С режисьора Илия Костов говорим за тенденциите в съвременното българско кино:
"Промениха се закона и правилника, не знам за хубаво или лошо. Има тенденция към фестивално, елитарно кино. Ефектът е по-скоро прагматичен, а не художествен. Световните промени имат отражение. Аз се придържам към по-традиционни стилистики, свързани с филмовия разказ. Както казваше Бунюел, никога да не доскучава.
Героите на филма ми "Пътуващо кино" са достатъчно възрастни, за да бъдат забравени. Те са преживели това, което е в драматургията. Подобна история би била интересна за всеки актьор, но това е първия пласт, вторият е за странното ни общество. Всеки търси да открие някаква надежда, което е пълен абсурд. Няма комедия без тъга, тогава тя е елементарна. Истинската е трагикомедията, на границата между смеха и тъгта. Сега това се нарича комедийна драма, това е симптоматичен знак.
Нашето поколение мина през всички вълни. Тях ги характеризираше гледаемостта. Голата претенция на псевдоинтелектуалност започва много да ме дразни. Навсякъде има фестивали и всеки се бори за своите отличия. Големите кинематографии изваждат годишно 15-20 добри филма. Но тенденциите трябва да се преживеят. За мен добър филм е, ако искаш да го гледаш отново.
В последните години начинът на разпространение на един филм се промени много. Има аудиовизуални произведения, които не могат да се наричат филм. Ще има реставрация на филмовия разказ. Технологичният момент ще продължи да се развива, но тайно се надявам истинското кино да продължи да съществува. Доброто кино, музика, текст, не могат да бъдат изтрити от технологиите.
Не всеки текст е сценарий. За съжаление законодателството го допусна. Либерализацията на процеса позволява да се появят тенденции, които нямат общо към правенето на сценарий и филм. Не може да смесваш вид кино с жанр. Ако към сонета добавиш още два стиха става обикновено стихотворение. Филмовият диалог не е приказване. Сега работя върху интимен документален филм за Кръга "Мисъл". Историята на Яворов с Мина и Лора е стандартизирана, но има нови проувания и ще се постарая да бъде интересно. Нямам болезненост към успеха."
Седмицата започваме с нови коментатори, които вече са споделяли свои разсъждения в предишни издания на "Форум". Днес те се спряха на следните теми: Европа в новия световен ред на Тръмп . Подходът на американския президент и бизнесмен - икономика през политика. Истината в речта на Джей Ди Ванс: "Най-големият враг на Европа е помежду ни"...
Най-престижният форум на местната власт на Балканите – B40 беше открит днес в София от Васил Терзиев и кмета на Истанбул Екрем Имамоглу . Представители на близо 50 града от Балканите се включват в софийското издание на инициативата на тема "Бъдещето на Балканите: иновации, сътрудничество, зелен преход и растеж". 15 нови членове..
Общият брой на икономически неактивните хора (тези, които не си търсят работа) на възраст между 15 и 64 години е малко над 1 милион (462,4 хил. мъже и 584,8 хил. жени). Това са 26,4% от населението в тази възрастова група, сочат данните на Националния статистически институт за четвъртото тримесечие на 2024 година. Общият брой на работещите хора..
30 години навършва една от най-обичаните детски вокални групи "Бон-Бон“. По повод юбилея, те издават първия за България концептуален албум, озаглавен символично "30“. Създаден е в рамките на ексклузивен творчески лагер за писане на музика от деца, в който с таланти от различни възрастови групи работят творци като Venci Venc’, LATIDA, Сара Чакърова и..
Членовете на Камарата на автомобилните превозвачи в България реагираха остро на предвиденото увеличение на цената на тол таксите и винетките в проектобюджета за 2025 г. "Това е пореден удар върху транспортния сектор и българските граждани, който идва в момент, когато пътната инфраструктура е в критично лошо състояние, а тол системата..
Книгата "Защо се разпадат империите“ от Питър Хедър и Джон Рапли представя интересни паралели между Рим, Америка и бъдещето на Запада, като поставя въпроса възможно ли е тоталният колапс, каквато е била съдбата на древната империя, да бъде избегнат. Авторитетът на експертност на двамата автори по тематиката на книгата е неоспорим...
Филмът "Мечти (Секс Любов)" на норвежкия режисьор Даг Йохан Хаугеруд спечели голямата награда на международния филмов фестивал "Берлинале", който се провежда за 75-и път в германската столица. Добре е, че филмът има подзаглавие, защото в конкурсната програма има и друг филм с абсолютно същото заглавие, но на режисьора Мишел Франко от Мексико...