Автономните автомобили и въпросите, които се създават около тях в правната рамка и бъдещето на шофирането са все по-разпространени. Миналата година в Германия бе приет законопроект, отнасящ се за превозни средства с автономност от ниво 4. Според Обществото на автомобилните инженери при ниво 4 компютърът осъществява цялото шофиране при определени условия или среда. Това означава, че тази година в някои географски райони движението на автономни автомобили ще бъде напълно разрешено.
Доста често обаче, още в тестовия период на автономните автомобили на различни компании има катастрофи и дори смъртни случаи.
Темата за автономните автомобили, по какво се различават те от електрическите и какви са най-новите технологиите сред стандартните автомобили, попитахме Валери Скорчев - специалист продажби в немска компания за едни от най-скъпите и високи класови автомобили:
„Електроавтомобилите и автономните автомобили могат да имат сходства, но е задължително да вървят ръка за ръка. Под електроавтомобил разбираме автомобил, който вместо от бензин, дизел или конвенционално гориво се задвижва от батерии, електрическа енергия и електромобили. Автономен автомобил може да е всякакъв автомобил - електро, бензинов, дизелов, който има съответните технологии и те му позволяват да се управлява електронно. Под автономен автомобил разбираме автомобил, който може сам да сменя посоката си, да тръгва, да спира, без намесата на шофьор. Един автономен автомобил работи с много на брой радари и датчици, те са ултразвукови радари, подобни на познатите ни парктроници, адаптивни темпомати – радиочестоти, различни камери, в последно време и лазерни радари. Всеки един от тези датчици бива свързан с главния компютър на автомобила и изкуствен интелект, който всъщност събира цялата информация от пътната обстановка и всичко, което се случва около колата, дори и метеорологичните условия и калкулирано предприема съответните действия. При конвенционалните автомобили най-големите оптимизации на вече съществуващи технологии са при радарните технологии. В последните години се оптимизират камерите, които следят за всичко по пътя, знаци, коли, пешеходци.“
В периода 2020 -2025 г. се тестват редица нови технологии, като част от програмите Vision Zero, които целят броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. Все по-обстойно се тестват автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място:
„Това е прекрасна инициатива, тъй като жертвите по пътищата са десетки хиляди, и всяка инициатива, която намалява техния брой е добре дошла. Тази програма се фокусира доста върху самите автомобили и техните системи за сигурност, но е насочена и към градоустройствени планове, външни IT инфраструктури и като програма атакува проблема от доста различни страни, надявам се да се развива. Отговорността с инцидент, предизвикан от автономен автомобил доста се дебатира, но засега отговорността е на водача на автомобила. Тъй като все още няма 100-процентови автономни автомобили, винаги водачът носи отговорност и трябва да следи пътната обстановка. Няма автомобил, който ти позволява да спиш, докато стигнеш до дестинацията си към момента. За минимализирането на инцидентите с автономни автомобили ще трябва много строг мониторинг, би трябвало да се осигури нов регулаторен орган, подобно на авиационната правна администрация. Трябва да има закони, определени позиции, които следят за всяко нещо, защото не може да се разчита на няколко различни компании да работят под един и същи стандарт за безопасност и сигурност.“
Бъдещето очаква дори в скоро време да имаме своя аватар в автомобила и да шофираме заедно с него, но според Валери Скорчев такава новост би била възможна при пълно развитие на изцяло автономен автомобил.
Валери споделя, че той самият обича шофирането като дейност и не би предпочел автономен автомобил и смята, че въпреки развитието на технологиите и автомобилите ние, хората винаги трябва да бъдем отговорни към шофирането и да сме запознати с новостите, за да можем бързо да свикваме с тях.
Валери е участвал в обучение за електрическите автомобили в Майорка и в тестови и обучителни периоди на пистите на F1 в „Истанбул Парк“ и „Hockenheimring“, носител е на сертификат от обучение в Прага за Connecting Driving System.
Повече чуйте в звуковия файл.
Държавен вестник обнародва промените в Закона за движение по пътищата, които ще влязат в сила 6 месеца след обнародването им през февруари 2026 г. С промените са предвидени и по-високи глоби за различни нарушения. Например ще влезе в сила засичането на средна скорост и при превишаване на скоростта с над 40 км/ч в населено място, глобата вече ще бъде..
Паркове, паметници, пазари, читалища и графити са само част от над 200 пъстри предложения за символ на квартала, предложени от гражданите на столицата от различните райони. Инициативата е на независимата платформа So Sofia и започна през месец май. Кварталите, които ще гласуват за избирането на своя символ към момента са "Младост", "Люлин",..
След 01.01.2026 т. предстои двойно обозначение на цените, но вече с основна валута в евро, а от 01.01.2027 г. цените ще бъдат обозначени вечесамо в евро. В момента задачата пред бизнеса е да актуализира софтуера на своите фискални устройства, за да могат да показват това двойно обозначение. След като стана ясно, че не може да бъде спазен срокът,..
На 18 юли беше регистриран първият случай на Западнонилска треска. Летните месеци - юли, август и септември, са пикът в броя на заболяванията, които комарите пренасят. “Вече сме в трите основни месеца - юли, август и септември, когато комарите са активни и да, това е заболяване, което се предава с обикновения за нас вид комари, най-широко..
В Контактния център на Община Самоков членовете на Доброволното формирование в града получиха от кмета Ангел Джоргов нова лична екипировка, съобщават от администрацията на общината. Обновеното оборудване включва защитни дрехи, каски, ботуши, маски срещу обгазяване, както и техника – резачки, обдухвачи, ранкови пожарогасители и инструменти,..
107. основно училище " Хан Крум " в столичния квартал "Лозенец" постоянно осъществява тясно сътрудничество с Националната природо-математическа гимназия "Академик Любомир Чакалов", факултета по математика и информатика към СУ, както и Института по математика и информатика към БАН. Осигуряват се занимания на даровити ученици в школа по..
Три основни трамвайни линии в столицата от днес, 5 август, ще работят с удължено работно време. Това съобщават на официалната си страница от направление "Транспорт и градска мобилност" към Столичната община. До по-късни часове ще се движат превозни средства до кварталите Княжево, Манастирски ливади и Лозенец. Промените засягат трамвайни линии 5, 10..