Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На 18 януари в РЦСИ „Топлоцентрала“

Дуо „Атмосфери“ и Венелин Шурелов с пърформанс по музика на Яан Раатс

Снимка: CULTURAMA.Art

Младите, талантливи пианистки Мила Михова и Александра Дичева ще представят премиерно произведения на съвременния композитор Яан Раатс - 24 Маргинала за две пиана оп. 68 (1982) и Соната за две пиана оп. 82 (1990) в РЦСИ „Топлоцентрала“ тази сряда, 18 януари от 19:00 часа.

Всъщност зрителите ще чуят и видят нещо повече от 24 музикални миниатюри.

В пърформанса важна част е визуализацията, която подготвя Венелин Шурелов.

Музиката на Яан Раатс е едновременно абстрактна и конкретна, има много красота в нея. Искахме да добавим визуална среда“, разказа пред Радио София Мила Михова.

„Предложих на Мила да работим с Венелин Шурелов. Той чу музиката, замисли се и прие. За щастие беше заинтригуван и се съгласи да направим нещо съвместно“, допълни Александра Дичева.

Двете музикантки имат свои пътища на развитие, но съдбата ги среща и събира за общи изяви. За пръв път през 2017 г. свирят заедно на Международния фестивал за съвременна клавирна музика „ppIANISSIMO“, и то произведения от български композитори - Пенка Кунева и Константин Илиевски.

Носители са на първи награди от конкурсите JSFest Internatioinal Music Competition (Финландия) и Danubia Talents International Music Competition (Унгария). През май 2021 г. клавирно дуо „Атмосфери“ става носител на приза „Олга Камбурова“, печелят и „Кристална лира“ за млади изпълнители.


Измислят името на дуото - „Атмосфери“, когато участват в майсторски клас във Виена. Уточняват, че и двете са променливи и различни, името добре пасва.

Две години след дебюта си двете пианистки са в чужбина, но по-сетне се връщат у нас. 
В момента и двете правят докторантури в София и магистратури в Грац, Австрия. И втора година пътуват дотам през уикендите, за да учат.

Различни като темперамент и натюрел, те успяват да създадат едно хармонично музикално цяло на сцената. Пътят им към музиката е различен.
Мила Михова минава през всички обичайни етапи в изграждането на един музикант – учи в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ в класа на Емилия Канева и след това прави естествената стъпка да продължи образованието си в Националната музикална академия „проф. Панчо Владигеров“.
Александра Дичева завършва Езиковата гимназия „Васил Карагьозов“ в родния си град Ямбол с отличието на Министерството на образованието и науката „Национална диплома“, но след това вместо университет избира да кандидатства в Националната музикална академия „проф. Панчо Владигеров“. Точно там, в класа на проф. д-р Борислава Танева, е първата среща на Мила и Александра.

Венелин Шурелов (►)е автор на различни интерактивни инсталации и пърформанси, някои от които са "Машина за рисунки" (2005), "Fantomat" (2008), "Orthoman" (2009) "Tabula Rasa" (2010), "Стрелбище" (2012), “Ротор” (2016) – представен в Арс Електроника център, Линц. През 2011 г. реализира кибер-лекцията "Man Ex Machina", а през 2016 г. поставя пърформанс-инсталацията “Post-Everything”, като гост-лектор в университета Таусън, САЩ.

  • Естонският композитор Яан Раатс култивира свой ярък музикален език, който следва импулсите на неговата интуиция. Самият той казва, че не обича да ограничава композициите си в контекста на конкретна композиционна техника, а да използва средствата на музиката в помощ на своето въображение. Двата фундамента, върху които Раатс изгражда музикалната среда, са остинатният ритмичен пулс и калейдоскопичната фрагментарност на звученето. Механичната пулсация създава усещане за необратимост и дистанция от музикалното преживяване. От друга страна, слушателят бива въвлечен в хаоса от бързо преминаващи и амбивалентни състояния. Мимолетността на всяко състояние възпрепятства възможността то да бъде назовано, което създава една нестабилна атмосфера. Музиката на Раатс е като мозайка от тонална хармония и модернистични клъстери, полифоничен релеф и фолклорна мелодика, непоклатима монотонност и хумористична игривост и самоирония. Абстрактната природа на музиката на Яан Раатс е стимул за асоциативната мисъл. Това позволява широка художествена и мисловна свобода за изпълнителя и слушателя. Така и двамата влизат в ролята на интерпретатор.

По публикацията работи: Георги Нейков

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Цвятко Кадийски

Ако сънародниците му са като него, значи българите са много добри хора

Цвятко Кадийски за представянето на книгата за първия български ротарианец Събо Николов: "В САЩ, само 10 години след основаването на Ротари клуб, той става член на клуба доста преди появата на клуба през 30-те в България. Майка му е сред основателките на Евангелистката църква в Панагюрище. Събо се бори сам в живота, отива в Пловдив, после в..

публикувано на 24.11.24 в 12:02

Просълзени, озарени, разсмяни хора

Актрисата Каталин Старейшинска за пиесата "Малки красиви неща" в Театро: "Пиесата е съставена от документални истории от една анонимна рубрика, поета в 2010 от нов човек под името "Шугар". Отговорите са доста откровени, свързани са с лични истории и това прави пиесата доста достъпна, всеки би се припознал с нещо в нея. Историите текат на принципа..

публикувано на 24.11.24 в 11:21

В палитрата от различни стилове влиза всичко

Стефан Драгостинов за предстоящия спектакъл по случай годишнината на Драгостин фолк национал: "Създали сме 11 диска с фолклорни песни и инструментална музика с безброй турнета по цял свят. Песните са свързани с фолклорните традиции на много региони освен шопския, една от тях е родопската Рофинка. Марияна Павлова, най-ниският глас в света си дойде от..

публикувано на 24.11.24 в 11:02

Доброто да се случи

Кауза за бебе със злокачествено заболяване събира на благотворителен фестивал , представен ни от Мая Цанева от "Безопасни детски площадки": "Ще бъдем в отоплената тента пред стадион "Академик" и ще съберем лепта от хората, за да може бебето да порасне. Там ще има и детска площадка на закрито. Много красиви и вкусни неща, изработени от доброволци...

публикувано на 24.11.24 в 09:33

Софийски разкази - Душата ми е стон

"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.

публикувано на 23.11.24 в 15:00
Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева

Адресите на любовта с „55 изповеди за любовта“

Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..

публикувано на 23.11.24 в 14:00
Паметникът на Любен Каравелов в Копривщица

Историята оживява - Любен Каравелов: вестник първи, вестник втори

Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..

публикувано на 23.11.24 в 16:00