"И тук е ролята и на държавата да се хванат тези моменти, да се оценят, да се направи съответно държавна политика и съобразявайки се с европейските директиви и регламенти да се развива електрическата мобилност в България като икономически сектор", отбеляза Костов.
Относно политиките за електрическа мобилност Костов отбеляза, че тя като един стартиращ икономически сектор и вземайки предвид, че пред държавата стоят много предизвикателства факт е, че много от действията, които са предприети в други европейски страни в България изостават като национална политика. Относно това, че производството на електромобили изисква до 6 пъти повече използване на редки суровини в сравнение с конвенционалните автомобили той коментира:
"Въпросът е в това, че когато се развива една технология тя минава през различни етапи. Нека не забравяме как е стартирало производството на автомобилите в края на 19 и началото на 20 век. В момента това е така, защото се натрупва критична маса от материали, които са нужни за една голяма бъдеща индустрия, но знаете, че рециклирането е в основата на развитието на всяка индустрия. Рециклирането на тези материали занапред, когато производството стане масово ще подпомогне този процес и този довод няма да е толкова актуален".
През 2022 г. е създадена работна група за устойчива мобилност за разработване на пътна карта и закон за развитие, като е бил поставен хоризонт 2025 г., а в последствие той е бил удължен с 5 години до 2030 г.
"Тази комисия е една бяла лястовица в процеса, за който говорихме до момента и ангажираността на държавата, тъй като едно от условията за отпускане на първия транш по Плана за възстановяване и устойчивост беше да се създаде такава комисия. Идеята беше в тази Комисия за устойчива мобилност акцент да се сложи върху електрическата мобилност. В течение на два до три месеца работа ние предложихме един строен и изчистен вариант на национална визия за електрическа мобилност", сподели Костов и допълни:
"Тази комисия започна работа с доста участници от различни икономически сектори и сфери, но за съжаление, когато се получи първия транш интересът спадна. В момента се работи по втория етап за Закон за електрическата мобилност. И всичкото това нещо с прочутата българска експедитивност, в кавички. Към момента имаме готовност, имаме енергията на останалите участници, но тази комисия реално не работи".
Костов посочи, че електрическата мобилност включва в себе си не само автомобилите и зарядните станции, но и ред съпътстващи дейности, които са в основата й за развитие. По думите му България е една от основните активни страни в създаването на европейското законодателство в сферата на електрическата мобилност и една от първите в Европа, която е създала програми за професионално образование и обучение.
Според статистиката до месец април 2023 г. броят на зарядните пунктове у нас са се увеличили до 751 от 605 през 2022 г., а броят на зарядните колонки е достигнал 1018 от 810 през изминалата година. Това показва ръст от 25% в зарядната инфраструктура спрямо 2022 г. Костов отбеляза, че трябва да се създаде национална стратегия за увеличаване на зарядните станции, тъй като броят на електромобилите се увеличава.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
В средата на тази седмица коментарите във "Форум" от Георги Еленков и Марин Трошанов бяха свързани с темите: Новите технологии . Дигитална медийна грамотност. Дейността на Центъра за безопасен интернет . Партньорство на МОН. По какво България изостава. Опасности, с произход Изкуствения интелект. Европа – регулации и перспективи...
На 60 км от София се намира вторият по население град в Софийска област - Ботевград . Близкото му разположение и сравнително бърз достъп по магистрала „Хемус“ го правят предпочитано място за еднодневна туристическа разходка. А забележителности има в цялата община , така че престоят може да бъде дори по-продължителен. Но какво може да се..
СДВР предприема мерки за сигурност заради протеста, планиран за тази вечер в София. Инициативата "Правосъдие за всеки" организира демонстрация пред Съдебната палата под наслов "Кой блокира Конституцията?" заради скандала с преизчисляването на изборния резултат от последните парламентарни избори. От полицията съобщават, че ще се следи за реда в центъра..
Идващата пролет вече се усеща, парковете и градините стават все по-примамливи за разходка, но трябва да знаем, че един малък враг дебне в тревата и срещата с него може да донесе дълготрайни и негативни последствия за нас и здравето ни. Става въпрос за кърлежите. "Този враг е многоброен и много гладен. Кърлежите пият кръв на 6 месеца, със..
В началото на месец март в Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН (ИЕФЕМ) бе открита документалната изложба - “Празници-съперници”. ЕПИЗОДИ ОТ ИСТОРИЯТА НА ПРАЗНИЧНИЯ КАЛЕНДАР В МОНАРХИЧЕСКА БЪЛГАРИЯ (1879 – 1944)“ Изложбата представя няколко от най-важните приглушени спорове, възникнали около..
Употребата на електронните цигари е тревожен проблем в целия Европейски съюз. В България от 2002 г. до 2023 г. употребата на традиционни цигари от ученици намалява, но от 2015 електронните цигари, вейповете и никотиновите пакетчета са сред по-модерните средства. Това показва проучване, проведено от Националния център по обществено здраве..
На 13 март, в един от големите столични клубове, музикантите от група "ZONE C" официално представят новия си албум "Quantum Integrity". "ZONE C “ е създадена през 1992 г. от Васил Пармаков, Стунджи и Веселин Веселинов - Еко, като групата придобива популярност през 90-те години. Към днешна дата в групата са Васил Спасов - пиано,..