Автономните автомобили и въпросите, които се създават около тях в правната рамка и бъдещето на шофирането са все по-разпространени. Миналата година в Германия бе приет законопроект, отнасящ се за превозни средства с автономност от ниво 4. Според Обществото на автомобилните инженери при ниво 4 компютърът осъществява цялото шофиране при определени условия или среда. Това означава, че тази година в някои географски райони движението на автономни автомобили ще бъде напълно разрешено.
Доста често обаче, още в тестовия период на автономните автомобили на различни компании има катастрофи и дори смъртни случаи.
Темата за автономните автомобили, по какво се различават те от електрическите и какви са най-новите технологиите сред стандартните автомобили, попитахме Валери Скорчев - специалист продажби в немска компания за едни от най-скъпите и високи класови автомобили:
„Електроавтомобилите и автономните автомобили могат да имат сходства, но е задължително да вървят ръка за ръка. Под електроавтомобил разбираме автомобил, който вместо от бензин, дизел или конвенционално гориво се задвижва от батерии, електрическа енергия и електромобили. Автономен автомобил може да е всякакъв автомобил - електро, бензинов, дизелов, който има съответните технологии и те му позволяват да се управлява електронно. Под автономен автомобил разбираме автомобил, който може сам да сменя посоката си, да тръгва, да спира, без намесата на шофьор. Един автономен автомобил работи с много на брой радари и датчици, те са ултразвукови радари, подобни на познатите ни парктроници, адаптивни темпомати – радиочестоти, различни камери, в последно време и лазерни радари. Всеки един от тези датчици бива свързан с главния компютър на автомобила и изкуствен интелект, който всъщност събира цялата информация от пътната обстановка и всичко, което се случва около колата, дори и метеорологичните условия и калкулирано предприема съответните действия. При конвенционалните автомобили най-големите оптимизации на вече съществуващи технологии са при радарните технологии. В последните години се оптимизират камерите, които следят за всичко по пътя, знаци, коли, пешеходци.“
В периода 2020 -2025 г. се тестват редица нови технологии, като част от програмите Vision Zero, които целят броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. Все по-обстойно се тестват автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място:
„Това е прекрасна инициатива, тъй като жертвите по пътищата са десетки хиляди, и всяка инициатива, която намалява техния брой е добре дошла. Тази програма се фокусира доста върху самите автомобили и техните системи за сигурност, но е насочена и към градоустройствени планове, външни IT инфраструктури и като програма атакува проблема от доста различни страни, надявам се да се развива. Отговорността с инцидент, предизвикан от автономен автомобил доста се дебатира, но засега отговорността е на водача на автомобила. Тъй като все още няма 100-процентови автономни автомобили, винаги водачът носи отговорност и трябва да следи пътната обстановка. Няма автомобил, който ти позволява да спиш, докато стигнеш до дестинацията си към момента. За минимализирането на инцидентите с автономни автомобили ще трябва много строг мониторинг, би трябвало да се осигури нов регулаторен орган, подобно на авиационната правна администрация. Трябва да има закони, определени позиции, които следят за всяко нещо, защото не може да се разчита на няколко различни компании да работят под един и същи стандарт за безопасност и сигурност.“
Бъдещето очаква дори в скоро време да имаме своя аватар в автомобила и да шофираме заедно с него, но според Валери Скорчев такава новост би била възможна при пълно развитие на изцяло автономен автомобил.
Валери споделя, че той самият обича шофирането като дейност и не би предпочел автономен автомобил и смята, че въпреки развитието на технологиите и автомобилите ние, хората винаги трябва да бъдем отговорни към шофирането и да сме запознати с новостите, за да можем бързо да свикваме с тях.
Валери е участвал в обучение за електрическите автомобили в Майорка и в тестови и обучителни периоди на пистите на F1 в „Истанбул Парк“ и „Hockenheimring“, носител е на сертификат от обучение в Прага за Connecting Driving System.
Повече чуйте в звуковия файл.
Коментатори във "Форум" тази седмица са политологът доц. Иво Инджов и макроикономистът, експерт в сферата на икономиката на здравеопазването Аркади Шарков. Заедно с водещия Лъчезар Христов, те обобщиха всички коментирани през седмицата теми: - 2025 - започва ерата на ново поколение в годината на технологиите, изкуственият интелект и новата реалност..
На 18 януари 2025 г., за 14-и път Боровец ще отбележи Световния ден на снега. Тази година концесионерът "Бороспорт" ще зарадва най-малките любители на ските с дневна лифт карта от един лев за деца от 7 до 13 години и с безплатни едночасови уроци за начинаещи по ски и сноуборд, каза пред Радио София изпълнителният директор на "Бороспорт“ Василия..
До 18 януари 2025 г. София е домакин на серия от събития, посветени на внедряването на иновативния подход на италианския град Реджо Емилия в ранното детско образование в България. Град Реджо Емилия, познат по света със своя уникален образователен модел, поставя децата в центъра на процеса на учене, акцентирайки върху тяхната креативност,..
Музикантът и композитор Ангел Демирев представя първия си солов албум “Revelations” (заглавието идва от The Book of Revelation - Откровение на свети Йоан Богослов или още Апокалипсис - заглавието на последната книга от Библията - бел. ред.). “Подготвям нова програма. Интензивен период е, тъй като предстои официалната промоция на новия албум,..
На финала на една наситена със събития седмица ето кои бяха акцентите от изминалите дни . В сряда, 15 януари, президентът Румен Радев връчи мандат на Росен Желязков, който беше посочен от ГЕРБ-СДС за министър-председател . Връчването на мандата стана почти два месеца и половина, след като се проведоха предсрочните парламентарни избори на 27..
Четири поколения почитатели на радиото и негови служители, коментират как обществената медия е повлияла на живота им. Водещият на предаването "Радиокафе“ Даниел Ненчев, редакторът Боян Бочев, Кин Стоянов - директор на програма "Христо Ботев" и Анелия Мангърова, която отговаря за Тик-ток страницата на БНР. Повод за споделените им размисли е..
“Аз разбирам света единствено като поле за културно съревнование между народите” с този цитат на Гоце Делчев започна участието на актьорите Иван Тодоров и Игор Дамянов, които в “Радиокафе” представиха пиесата “Разговор Безкраен. Проектът: Македония”- едно представление, вдъхновено от актуалната обществена и политическа обстановка между България и..