Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В кино "Одеон" от 19 часа

Отбелязваме 100 години от рождението на Въло Радев с прожекция на филма му "Адаптация"

Кадър от филма "Адаптация"
Снимка: БНТ

По инициатива на Националния филмов център честваме януари като месец на българското кино. Тази година, освен добрата инициатива, отбелязваме и 100 години от рождението на един от знаковите български кинорежисьори - Въло Радев.
В предаването "Радиокафе" гостува доц. д-р Александър Донев - преподавател по кинознание и кинодраматургия в НАТФИЗ и експерт в Института по изследване на изкуствата при БАН.
Интересен факт от професионалната биография на режисьора е, че дебютът му е в документалното кино, после е зад камерата като оператор на филма "Тютюн", след което идва и дебютът му като режисьор на "Крадецът на праскови", съхраняван днес и в Златния каталог на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк.
Повечето от неговите филми са основани на творби от българската литературна класика, дали това е предпоставка за доброто българско кино?
Важно е какъв е първоначалният материал и темата, потвърди Донев, позовавайки се и на филми като "Цар и генерал" и "Адаптация", които не са създадени от литературни произведения, но другите му филми са по значими творби на български автори, отбеляза той.
 "Става въпрос за големи автори, големи писатели, в чиито произведения се концентрират най-важните проблеми на времето", посочи той.
   "Въло Радев се занимаваше с важни теми, а това е нещо което в последните 20-30 години в киното се подценява, уточни още Донев. По думите му, киното на този режисьор е белязано от големите чувства на неговите герои.
"Той умееше да превърне всеки жанр, всяко произведение в една величествена мелодрама от герои с големи страсти, нещо, което ми се струва, че съвременното кино напълно е пренебрегнало - изтъкна още експертът. - Умееше да сблъсква силни характери, отлично знаеше, че голямото кино се прави с големи личности, каза още Донев.
Киноекспертът подчерта и обстоятелството, че
големият режисьор е работил с изключително висока категория артисти.
"А ако те не са били при първата среща с него такива, впоследствие всички се превръщат в големи звезди на българското кино", допълни той.
Друга уникална способност на Въло Радев е неговата умела преценка, усет и тренинг по отношение на актьорите, подкрепяйки ги, изваждайки от тях най-доброто, до края на актьорската игра. 
"Това е особена съпричастност, тъй като актьорите са чувствителни, раними и именно затова е важно да получат комфорта на снимачната площадка, а той умееше чисто човешки, като режисьор, а и до голяма степен като продуцент, защото когато правеше своите филми, той вземаше всички решения на терена", допълни доц. Донев (▼) .

Във филми като "Черните ангели", "Цар и генерал" и "Адаптация", режисьорът смело изразява своите възгледи по критични теми, важни за епохата и  за онова време.
"При това големият му талант беше в това, че той някак си успяваше да удовлетвори и властта, и зрителите, и партийната система", отбеляза доцентът.
Ако се вгледаме в статистиката, филми като "Крадецът на праскови", "Черните ангели", "Осъдени души" са гледани от няколко милиона зрители. Известен факт е, че в онези времена държавата се е грижела за своите кинотворци и за кино са отпускани доста средства, но дали само парите са били достатъчни за да направят много харесвани и творчески дълголетни тези филми?
"Не, разбира се, основното отново е отношението на автора, на режисьора, на човека, който е вътре в проекта и изгубената способност в съвременното българско кино - да съчетаеш голямата тема, важният проблем, с духовното извисяване на своята публика и желание да стигнеш до максимално широка аудитория, чрез широко разработване на емоционалната страна на филмите.
Той знаеше, че филмите трябва да вълнуват, че те са средства за възбуждане на въображението на публиката", изтъкна кино експертът, отбелязвайки и музиката като важен компонент във филмите на големия режисьор:
"Музика, която подсилва, подчертава драматичното начало във филмите, тя излиза от филмите и се превръща в музикални хитове, чрез които зрителите продължават да живеят със историите и преживяванията на героите".
Забележителна е и комуникацията само с очи. Очите на актьорите говорят повече от диалога, факт, който според Донев се дължи на една изгубена епоха - наследство от нямото кино, в същото време и на примитивната технология, с която са правени по онова време - най-напред актьорите изиграват сцените за камерата и след това още веднъж за микрофона. Този метод е изцяло отхвърлен от съвременното кино, но именно чрез него се постига тази магнетична привлекателност на лицата на актьорите, посочи още той. 
Днес възприемаме тези филми като класика и тяхната епоха се счита за отминала, защото съвременното кино е друго и публиката го гледа по друг начин, подчерта Донев.
"Те са придобили класически статут и ние ги разглеждаме в епохата, в която са се появявали, в която те наистина са най-значимите произведения.
Въло Радев остава ненадминат в българското кино, с отдадеността на това, което е правил, макар да има само 6 игрални филма. 
Един от тях - "Адаптация" ще бъде показан тази вечер от 19 часа в кино "Одеон".
На прожекцията ще присъстват и част от екипа на филма.
По публикацията работи: Спаска Давранова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Борис Грозданов

"Форум", 19.11.25: От AI и манипулации на парче до тостери с воля...

В средата на тази седмица гост-коментатор във "Форум" е  Борис Грозданов - AI експерт в Института по отбрана и международна сигурност . А темите , върху които спря и разсъждава, бяха: Етически проблеми пред AI (изкуствения интелект) – носи ползи и не вреди на обществото Как да не губим връзката с действителността?..

публикувано на 19.11.25 в 18:30

Няма риск от преливане на реките в София

Няма риск от преливане на реките в София, уверяват от пресцентъра на Столичната община. Все още не е приключил ремонтът на коритото на река Владайска в района на Женския пазар.  Заради покачване на нивата ѝ след дъжда временно са спрени ремонтите по речния бряг. Заради това са струпани камъни и не става дума за срутване, какъвто сигнал бе получен в БНР.

публикувано на 19.11.25 в 17:40

Концерт със своя музика готвят Арика Адамс и Десислава Латинова

Арика Адамс и Десислава Латинова гостуваха в БНР-Радио София, за да разкажат за музиката, която ги вълнува - тази, която създават, както и за концерта им, който предстои в четвъртък, 20 ноември.     Арика Адамс  е полуамериканка, родена в Денвър, Колорадо. Мести се със семейството си в България. Живее в Пловдив и много обича музиката. На концерта..

публикувано на 19.11.25 в 17:33
Тодор Каназирев

Вендинг търговците искат месец отсрочка за плавен преход към еврото

Във връзка с приемането на страната ни в еврозоната и приетите изисквания към търговците, от Българската вендинг асоциация (БВА) настояват отсрочка от един месец, в който да настроят автоматите за вендинг услуги. Вендинг машините позволяват хората да си платят и вземат кафе и други напитки или храни на самообслужване, без търговец.Те..

публикувано на 19.11.25 в 16:50
Творбата не е в музея, а провокира студенти и гости на университета Снимки: Стопански факултет

Арт инсталация прогнозира бъдещето по 80 научни параметри

До 23 ноември водещи учени, експерти от практиката и представители на публичния сектор участват в дискусии за предизвикателствата и възможностите при изграждането на по-устойчиво и иновативно бъдеще. Повод и домакин за това е Стопанският факултет на Софийския университет "Св. Кл. Охридски" – организатор на 28-ата международна годишна..

публикувано на 19.11.25 в 15:57

Стихосбирката “100 стихотворения” на Тил Линдеман излиза на български език

Много често, когато човек е надарен в една област - например, много добър музикант, се оказва, че е талантлив и в други области на изкуството. Това правило потвърждава и вокалистът на "Рамщайн"  Тил Линдеман, чиято стихосбирка “100 стихотворения” излиза на български език .   Книгата на германския музикант е част от поредицата "Акустик" , част от..

публикувано на 19.11.25 в 15:43

У нас бе представен документалният филм "The COP29 Bike Ride"

Състоя се безплатна прожекция на документалния филм "The COP29 Bike Ride (Велопоходът към COP29)" – история за хора от дузина националности, които прекосяват 6 500 км с велосипеди, за да стигнат до климатичната конференция COP29 в Баку и да покажат, че колелото е много повече от средство за придвижване. Прожекцията и съпътстващата дискусия с..

публикувано на 19.11.25 в 15:34