Вече 13 години Юлиян Пейчев преподава в детски градини в столичния кв. "Младост", добре познава района – отраснал е тук, но добре познава и проблемите му.
Именно това е и причината преди месеци той да основе неправителствена организация, за да не замита под килима премеждията на съкварталците си, а заедно да намират правилния подход за решенията им.
"Хората в квартала са доста чувствителни. С месеци чакат нещо да се промени. Пишат жалби, но… Нашата идея е това НПО, което го направихме, с него да се даде по-голям тласък на жалбите, защото едно е когато жалбата е от едно физическо лице, а друго е от по-голяма организация, именно така няма да неглижират жалбите ни от районните администрации", настоя той в "Късното шоу" на Радио София.
"Искаме нашият квартал да стане по-безопасен - високите скорости са често явление, правят се гонки, защото имаме добра пътна инфраструктура" посочи той, но открои и решенията: пасарелки, а не поредните светофари, еднопосочни улици край училища и детски градини, по-добра маркировка, модерни легнали полицаи и обезопасени пешеходни пътеки.
"Това не изисква огромен ресурс, но не се прави", отсече Пейчев, които планира скоро време да организира съкварталците си, за да може със собствени сили да покажат, че това е възможно да се случи.
Със съпругата му, която също е художник и преподавател, се запознават в Художествената академия, вече двамата са горди родители на четири момчета, но не спират да са активни.
"Учудвам се когато някой каже: "О, достатъчно ми е, не искам второ детенце, трето… Позитивно гледаме към нещата и децата в никакъв случай не са тежест. Всеки уикенд излизаме, във вътрешния двор на комплекса ни, плевим, косим тревата, садим цветя. Всички много се радват, но само се радват, доверяват ми се обаче като човек, който се е нагърбил да го върши, но гледам и децата си да ги възпитавам по този начин, давам им задачки, за да се чувстват по-отговорни, да им давам пример, да съграждат нещо", настоя Пейчев.
Според него един от проблемите е презастрояването в района и липсата на достатъчно паркове и градинки, където хората да излязат и да си почиват след тежкия работен делник, а и през уикенда.
"Презастрояването е бич за "Младост" 1, 1А и 2, които са гранични на района. Тепърва има какво да се прави, но това трябва да се извършва спрямо законите и нормите за застрояване. Хубаво е да има жилищни сгради, но трябва да се помисли и за детски площадки, за среда, която е благоприятна за отглеждането на деца, на подрастващи младежи, за да не останем спалнята на София, а да има и работни места, търговски центрове, да не е само да прибереш и да си легнеш", отбеляза той.
"Младост е най-големият район като площ, има земи, които със статут на земеделска площ, но знаете, че тук реколта не се отглежда, а са едни изоставени терени. Трябва да се помисли как тези терени да се обособят, за да не стане кварталът само с жилища… Има ПУП (подробен устройствен план-бел.ред.) пък има различни интереси – в Горубляне искат да се строи, а в "Младост" – не. Именно тук е ролята на кмета – да направи връзката между инвеститори, собственици на земи, строители, живеещите в квартала, така че да се помисли какво и как да се случва, още преди да е започнало застрояването, което не бива да се случва на парче, защото когато това се случи, вече липсва свободата в изграждането на хабитата – средата, в която живееш", категоричен бе Юлиян Пейчев.
Според него бъдещият кмет на района трябва да има желанието да разговаря с хората, за проблемите им.
„За да акумулираш тази енергия, защото да управляваш най-големия район в София трябва да имаш търпение, огромна енергия, не само да обещаваш, че направиш това или онова. Кметът трябва да е от района – да е израснал там, да е живял и да наясно с проблемите, да ги усеща… На "Младост" му трябва младост, много желание и работа", заключи преподавателят.
Чуйте цялото интервю с Юлиян Пейчев.
Снимки: Facebook
Във втория ден от седмицата гост в коментарното предаване "Форум" е Лора Младенова - автор, поет и активист с журналистическо и юридическо образование. Заедно с водещия Лъчезар Христов, тя обсъди следните теми: Боклукът на София: Общината търси да купи още камиони, как се стигна дотук; Политически сезон в условията на напрежение и протести;..
Заради интензивния трафик се променя организацията на движение в участък с ремонт от автомагистрала “Тракия" в Софийска област между 24-и и 33-и километър, съобщават от Агенция "Пътна инфраструктура". До 9 октомври (четвъртък) на четири пъти в следобедните часове - в 12 ч., 14 ч., 16 ч. и 18 ч., за около 30 - 45 минути ще се спира изцяло движението..
Нормални ли са климатичните процеси, които наблюдаваме през последните години по света, но и в България - свлачища, поройни дъждове, пожари. “Те са пряко следствие от климатичните промени, които настъпват и се ускоряват, така че това, което виждаме сега и което ще виждаме в бъдеще, е новата климатична реалност и трябва да сме подготвени..
Мотото тази година "Всяка история е уникална, всяко пътуване има значение“ напомня, че зад всяка диагноза стои лична история - история на смелост, устойчивост и надежда. По данни на Световната здравна организация, през 2022 година близо 2,3 милиона жени по света са диагностицирани с рак на гърдата, а над 670 хиляди са загубили битката с болестта. В..
Критики, обяснения и предложения как да се реши кризисната ситуация с липсата на фирма, която почиства и извозва отпадъците в столичните райони “Люлин“ и “Красно село“, се чуха по време на днешното заседание на комисията по екология и околна среда в Столичния общински съвет. На нея освен зам.-кметът по екология Надежда Бобчева, присъстваха районните..
Инициативата на Асоциацията за история и бъдеще на българската авиация (АИББА) за построяване на реплика на самолета, с който по време на бомбардировките на София през Втората световна война 27-годишният поручик Димитър Списаревски се жертва, за да спаси други българи, вече е към своя финал. Представянето ще се състои на 16 октомври,..