В специалното изложбено открито пространство в Градската градина (пред Народния театър), е подредена изложбата „Рекламите в живота на софиянци (1910 – 1943 г.)“.
В голямата си част рекламите, аранжирани в 27 тематични табла, са подбрани от вестници и списания, излизали някога в София.
Изложбата е осъществена от Държавна агенция „Архиви“ с финансовата подкрепа на Столичната община и може да бъде разгледана до 17 април 2023 г.
Повече за експонатите и рекламите от онова време пред Яна Спиридонова разказа Надя Живкова – главен експерт в Държавен архив София.
Чуйте в звуковия файл.
По стил и настроение рекламите от началото на ХХ век са различни от рекламите в съвременността. Те са живи, весели, предизвикват усмивка, създават настроение. Много от тях впечатляват със своя симпатичен, може би съзнателно търсен, наивитет.
Събрани заедно, рекламите надскачат собствената си значимост и пресъздават живота на града. София тупти със своите улици, магазини, театри, кина, заведения. Модерни и елегантни, тогавашните софиянци са обичали да се забавляват, да слушат музика, да танцуват, да карат колело, да пътуват. Били са отворени към света. На „Лъвов мост“ са се продавали билети за презокеански параходи.
Българите са пътували, но и светът е идвал при тях. В изложбата се разпознават имената на редица световни фирми, които и днес присъстват на българския пазар.
Много от рекламите будят изненада. Оказва се, че бабите ни са готвели в йенско стъкло, използвали са хартия за печене, гълтали са хапчета за отслабване, а през лятото са употребявали слънцезащитен крем.
Изложбата показва и родолюбието на българите. И способността им да създават ценности – материални и духовни.
Трудно могат да бъдат отминати думите на един финансов министър от първите десетилетия на ХХ век: „Нашият лев се крепи върху слабата черупка на българското яйце“.
„Рекламите по таблата за обединени тематично – например за промишленост, земеделие, животновъдство, мода, музикални инструменти, велосипеди и автомобили, театър. Хората тогава са живели доста по-модерно, отколкото предполагаме“, допълни Живкова.
Снимки: Държавна агенция „Архиви“
През последното десетилетие броят на медицинските сестри у нас с около една трета. Всяка пета сестра е в пенсионна възраст. Дефицитът на такива кадри е световен проблем, но у нас той е още по-остър. Това се подчерта по време на днешна кръгла маса за проблемите на здравните грижи в България. Въпреки настояването за дългосрочно решение на..
Капсула на времето, съхраняваща специални послания към бъдещите поколения армейски фенове, бе поставена днес в основите на легендарния Сектор Г на стадион "Българска армия“, съобщиха от ЦСКА. Церемонията бе организирана от ЦСКА по случай 77-годишнината от основаването на клуба, която бе чествана на 5 май, и присъстваха легенди и бивши играчи на клуба,..
На 10 май в софийското село Мрамор ще се състои Първият фолклорен фестивал "Шопско веселие". Целта на организаторите от Народно читалище „Св. Иван Рилски-1922” с. Мрамор, е да бъде съхранен и популяризиран българския песенен, танцов и словесен фолклор, както и са се насърчи развитието на културния живот в селото. Очаква се за първото издание..
“Този свят винаги ще има нужда от отцепници, дисиденти, авантюристи, аутсайдери и бунтовници, които задават въпроси и огъват правилата“ Исабел Алиенде. Всичко това със сигурност би могло да бъде казано за руския политик Алексей Навални, лидерът на опозицията извън граница, който “изгоря“ в битката за една друга Русия… Навални е руски..
Няма да се учи задължително религия в клас и свещеници няма да влизат в училище , за да преподават по новия предмет "Добродетели и религии". Това обяви образователният министър Красимир Вълчев на брифинг в Министерството на образованието и науката относно програмите за предмета. Концепцията вече е публикувана на сайта на образователното..
Данните от новия Индекс на потребителя в проучване на EY показват, че потребителите все повече се съобразяват с цената и по-малко с бранда. В изследването са се включили над 20 000 потребители от цял свят. Оказало се е, че за 88% от клиентите рекламните съобщения и цялостната комуникация на брандовете не отговарят на техните нужди и..
Днес (7 май), стартира 18-ото издание на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс "Антистатик" под мотото "Жестове на съпротива". До 21 май фестивалът събира на едно място артисти и теоретици, които прескачат границите на въображението. За "Антистатик" в София пристигат едни от най-интересните имена на съвременната танцова сцена. 18-ото..