Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Каква ще е съдбата на минералната баня в Княжево?

Снимка: knyazhevo.eu

Каква ще бъде съдбата на изоставената баня в Княжево? Сведения за нея има още от 17 век от турския пътешественик, историк и поет Евлия Челеби. По това време Княжево се е казвало “Бали Ефенди” и името “Бали”се е запазило над 300 години, като през 1881 година в чест на княз Александър Батенберг започва да носи името Княжево. Банята е най-старата в София, като е над 350 години, а новата й част датира от 20-те години на миналия век.

По въпроса за неподдържането на банята пред Радио София говори Любомир Стефанов от фейсбук групата „КняжевецЪ“. По думите му, освен нуждата от ремонт, самите хора имат нужда от такова място, в което да ходят и да си отделят време за здравето. След Освобождението банята спира да се поддържа, състоянието й става много лошо, но въпреки всичко хората продължават да я ползват.

Съгласно градоустройствен план от 1938 г. централната улица на Княжево трябва да бъде разширена, като това налага някои сгради да бъдат разрушени, заедно с част от самата баня.

В момента Общият устройствен план на София предвижда абсолютно същото нещо – да се бутат домове на хора и да се бута банята”, каза Стефанов. Той сподели, че тя е собственост на Министерство на здравеопазването и по-конкретно на дружество “Специализирани болници за рехабилитация”, и спира да работи от 14 декември 2010 г. По думите му, от дружеството твърдят, че нямат средства да възстановят банята и са направили предложение към Столична община за прехвърлянето й към общината.

“Как е възможно някой да поставя разширение на пътя пред нещо, което е толкова старо и ценно. Защото освен това, че ще загубим сградата, която е архитектурен паметник официално, има опасност защото един от изворите се намира от другата страна на пътя и минава под самия път. При евентуално разширение и реконструкция на този път има огромна опасност водната жила отдолу да бъде нарушена и ние да изгубим част от водата, или да бъде замърсена”, сподели Стефанов.

Той допълни, че във фейсбук групата „КняжевецЪ“ имат план как да се действа оттук-нататък, който план включва всички законоустановени действия, които може да се предприемат, вкл. и протести.

“За съжаление управленската липса на дългосрочна визия и откровена глупост, ако позволите да я нарека така, защото за мен е точно такава, не е от днес. И хората преди 100 години са се борили и са били изправени пред същата ситуация, и в момента сме изправени пред същото. Аз смятам, че ще успеем да се преборим, дай Боже”, заяви Стефанов.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ще се превърне ли бившата мотописта "Витоша" в поредното застроено пространство в София?

Едно от емблематичните места в столицата - бившата мотописта "Витоша“ е изправена пред опасността да бъде поредното застроено пространство в града. Засега е отправено само писмено желание от страна на собственика на имота, но живеещите в близост граждани организираха подписка, внесени са и възражения по казуса. Според живеещите в близост,..

публикувано на 03.09.25 в 17:55

Ивайло Илиев: Мотото на новия политически сезон - "Искахме да стане по-добре, но стана както обикновено"

Народните представители се върнаха на работа след едномесечната си ваканция. Какво да очакваме от новия политически сезон? Според политолога и журналист Ивайло Илиев, мотото на новия сезон ще бъде "Искахме да стане по-добре, но стана както обикновено“. Пред Радио София той коментира, че продължаваме да наблюдаваме все по-необосновано, но все..

публикувано на 03.09.25 в 16:38

От 5 до 15 години затвор може да получи задържаният за инцидента с трамвай при Румънското посолство

Установен и задържан е виновникът за тежкия инцидент от вчера, при който трамвай на градския транспорт излезе от релсите и се удари в подлез срещу Румънското посолство. Това е 22-годишен криминално проявен младеж, който е задържан за 72 часа, като прокуратурата ще иска от Софийския градски съд той да бъде оставен за постоянно в ареста. Предвиденото..

публикувано на 03.09.25 в 14:46
Рая Цветкова

Конкурс дава сцена на младите между 16 до 25 години да изкажат мнението си по важни за тях въпроси

В предаването "Радиокафе“ представяме една инициатива, която дава възможност на младите хора да бъдат чути. Конкурсът “Изкажи се сега: Да дадем гласност на младежките лидери във времена на несигурност “ е част от проекта PulseZ - инициатива за дигитална демокрация, насочена към млади европейци на възраст 16-25 години, особено към тези, които..

публикувано на 03.09.25 в 14:45

Вергиния Янчева - Вержи помага на хората да общуват

Вергиния Янчева - Вержи започва като фотограф, жънейки невероятни успехи в това изкуство, но постепенно се преквалифицира в ментор по личностно развитие и общуване. В тази сфера също вече трупа популярност и помага на много хора и корпорации за по-резултатно общуване. "Когато говорим за ментор говорим за човек, който е минал през нещата и може да ти..

публикувано на 03.09.25 в 14:29
От дясно на ляво: Иван Велкович, Любослав, Николай и Миа Михайлова

Комикс проектът "Тракиеца" обединява млади творци от България и Сърбия, представят го и в изложба

В предаването “Радиокафе“ се отправяме към един свят, където митологията среща футуризма. Балканите стават тема на телепортации, тайни организации и времеви парадокси. Всичко това се случва в графичния роман "Тракиеца“, създаден в сътрудничество между екипа и учениците на Манга академия и сръбския творец Иван Велкович, и е част от идея за по-голям..

публикувано на 03.09.25 в 12:39

Иво Делин: София изостава спрямо някои градове във велосипедната инфраструктура

Все по-често в ежедневието ни се обсъжда как велосипедът може да бъде алтернатива на придвижване в градска среда. Благодарение на неколкократно проведени шествия и протести през годините, общините започват да гледат по-сериозно на велосипеда като транспорт и да изграждат инфраструктура, каза пред Радио София Иво Делин от сдружение "Велоеволюция“...

публикувано на 03.09.25 в 10:08