Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рекламите разказват: Софиянци са живели модерно преди 80-110 години

Снимка: Държавна агенция „Архиви“

В специалното изложбено открито пространство в Градската градина (пред Народния театър), е подредена изложбата „Рекламите в живота на софиянци (1910 – 1943 г.)“. 

В голямата си част рекламите, аранжирани в 27 тематични табла, са подбрани от вестници и списания, излизали някога в София.

Изложбата е осъществена от Държавна агенция „Архиви“ с финансовата подкрепа на Столичната община и може да бъде разгледана до 17 април 2023 г.

Повече за експонатите и рекламите от онова време пред Яна Спиридонова разказа Надя Живкова – главен експерт в Държавен архив София.
Чуйте в звуковия файл.

По стил и настроение рекламите от началото на ХХ век са различни от рекламите в съвременността. Те са живи, весели, предизвикват усмивка, създават настроение. Много от тях впечатляват със своя симпатичен, може би съзнателно търсен, наивитет.
Събрани заедно, рекламите надскачат собствената си значимост и пресъздават живота на града. София тупти със своите улици, магазини, театри, кина, заведения. Модерни и елегантни, тогавашните софиянци са обичали да се забавляват, да слушат музика, да танцуват, да карат колело, да пътуват. Били са отворени към света. На „Лъвов мост“ са се продавали билети за презокеански параходи.
Българите са пътували, но и светът е идвал при тях.  В изложбата се разпознават имената на редица световни фирми, които и днес присъстват на българския пазар.
Много от рекламите будят изненада. Оказва се, че бабите ни са готвели в йенско стъкло, използвали са хартия за печене, гълтали са хапчета за отслабване, а през лятото са употребявали слънцезащитен крем.


Изложбата показва и родолюбието на българите. И способността им да създават ценности – материални и духовни.
Трудно могат да бъдат отминати думите на един финансов министър от първите десетилетия на ХХ век: „Нашият лев се крепи върху слабата черупка на българското яйце“.

Рекламите по таблата за обединени тематично – например за промишленост, земеделие, животновъдство, мода, музикални инструменти, велосипеди и автомобили, театър. Хората тогава са живели доста по-модерно, отколкото предполагаме“, допълни Живкова.

Снимки: Държавна агенция „Архиви“

По публикацията работи: Георги Нейков


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Таланти от трети страни сформират резервен ешелон за работодатели от ЕС

Европейският икономически и социален комитет прие становище за предложението на ЕК за създаване на Резерв за таланти на ЕС. Това ще бъде първият доброволен инструмент на равнище ЕС за предлагане и търсене на работа за граждани от трети страни , отворен за присъединяване за заинтересованите държави-членки. Очаква се по-късно през годината..

публикувано на 01.05.24 в 16:50
Георги Първанов

Георги Първанов: Най-важният капитал вдигна цената си на пазара на труда

От 6-дневна работна седмица по 12 часа във фабриките преди по-малко от век, светът върви към все по-интелектуален труд и налагането на 4-дневна работна седмица. Ситуацията на пазара на труда много се промени през последните години. Демографската криза, културната промяна, социалните медии, недостигът на работна ръка са фактори, с които..

публикувано на 01.05.24 в 15:15

От днес се променя част от маршрута на столичната нощна автобусна линия № 2

От днес (1.05.2024 г.) се въвежда промяна в организацията на движение на нощна автобусна линия № 2 (кв. "Обеля" – Студентски град), съобщиха от Центъра за градска мобилност. Променя се маршрутът на линията - от бул. „8-ми декември“, по ул. „Акад. Стефан Младенов“, по ул. „Доктор Йордан Йосифов“, наляво по ул. „Акад. Борис Стефанов“, по ул...

публикувано на 01.05.24 в 14:21
Боядисване на яйца за Великден

Деца от различни националности ще боядисват великденски яйца

Фондация "От нас зависи" организират боядисване на яйца в Младост 3 за деца от различни националности. Събитието ще се проведе за втора поредна година. Подробности разказа Весела Деянова, председател на фондацията. "Както сега изключително много работим с украински бежанци, желанието ни беше да създадем една възможност, в която децата, с..

публикувано на 01.05.24 в 13:18

"Първата пушка" - спектакъл посветен на Априлското въстание

Всяка година на 1 май по традиция в Копривщица се провеждат интересни исторически възстановки. Театралният спектакъл "Първата пушка" е възпроизвеждане на епизоди от Априлското въстание, което избухва по нов стил на днешната дата преди 148 години точно на Площад "20 април". От Копривщица предаде репортерът на Радио София Боян Бочев. "Радвам..

публикувано на 01.05.24 в 12:43

"Аз съм мама предприемач" представя майки-мигрантки и професионалния им път в България

„Mom got a job” е кампания на организацията „Мулти Култи“, в която майки мигранти разказват за професионалния си път, въпреки препятствията, с които са се сблъскали. Пред Радио София Бистра Иванова от екипа на „Мулти Култи“ сподели, че кампанията е свързана с емпатия, връзки между хората и интересни истории. „Вече 13 години работим..

публикувано на 01.05.24 в 12:06

Латинска Америка през очите на писателката Кристина Павлова

"Многото стаи" е новата редактирана и допълнена книга на Кристина Павлова. Романът е излизал със заглавие "Изкушени от светлината" през 2006 г. Павлова е лекар, а кариерата ѝ включва и академична дейност в Мексико. Автор е на редица статии и изследвания, както и три романа. "Дните са дни на огромно вълнение, на страшно много емоция от една..

публикувано на 01.05.24 в 11:53