Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Автономните автомобили през погледа на Валери Скорчев

Валери Скорчев
Снимка: Личен архив

Автономните автомобили и въпросите, които се създават около тях в правната рамка и бъдещето на шофирането са все по-разпространени. Миналата година в Германия бе приет законопроект, отнасящ се за превозни средства с автономност от ниво 4. Според Обществото на автомобилните инженери при ниво 4 компютърът осъществява цялото шофиране при определени условия или среда. Това означава, че тази година в някои географски райони движението на автономни автомобили ще бъде напълно разрешено. 

Доста често обаче, още в тестовия период на автономните автомобили на различни компании има катастрофи и дори смъртни случаи.

Темата за автономните автомобили, по какво се различават те от електрическите и какви са най-новите технологиите сред стандартните автомобили, попитахме Валери Скорчев - специалист продажби в немска компания за едни от най-скъпите и високи класови автомобили:

„Електроавтомобилите и автономните автомобили могат да имат сходства, но е задължително да вървят ръка за ръка. Под електроавтомобил разбираме автомобил, който вместо от бензин, дизел или конвенционално гориво се задвижва от батерии, електрическа енергия и електромобили. Автономен автомобил може да е всякакъв автомобил - електро, бензинов, дизелов, който има съответните технологии и те му позволяват да се управлява електронно. Под автономен автомобил разбираме автомобил, който може сам да сменя посоката си, да тръгва, да спира, без намесата на шофьор. Един автономен автомобил работи с много на брой радари и датчици, те са ултразвукови радари, подобни на познатите ни парктроници, адаптивни темпомати – радиочестоти, различни камери, в последно време и лазерни радари. Всеки един от тези датчици бива свързан с главния компютър на автомобила и изкуствен интелект, който всъщност събира цялата информация от пътната обстановка и всичко, което се случва около колата, дори и метеорологичните условия и калкулирано предприема съответните действия. При конвенционалните автомобили най-големите оптимизации на вече съществуващи технологии са при радарните технологии. В последните години се оптимизират камерите, които следят за всичко по пътя, знаци, коли, пешеходци.“

В периода 2020 -2025 г. се тестват редица нови технологии, като част от програмите Vision Zero, които целят броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. Все по-обстойно се тестват автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място:

„Това е прекрасна инициатива, тъй като жертвите по пътищата са десетки хиляди, и всяка инициатива, която намалява техния брой е добре дошла. Тази програма се фокусира доста върху самите автомобили и техните системи за сигурност, но е насочена и към градоустройствени планове, външни IT инфраструктури и като програма атакува проблема от доста различни страни, надявам се да се развива. Отговорността с инцидент, предизвикан от автономен автомобил доста се дебатира, но засега отговорността е на водача на автомобила. Тъй като все още няма 100-процентови автономни автомобили, винаги водачът носи отговорност и трябва да следи пътната обстановка. Няма автомобил, който ти позволява да спиш, докато стигнеш до дестинацията си към момента. За минимализирането на инцидентите с автономни автомобили ще трябва много строг мониторинг, би трябвало да се осигури нов регулаторен орган, подобно на авиационната правна администрация. Трябва да има закони, определени позиции, които следят за всяко нещо, защото не може да се разчита на няколко различни компании да работят под един и същи стандарт за безопасност и сигурност.“

Бъдещето очаква дори в скоро време да имаме своя аватар в автомобила и да шофираме заедно с него, но според Валери Скорчев такава новост би била възможна при пълно развитие на изцяло автономен автомобил.

Валери споделя, че той самият обича шофирането като дейност и не би предпочел автономен автомобил и смята, че въпреки развитието на технологиите и автомобилите ние, хората винаги трябва да бъдем отговорни към шофирането и да сме запознати с новостите, за да можем бързо да свикваме с тях.

Валери е участвал в обучение за електрическите автомобили в Майорка и в тестови и обучителни периоди на пистите на F1 в „Истанбул Парк“ и „Hockenheimring“, носител е на сертификат от обучение в Прага за Connecting Driving System.

Повече чуйте в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Център към МТСП дава сертификат за дигитални умения, важи за целия ЕС

Над 14 000 души завършиха обучения по дигитални умения от началото на 2024 г. до момента и получиха сертификати от Центъра за развитие на човешките ресурси и регионални инициативи (ЦРЧРРИ). Курсовете се провеждат по проект на Министерството на труда и социалната политика, финансиран по Националния план за възстановяване и устойчивост...

публикувано на 01.07.24 в 18:42

Да намалим еднократната пластмаса в България този месец

За поредна година в България започва инициативата "Юли без пластмаса" като част от глобалното движение Plastic Free July . Целта е хората да бъдат насърчени да ограничат употребата на пластмасови продукти за еднократна употреба . " Пластмасата е гениално изобретение. Спасила е животи в медицината – коментира пред БНР-Радио..

публикувано на 01.07.24 в 18:05
Санирането вече не е достатъчно за добра енергийна ефективност на сградата

Пасивните сгради в България са по-малко от 100, те са с най-висок клас на енергийна ефективност

От началото на 2024 г. влезе в сила актуализация на Наредбата за енергийна ефективност, според която всички нови сгради трябва да са почти нулево ефективни . Оказва се, че повечето сгради, строени през последните 10-20 г. не отговарят на заложените стандарти, да не говорим за по-старото строителство. Това коментира пред БНР-Радио София..

публикувано на 01.07.24 в 15:44

Черно море - уникално и живо

В първия ден от юли "Грийнпийс" – България публикува доклад, създаден заедно с учените от Института по океанология в БАН, който подчертава критичната нужда от създаването на строго защитени морски зони в Черно море с цел опазването на живота в него.  По темата пред БНР-Радио София говори Меглена Антонова, офис директор на българския филиал на..

публикувано на 01.07.24 в 14:10

До 31 юли променят частично движението при бул. "България" и Софийския околовръстен път

Проведен предварителен оглед на конструкцията на надлеза при пътния възел на бул. „България“ и Софийски околовръстен път, посока от бул. „Братя Бъкстон“ към кв. „Бояна“, налага промяна в движението, съобщиха от Центъра за градска мобилност. От днес (1 юли 2024 г.) до 31.07.2024 г. включително, се забранява влизането на пътни превозни средства,..

публикувано на 01.07.24 в 12:58

Любо Киров и музиката

Как се подготвя Любо Киров за своя нов музикален период? "Емоцията покрай издаването на албума "Ново сърце" наистина е голяма, защото всеки артист се вълнува. Докъде трябва да се вълнуваш от от обратната връзка и докъде трябва да отстояваш себе си като артист", сподели Киров пред БНР-Радио София. "Колко се угажда на публиката и колко..

публикувано на 01.07.24 в 12:53

Безплатни беседи намясто за историята и археологията на Кокалянски Урвич

До средата на месец юли, желаещите да научат подробности за Кокалянски Урвич, могат да участват намясто в безплатни беседи за историята и археологията на обекта. В средата на миналия месец стартираха редовните археологически разкопки на Средновековния укрепен център Кокалянски Урвич, който се намира в непосредствена близост до София. Тази година..

публикувано на 01.07.24 в 10:46