Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автономните автомобили през погледа на Валери Скорчев

Валери Скорчев
Снимка: Личен архив

Автономните автомобили и въпросите, които се създават около тях в правната рамка и бъдещето на шофирането са все по-разпространени. Миналата година в Германия бе приет законопроект, отнасящ се за превозни средства с автономност от ниво 4. Според Обществото на автомобилните инженери при ниво 4 компютърът осъществява цялото шофиране при определени условия или среда. Това означава, че тази година в някои географски райони движението на автономни автомобили ще бъде напълно разрешено. 

Доста често обаче, още в тестовия период на автономните автомобили на различни компании има катастрофи и дори смъртни случаи.

Темата за автономните автомобили, по какво се различават те от електрическите и какви са най-новите технологиите сред стандартните автомобили, попитахме Валери Скорчев - специалист продажби в немска компания за едни от най-скъпите и високи класови автомобили:

„Електроавтомобилите и автономните автомобили могат да имат сходства, но е задължително да вървят ръка за ръка. Под електроавтомобил разбираме автомобил, който вместо от бензин, дизел или конвенционално гориво се задвижва от батерии, електрическа енергия и електромобили. Автономен автомобил може да е всякакъв автомобил - електро, бензинов, дизелов, който има съответните технологии и те му позволяват да се управлява електронно. Под автономен автомобил разбираме автомобил, който може сам да сменя посоката си, да тръгва, да спира, без намесата на шофьор. Един автономен автомобил работи с много на брой радари и датчици, те са ултразвукови радари, подобни на познатите ни парктроници, адаптивни темпомати – радиочестоти, различни камери, в последно време и лазерни радари. Всеки един от тези датчици бива свързан с главния компютър на автомобила и изкуствен интелект, който всъщност събира цялата информация от пътната обстановка и всичко, което се случва около колата, дори и метеорологичните условия и калкулирано предприема съответните действия. При конвенционалните автомобили най-големите оптимизации на вече съществуващи технологии са при радарните технологии. В последните години се оптимизират камерите, които следят за всичко по пътя, знаци, коли, пешеходци.“

В периода 2020 -2025 г. се тестват редица нови технологии, като част от програмите Vision Zero, които целят броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. Все по-обстойно се тестват автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място:

„Това е прекрасна инициатива, тъй като жертвите по пътищата са десетки хиляди, и всяка инициатива, която намалява техния брой е добре дошла. Тази програма се фокусира доста върху самите автомобили и техните системи за сигурност, но е насочена и към градоустройствени планове, външни IT инфраструктури и като програма атакува проблема от доста различни страни, надявам се да се развива. Отговорността с инцидент, предизвикан от автономен автомобил доста се дебатира, но засега отговорността е на водача на автомобила. Тъй като все още няма 100-процентови автономни автомобили, винаги водачът носи отговорност и трябва да следи пътната обстановка. Няма автомобил, който ти позволява да спиш, докато стигнеш до дестинацията си към момента. За минимализирането на инцидентите с автономни автомобили ще трябва много строг мониторинг, би трябвало да се осигури нов регулаторен орган, подобно на авиационната правна администрация. Трябва да има закони, определени позиции, които следят за всяко нещо, защото не може да се разчита на няколко различни компании да работят под един и същи стандарт за безопасност и сигурност.“

Бъдещето очаква дори в скоро време да имаме своя аватар в автомобила и да шофираме заедно с него, но според Валери Скорчев такава новост би била възможна при пълно развитие на изцяло автономен автомобил.

Валери споделя, че той самият обича шофирането като дейност и не би предпочел автономен автомобил и смята, че въпреки развитието на технологиите и автомобилите ние, хората винаги трябва да бъдем отговорни към шофирането и да сме запознати с новостите, за да можем бързо да свикваме с тях.

Валери е участвал в обучение за електрическите автомобили в Майорка и в тестови и обучителни периоди на пистите на F1 в „Истанбул Парк“ и „Hockenheimring“, носител е на сертификат от обучение в Прага за Connecting Driving System.

Повече чуйте в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За концесиониране на "Топлофикация София" настояват общинските съветници от "Синя София"

Спешно да се организира процедура за концесиониране на "Топлофикация София". За това настояват общинските съветници от "Синя София" . Необходимо е и да бъдат преструктурирани дълговете на дружеството, които отдавна са надхвърлили два млрд. лева, смята общинският съветник Вили Лилков . В началото на днешното заседание на СОС той заяви, че..

публикувано на 25.09.25 в 14:51
Anna Bakar

Първата авторска песен на Anna Bakar е в колаборация с Искрата

В предаването "Добър вечер, София" представяме Анна Бакърджиева (Anna Bakar) – млад и талантлив изпълнител с нейната първа песен, записана в колаборация с небезизвестния Искрата. Над текста на песента Anna Bakar е работила още през 2022-ра, когато тя преживява драматичен момент. Музиката също е нейна. Отлежала като вино, песента се появява в..

публикувано на 25.09.25 в 13:41
Снимки: Галерия „Heritage“

Тазгодишни маслени платна съставят изложбата "Всичко е любов" на Александър Терзиев

Който познава художника символист Александър Терзиев , няма да се изненада, че последната му открита изложба носи названието "Всичко е любов" . Именно Любовта е водеща идея в творчество на артиста. Това включва както взаимоотношенията между хората, така и любовта, раждаща живот. В този смисъл в неговите картини изобилстват женските..

публикувано на 25.09.25 в 11:25

До НДК клоунът Пауло Нани показва "Джекил на лед", гостува в още 3 града

Този следобед - 25 септември от 17:30 ч., на площада пред Билетния център на НДК клоунът Пауло Нани ще представи своя спектакъл .  "Джекил на лед" разказва историята за чувствителен продавач на сладолед, който в стремежа си да преодолее срамежливостта си неочаквано освобождава своята смела противоположност - Хайд. "България няма много традиции,..

публикувано на 25.09.25 в 11:12
Димитър Петров

Димитър Петров: Година след поскъпването на паркирането в София, смисълът ще е видим

Поскъпването на зоните за паркиране е непопулярно решение, но някой трябва да го вземе, когато се налага и е разумно. Една от целите на доклада, с който се предлага актуализиране на цените (те ще станат двойно по-високи в сравнение с момента) е повишаване на средствата, събирани от синя и зелена зона за паркиране. Около 90% от парите сега..

публикувано на 25.09.25 в 09:55

Кристиян Христов: Ситуацията е критична! Блок 2 в "Хаджи Димитър" е компрометиран и опасен

Заради пропуквания в стените на блок 2 в жк "Хаджи Димитър" , на 4 септември кметът на район "Подуяне" Кристиян Христов е издал заповед за незабавна евакуация на живущите във входове А и Б. Това трябда да стани до два месеца от издаването на нареждането, а след 5 ноември органите на МВР няма да допускат влизане в сградата . Въпреки че..

публикувано на 25.09.25 в 08:35

До събота приемат опасни отпадъци на 4 места в 3 столични района

От днес – 25 септември, до 27-и – събота, мобилният пункт за опасни отпадъци от домакинствата ще бъде разположен в районите "Изгрев", "Кремиковци" и "Младост", съобщават от Столичния инспекторат. Ще се приемат следните видове отпадъци : Лакове и бояджийски материали – лакове, бои, разтворители и разредители за бои, мастила,..

публикувано на 25.09.25 в 08:05