Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво е състоянието на велосипедната инфраструктура в София?

Снимка: Георги Нейков, БНР

Велосипедното движение в столицата е фокус в проекта “Велосипедно око за София”. Чрез анализ, факти и документи, ангажираните в проекта се опитват да покажат каква е ситуацията и да направят гражданско наблюдение на това, което от Столичната община правят. Това каза пред Радио София Радостина Петрова - експерт по проект “Велосипедно око за София”.

„Целта на проекта е да стъпи на обективни критерии. Той се изпълнява по ОП „Добро управление“. Ние изследваме доколко велосипедните политики на общината са прозрачни, доколко са достъпни за хората, доколко гражданите могат да вземат участие, да изказват мнение, доколко има дългосрочно планиране, бюджет и как се харчи този бюджет. В целия проект анализираме документи на самата община“, обясни Радостина Петрова.

Тя добави, че в един от документите, който вече са анализирали - „Програма за София“, не са спазени нормативните изисквания за изграждане на велосипедните трасета. Петрова отбеляза, че на скоростни булеварди, велоалеята трябва да е отделена физически.

„В тази „Програма за София“ е отбелязано, че всички велосипедни алеи трябва да бъдат приведени в съответствие с нормативните изисквания за безопасност“, уточни Радостина Петрова.

По думите й, велоалеята трябва да е с ширина от минимум 2 метра, като размерите, които са приети от Европейската комисия за ширина са 2,20 м в посока, каза експертът. Тя отбеляза, че велосипедните алеи в София не са еднакви, поради факта, че част от тях Столичната община е изградила преди да бъдат приети нормативните стандарти в България. Освен това общината спазва минималните стандарти, каза Петрова.

Според нея велосипедното движение трябва да се насърчава, защото то решава определи проблеми на обществото.

Те са свързани не само с чистия въздух, но и със застоялия начин на живот. За да може да се решават тези проблеми, нещо трябва да се промени“, категорична е Радостина Петрова.

Тя допълни, че цената за изграждане на велосипедна алея по стандарти е между 700 000 и 1 000 000 лева на километър, като тя зависи от това от какъв етап започва да се изгражда трасето.

Радостина Петрова обясни, че заинтересованите от велосипедната инфраструктура в София могат да се включат и в изготвената анкета на сайта velooko.eu.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Полина Начева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Елисавета Станчева

Да намерим времето на нашата свобода

Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..

публикувано на 18.05.25 в 11:49
Три тенора…и още нещо с Михаил Михайлов и Юрий Николов

Три тенора…и още нещо: "непрекъснато си помагаме и предизвикваме!"

Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...

публикувано на 18.05.25 в 11:07

Като засвири оркестър в града, значи идва празник

Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..

публикувано на 18.05.25 в 10:21

Софийски разкази - арх. Пенчо Койчев и Съдебната палата

Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век?  Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..

публикувано на 17.05.25 в 16:00
Йерусалим днес

Историята оживява - Хаджиите от Банско, част първа

Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..

публикувано на 17.05.25 в 15:00
С Васил Попов

Като чуя прочита, сънувам кошмари със собствената си история

Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..

публикувано на 17.05.25 в 14:28
Със Захари Нанков

Не сме високото изкуство, но може да се задълбае

Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..

публикувано на 17.05.25 в 14:15