Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Цигуларят Марио Хосен – един виенчанин от Пловдив

Снимка: Радио София

Марио Хосен ще бъде солист при първото гостуване в България на Виенския симфоничен оркестър. Той е един от най-интересните, успелите, активно концертиращи български цигулари. Но той е и много, и отдавна свързан със столицата на Австрия. 

„Повече от 30 години живея във Виена“, разказа Марио Хосен в ефира на Радио София, „заминах да уча там веднага след завършването на музикалното училище в Пловдив“. 

На втората година, по време на голям официален концерт на университета, тогавашният кмет на Виена, Хелмут Цилк му предлага австрийско гражданство с думите – „а не иска ли това така талантливо момче да стане австриец?“. И оттогава животът на Марио Хосен е „един път, който свързва Австрия и България“. Няколко години по-късно получава и прекрасна цигулка от Австрийската национална банка и кариерата му върви стремително нагоре.

Виена е уникален град – като архитектура, култура, история – град, в който се чувствам хармонично“ – добавя той. И разяснява, по наша молба, „оркестровата“ ситуация в столицата на музиката и къде в нея се намира Виенският симфоничен оркестър. Wiener Symphoniker e официалният симфоничен оркестър на града. Виена си има и оркестър на Виенската държавна опера, който пък и има свое собствено сдружение, което се нарича Виенска филхармония – тоест, във Виенската филхармония свирят музикантите на Виенската опера. Това е може би най-известният виенски оркестър, този, който гледаме всяка година на 1 януари. Другият емблематичен оркестър е именно Виенският симфоничен оркестър, който от 120 години свири само и единствено симфонична музика. Дълги години главен диригент е бил Херберт фон Караян (по времето, когато Виенската филхармония е водена от Карл Бьом) и между двата големи оркестъра винаги е имало сериозна творческа конкуренция. Има друг важен факт, който искам да спомена – Виенският симфоничен оркестър винаги е бил сред най-смелите по отношение на програмирането. Свирят Брамс и Брукнер в една програма във време, когато това е било направо немислимо; изпълняват симфония на Шьонберг, когато той е бил възприеман като напълно скандален. Благодарение на този оркестър много знакови днес творби са били представени за първи път пред публика“, разказа Марио Хосен.


Виенският симфоничен оркестър си има свой сезон, с концерти всяка седмица, които се повтарят на следващата вечер. Така „по виенски“ и концертите в Пловдив ще бъдат два – на 9 и 10 септември, с една и съща програма.

Диригент на концертите на Виенския симфоничен оркестър в България ще бъде Найден Тодоров, който също като Марио Хосен, е виенски възпитаник. 

„Програмата решихме да структурираме според очакванията на всички – и на организаторите, и на публиката – това гостуване да се превърне в празник. А какво по-хубаво от това да започнем с увертюра от Бетовен, да продължим с виртуозния Първи концерт на Паганини и да завършим с Деветата симфония „Из Новия свят“ на Дворжак“ – описва концертите Марио Хосен, за когото всички концерти на Паганини са репертоарни, но точно Първият от две години изпълнява в оригиналната тоналност, както я е свирел самият Паганини, което е нещо като малка революция. На тези концерти обаче, поради фактът, че ще бъдат на открито и има атмосферни и метеорологични влияния, той ще изпълни концерта в оригиналната тоналност ре-мажор.

Иначе с много от музикантите от състава на Виенския симфоничен оркестър Марио Хосен се познава от годините на следването си, с някои е имал проекти в сферата на камерното музициране.

Подробности можете да чуете в звуковия файл



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Елисавета Станчева

Да намерим времето на нашата свобода

Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..

публикувано на 18.05.25 в 11:49
Три тенора…и още нещо с Михаил Михайлов и Юрий Николов

Три тенора…и още нещо: "непрекъснато си помагаме и предизвикваме!"

Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...

публикувано на 18.05.25 в 11:07

Като засвири оркестър в града, значи идва празник

Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..

публикувано на 18.05.25 в 10:21

Софийски разкази - арх. Пенчо Койчев и Съдебната палата

Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век?  Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..

публикувано на 17.05.25 в 16:00
Йерусалим днес

Историята оживява - Хаджиите от Банско, част първа

Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..

публикувано на 17.05.25 в 15:00
С Васил Попов

Като чуя прочита, сънувам кошмари със собствената си история

Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..

публикувано на 17.05.25 в 14:28
Със Захари Нанков

Не сме високото изкуство, но може да се задълбае

Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..

публикувано на 17.05.25 в 14:15