"И тук е ролята и на държавата да се хванат тези моменти, да се оценят, да се направи съответно държавна политика и съобразявайки се с европейските директиви и регламенти да се развива електрическата мобилност в България като икономически сектор", отбеляза Костов.
Относно политиките за електрическа мобилност Костов отбеляза, че тя като един стартиращ икономически сектор и вземайки предвид, че пред държавата стоят много предизвикателства факт е, че много от действията, които са предприети в други европейски страни в България изостават като национална политика. Относно това, че производството на електромобили изисква до 6 пъти повече използване на редки суровини в сравнение с конвенционалните автомобили той коментира:
"Въпросът е в това, че когато се развива една технология тя минава през различни етапи. Нека не забравяме как е стартирало производството на автомобилите в края на 19 и началото на 20 век. В момента това е така, защото се натрупва критична маса от материали, които са нужни за една голяма бъдеща индустрия, но знаете, че рециклирането е в основата на развитието на всяка индустрия. Рециклирането на тези материали занапред, когато производството стане масово ще подпомогне този процес и този довод няма да е толкова актуален".
През 2022 г. е създадена работна група за устойчива мобилност за разработване на пътна карта и закон за развитие, като е бил поставен хоризонт 2025 г., а в последствие той е бил удължен с 5 години до 2030 г.
"Тази комисия е една бяла лястовица в процеса, за който говорихме до момента и ангажираността на държавата, тъй като едно от условията за отпускане на първия транш по Плана за възстановяване и устойчивост беше да се създаде такава комисия. Идеята беше в тази Комисия за устойчива мобилност акцент да се сложи върху електрическата мобилност. В течение на два до три месеца работа ние предложихме един строен и изчистен вариант на национална визия за електрическа мобилност", сподели Костов и допълни:
"Тази комисия започна работа с доста участници от различни икономически сектори и сфери, но за съжаление, когато се получи първия транш интересът спадна. В момента се работи по втория етап за Закон за електрическата мобилност. И всичкото това нещо с прочутата българска експедитивност, в кавички. Към момента имаме готовност, имаме енергията на останалите участници, но тази комисия реално не работи".
Костов посочи, че електрическата мобилност включва в себе си не само автомобилите и зарядните станции, но и ред съпътстващи дейности, които са в основата й за развитие. По думите му България е една от основните активни страни в създаването на европейското законодателство в сферата на електрическата мобилност и една от първите в Европа, която е създала програми за професионално образование и обучение.
Според статистиката до месец април 2023 г. броят на зарядните пунктове у нас са се увеличили до 751 от 605 през 2022 г., а броят на зарядните колонки е достигнал 1018 от 810 през изминалата година. Това показва ръст от 25% в зарядната инфраструктура спрямо 2022 г. Костов отбеляза, че трябва да се създаде национална стратегия за увеличаване на зарядните станции, тъй като броят на електромобилите се увеличава.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Ваня Тодорова за новото пространство на конна база "Ахил", която работи с деца със специални образователни потребности: "Мечтата ми е била да бъдем максимално полезни. Сега няма да е само конната база, аз съм ерготерапевт и сме планирали площадка, включително за деца в инвалидна количка. Има рампа да се качи да играе в съоръжение "замък"...
Щерион Пилидов за новата си песен (но и за произхода на запомнящото му се име): "Аз съм музикант под наем, композирам за доста хора, за съжаление не остава много време за мен. Работя с Ритон, Авеню, Камелия Тодорова. Много различни стилове, това ме развива доста като музикант и човек. Започнах да се занимавам с музика на 16 г. Преди се..
"Зелени момичета в помощ на кръговата икономика" - Даниела Тошева, член на управителния съвет на АЛДА Асосиейшън. Развива собствен бизнес в една непопулярна за жени сфера - метали. Впоследствие започва бизнес консултантска дейност в подкрепа на стартъпи и малки и средни предприятия, занимава се с Европейски проекти като консултант. АЛДА Асосиейшън е..
Пламен Тотев за романа "Арката на лястовицата" на датската писателка Сисел -Йо Гейсен ( изд . „ Персей “ ) , който „Уолстрийт Джърнъл“ нарежда сред „10-те най-добри мистерии на годината “: "Авторката е биолог, но по ген и талант е най-вече писател. С това постига световна известност. Тя има по-различен поглед за нещата, познава..
България се радва на сериозни традиции в колоезденето. И заедно с моите гости, ще ви разкажем подробностите. Гостите са Драгомир Кузов - председател на Българска федерация Колоездене, основател и изпълнителен директор на българската компания за производство на велосипеди DRAG и Веселин Стоилов “Спиро” - продуктов мениджър в DRAG и бакалавър по..
Д-р Александър Въчков за Национална изложба на българския исторически комикс: " Таблата са около 170 на брой. Бях изненадан какви неща притежавам. Непрестанно сканиране на нови комикси. Резултатът може да се види на 2 етаж. Издирихме около 110 иммена, но не всички имаха добро качество. Историческият комикс е сред най-застъпения вид...
Синът на проф. Иван Шишманов се венчава за по-възрастна с 23 години дама Синът на проф. Иван Шишманов, писателят и дипломат Димитър Шишманов, се залюбва със семейна приятелка на родителите си - съпругата на генерал Сава Савов Пенелопе Калъпова. Току-що завърналият се от следването си в Женева младеж е на годините на най-големия от тримата ѝ..