната обстановка и всичко, което се случва около колата, дори и метеорологичните условия и калкулирано предприема съответните действия. При конвенционалните автомобили най-големите оптимизации на вече съществуващи технологии са при радарните технологии. В последните години се оптимизират камерите, които следят за всичко по пътя, знаци, коли, пешеходци.“

В периода 2020 -2025 г. се тестват редица нови технологии, като част от програмите Vision Zero, които целят броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. Все по-обстойно се тестват автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място:

„Това е прекрасна инициатива, тъй като жертвите по пътищата са десетки хиляди, и всяка инициатива, която намалява техния брой е добре дошла. Тази програма се фокусира доста върху самите автомобили и техните системи за сигурност, но е насочена и към градоустройствени планове, външни IT инфраструктури и като програма атакува проблема от доста различни страни, надявам се да се развива. Отговорността с инцидент, предизвикан от автономен автомобил доста се дебатира, но засега отговорността е на водача на автомобила. Тъй като все още няма 100-процентови автономни автомобили, винаги водачът носи отговорност и трябва да следи пътната обстановка. Няма автомобил, който ти позволява да спиш, докато стигнеш до дестинацията си към момента. За минимализирането на инцидентите с автономни автомобили ще трябва много строг мониторинг, би трябвало да се осигури нов регулаторен орган, подобно на авиационната правна администрация. Трябва да има закони, определени позиции, които следят за всяко нещо, защото не може да се разчита на няколко различни компании да работят под един и същи стандарт за безопасност и сигурност.“

Бъдещето очаква дори в скоро време да имаме своя аватар в автомобила и да шофираме заедно с него, но според Валери Скорчев такава новост би била възможна при пълно развитие на изцяло автономен автомобил.

Валери споделя, че той самият обича шофирането като дейност и не би предпочел автономен автомобил и смята, че въпреки развитието на технологиите и автомобилите ние, хората винаги трябва да бъдем отговорни към шофирането и да сме запознати с новостите, за да можем бързо да свикваме с тях.

Валери е участвал в обучение за електрическите автомобили в Майорка и в тестови и обучителни периоди на пистите на F1 в „Истанбул Парк“ и „Hockenheimring“, носител е на сертификат от обучение в Прага за Connecting Driving System.

Повече чуйте в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

При 56 720 кв. м ремонтирани тротоари в София "шампиони" са районите "Искър", "Подуяне" и "Връбница"

Над 56 720 кв. м тротоари в София са обновени от началото на годината до края на юли , съобщиха от на Столичната община. И дейностите по програмата продължава усилено. Извършени са цялостни ремонти на съществуващи тротоари , като са положени нови настилки от унипаваж и/или асфалтобетон . Общата площ на обновените настилки е приблизително..

публикувано на 01.08.25 в 11:10
Д-р Ваня Тагарева и доц. Иван Чавдаров

В София със 750 000 лв. ще изградят 6 площадки за деца със специфични нужди

Предстои изграждането на шест специализирани площадки в изпълнение на първата в страната "Програма за изграждане на площадки за игра на деца с двигателни затруднения, детска церебрална парализа (ДЦП) и специални образователни потребности (СОП)". Предложението на общинските съветници от ГЕРБ-СДС е включено в Инвестиционната програма към бюджета на..

публикувано на 01.08.25 в 10:14

В столичния район "Люлин" почистват детските площадки от тревата

В столичния район "Люлин" започнаха дейности по премахване на тревата от алейната мрежа в градинката до 97 СУ в 5-ти микрорайон. Това не е правено в района, откакто са изградени алеите преди повече от 40 г., отбеляза кметът Георги Тодоров. "Спомням си като дете през 90-те как изглеждаха тези площадки, все още непревзети от тревата. Щастлив съм, че..

публикувано на 01.08.25 в 08:29
Чудотворната икона на Пресвета Богородица

Започва Богородичният пост

От днес започва Богородичният пост, който е един от четирите многодневни периоди на молитва и въздържание през годината. През тези две постни седмици (1-14 август) Църквата молитвено се подготвя за празнуването на Преображение Господне и Успение на Пресвета Богородица, чествани всяка година съответно на 6 август и 15 август. В първия ден на поста в..

публикувано на 01.08.25 в 07:15

По-хладно и не толкова дъждовно ще бъде времето през деня

През днешния ден над северозападните и крайните източни райони ще бъде предимно слънчево. Над останалата част от страната облачността ще е значителна и на много места ще продължи да превалява. В отделни райони и ще прегърми. Вечерта облачността навсякъде ще намалее. Вятърът ще се ориентира от север-североизток и ще бъде слаб, в Югоизточна България –..

публикувано на 01.08.25 в 06:39
Апостол Дянков

Военните разходи могат да са от полза за климата и различни сектори

Държавите членки на НАТО, сред които и България, ще трябва да отделят по 5% от своя БВП в разходи за отбрана или до 950 млрд. долара годишно. Това бе потвърдено след срещата на върха на НАТО преди месец. Ангажиментът, приет в декларацията от срещата, включва 3,5% от БВП на всяка страна за директни инвестиции във въоръжение. Допълнителни..

публикувано на 31.07.25 в 18:39

От НМД са недоволни от пренебрежение при обсъждане на ЗПУО

След заседанието на парламентарната Комисия по образование и наука, от Национална мрежа за децата (НМД) изпратиха отворено писмо , с което изразява сериозна загриженост относно начина, по който са обсъдени и прокарани измененията в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Над 800 становища и над 2100 страници коментари..

публикувано на 31.07.25 в 17:33