Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво е състоянието на велосипедната инфраструктура в София?

Снимка: Георги Нейков, БНР

Велосипедното движение в столицата е фокус в проекта “Велосипедно око за София”. Чрез анализ, факти и документи, ангажираните в проекта се опитват да покажат каква е ситуацията и да направят гражданско наблюдение на това, което от Столичната община правят. Това каза пред Радио София Радостина Петрова - експерт по проект “Велосипедно око за София”.

„Целта на проекта е да стъпи на обективни критерии. Той се изпълнява по ОП „Добро управление“. Ние изследваме доколко велосипедните политики на общината са прозрачни, доколко са достъпни за хората, доколко гражданите могат да вземат участие, да изказват мнение, доколко има дългосрочно планиране, бюджет и как се харчи този бюджет. В целия проект анализираме документи на самата община“, обясни Радостина Петрова.

Тя добави, че в един от документите, който вече са анализирали - „Програма за София“, не са спазени нормативните изисквания за изграждане на велосипедните трасета. Петрова отбеляза, че на скоростни булеварди, велоалеята трябва да е отделена физически.

„В тази „Програма за София“ е отбелязано, че всички велосипедни алеи трябва да бъдат приведени в съответствие с нормативните изисквания за безопасност“, уточни Радостина Петрова.

По думите й, велоалеята трябва да е с ширина от минимум 2 метра, като размерите, които са приети от Европейската комисия за ширина са 2,20 м в посока, каза експертът. Тя отбеляза, че велосипедните алеи в София не са еднакви, поради факта, че част от тях Столичната община е изградила преди да бъдат приети нормативните стандарти в България. Освен това общината спазва минималните стандарти, каза Петрова.

Според нея велосипедното движение трябва да се насърчава, защото то решава определи проблеми на обществото.

Те са свързани не само с чистия въздух, но и със застоялия начин на живот. За да може да се решават тези проблеми, нещо трябва да се промени“, категорична е Радостина Петрова.

Тя допълни, че цената за изграждане на велосипедна алея по стандарти е между 700 000 и 1 000 000 лева на километър, като тя зависи от това от какъв етап започва да се изгражда трасето.

Радостина Петрова обясни, че заинтересованите от велосипедната инфраструктура в София могат да се включат и в изготвената анкета на сайта velooko.eu.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Полина Начева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Борис Георгиев

Творчески ателиета за посетителите в цветният оазис "Green Gallery"

"Добър вечер, София" казаха Яна и Роман директно от Green gallery - едно ново пространство за екзотични растения и флорално изкуство, където цветята присъстват във всякакви видове и форми. "Имаме фотография, има графика, живопис, акварел - в общи линии, без ограничения в някакъв конкретен стил, дори авторите влизат в нетипични роли, като..

публикувано на 25.07.25 в 18:03

Разширението на метрото през "Слатина" включва 6 станции и 2 буферни паркинга за 340 автомобила

Около 1/3 от метрото през "Слатина" е готово. Изграждането на трасето от 6 станции трябва да завърши през есента на 2027 г. Разширението напредва с добри темпове, констатираха днес кметът на София Васил Терзиев, проф. инж. Стоян Братоев и изпълнителния директор на „Метрополитен“ Николай Найденов, заедно с кмета на район "Слатина" Георги Илиев...

публикувано на 25.07.25 в 17:26

Частичното бедствено положение в Община Костинброд остава до понеделник

След пожара частичното бедствено положение на територията на засегнатите населени места в Община Костинброд остава до понеделник, съобщи пред БНР-Радио София кметът Трайко Младенов. В момента продължава описването на щетите. "Още очакваме от компетентните органи да ни кажат какъв е източника на възникналия пожар. Първата ни задача беше..

публикувано на 25.07.25 в 16:28

Организират кампания за възстановяване на туристическата маркировка на Витоша

Вече три години от гражданска инициатива “Княжевецъ“ организират доброволчески акции за почистване на отводнителните канавки на туристическите алеи в Княжевската борова гора - биват премахвани наноси и пясък, а материалът се връща в издълбаните от водата алеи. Целта е, те да не се увреждат от стичащата се вода. Сега е ред да се направи..

публикувано на 25.07.25 в 16:13

Димитър Петров: Ако кажа, че СОС изпраща успешен сезон, ще излъжа

Много от нещата, които искахме да решим и приемем в Столичния общински съвет (СОС) през този сезон, не можаха да станат, защото или бяха блокирани в ранен етап, или бяха саботирани в самите сесии. Съветът може да направи много неща, но политическо отношение излизаме във ваканция нито като оптимисти, нито като песимисти. Това е оценката пред..

публикувано на 25.07.25 в 15:29
Природен парк „Витоша“

"Безотговорността е най-опасната искра" - напомня кампания за опазване на горите

В разгара на активния сух и много горещ летен сезон, стартира кампания, наречена “Безотговорността е най-опасната искра“ . Темата ѝ ще бъде “Разходи се сред природата - не оставяй следи“ .  В предаването „Добър вечер, София“ разговаряме с инж. Дарин Ковачев - главен горски инспектор към дирекция Природен парк “Витоша“ , за това по какъв начин..

публикувано на 25.07.25 в 14:45

Със сатирични видеа Мими Шишкова популяризира демократичните ценности

Мими Шишкова е позната в социалните мрежи като "проклета жена".  Тя разказва политически сюжети в TIkTok видеа . Редовно качва в платформата хумористично съдържание, с което обяснява как работят някои институции или пък критикува политически партии. Случвало се е китайското приложение да свали нейно видео, но сега вече изтрива целия ѝ профил...

публикувано на 25.07.25 в 14:10