Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За поредна година се раздават наградите Effie България

Снимка: Fb/Effie Bulgaria

За поредна година се раздават престижните награди Effie AwardsBulgaria, които се организират от Българската асоциация на комуникационните агенции. От 1968 година наградите са общопризнатия стандарт за измерване на успеха сред рекламните агенции и рекламодателите по света. От 2007 година насам в България те са отличие за ефективност на маркетингова комуникация. Подробности за събитието разказа Гергана Иванова – член на журито и член на управителните съвети на Българското дружество за връзки с обществеността, както и на Съвета на жените в бизнеса в България.

"В България не можем да говорим за истинска реклама и маркетинг преди началото на промените след 1989 година. В този ред на мисли, всъщност бизнесът, рекламният бизнес, маркетингът започнаха да се случват в България по истинския начин именно от 90-те години и разбира се, идването на фестивалите стана малко по-късно. Първият креативен фестивал беше през 2000 година. Отне още малко време на асоциацията да успее да организира и международния фестивал Effie. Защо толкова късно, а не още със старта - най-малкото беше нужно да натрупаме малко опит. Беше нужно да минем и през фазата на само чисто адаптирани кампании, които правехме в началото през 90-те години", отбеляза Иванова.

Освен това добави, че един от факторите за късния старт са и високите стандарти на Effie, тъй като това е фестивалът, който е най-взискателен по отношение на кандидатурите. По международния регламент първият етап на журиране заявките се четат разбъркано, не категория по категория, като се оценява дали са годни да се борят за награда. Предстои да бъдат обявени финалистите и на 28 ноември 2023 г. ще бъдат излъчени победителите.


По думите й от 2007 година са настъпили много промени, като един от плюсовете да има по-успешни доказуеми реклами е, че сега медиите са по-измерими. От друга страна отрицателна промяна е, че последните години не се залага на креативността и оригиналната идея, а много повече на това, рекламата да стигне успешно до повече хора. В последно време еко движенията по цял свят бележат особен ръст и печелят все повече последователи. По отношение на т. нар. "екологичен маркетинг" тя каза:

"Това е световна тенденция в бизнеса, която пряко се отразява в комуникациите. Даже много често комуникациите имат водеща роля тук, тъй като ако просто тръгнат големите компании да правят тези промени без да ги комуникират, всъщност от тях няма да има голяма полза, тъй като те имат и ефекта на заразното добро. В Effie от по-миналата година имаме категория "Позитивна промяна", с цел точно да насърчим всички тези кампании, които са свързани с компаниите като социално отговорни, като граждани, като променящи света към по-добро по отношение на Зеления преход. Там традиционно има доста силни и интересни заявки. Това е така и тази година."

Иванова отбеляза, че журито е разнородно, като има хора от медиите, креативните агенции, рисърч компаниите, а по време на самото журиране се провеждат ценни дискусии. Тя посочи, че българските заявки за участие по нищо не отстъпват на световните, като в много от случаите заради взискателността на журито и популяризирането на конкурса по правилния начин се наблюдават по-добре написани заявки. Всяка година участниците се сменят, но броят им е постоянен.

"Успешната заявка на Effie е една история разказана през цифри", каза Иванова.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

От "Софийска вода" очакват 95% изпълнение на инвестиционната си програма за 2025 г.

Актуалната ситуация във ВиК сектора; приоритетите за следващия бизнес план на "Софийска вода", планираните инвестиции с акцент върху развитието на проекта за мини ВЕЦ-ове в столицата и как въвеждането на еврото в България ще се отрази на клиентите – тези теми бяха дискутирани в годишната среща разговор с мениджмънта на компанията...

публикувано на 27.11.25 в 16:47

Обществото се тревожи от насилието над/сред деца, но не подкрепя достатъчно

"Нашите деца, нашата отговорност: (не)поправимото в очакване на работещи решения." Под този наслов фондация "Лъчезар Цоцорков" представи данни от национално представително проучване за нагласите на българите към насилието над и сред децата . Целта на инициативата е провеждане на дългосрочна информационна кампания, посветена на преодоляването..

публикувано на 27.11.25 в 15:35
Проф. Любомир Стойков с наградата

Академията за мода в трескава подготовка за годишните награди "Златна игла"

На 1 декември Академията за мода ще връчи годишните си награди "Златна игла", с които отличава най-добрите български дизайнери и модни творци, както и най-добрите постижения на световни имена в лайфстайла и модния бизнес. “Естествено, че вълненията (за гала вечерта) продължават. Те няма да спрат и след като мине кулминацията по награждаването, тъй..

публикувано на 27.11.25 в 14:54

СОС пак отхвърли предложението на Терзиев за нова структура на Столичната община

За втори път Столичният общински съвет (СОС) отхвърли предложената от кмета Васил Терзиев нова структура на общинската администрация. Макар да бяха направени изменения в първоначално изготвения вариант, сегашният отново не получи нужното одобрение както в комисии, така и на днешното заседание на общинските съветници. Кметът Терзиев..

публикувано на 27.11.25 в 14:41

Изложба представя кинорекламата у нас в периода 1920–1940 г.

Над 700 рекламни карета и страници от вестници и списания, както и киноплакати, са представени в изложбата "Кинореклама в България 1920–1940", която беше открита на 26 ноември в Дома на киното в София. Разнообразните подходи, чрез които разпространителите, собствениците на кина и продуцентите от периода популяризират филмите си и привличат публика в..

публикувано на 27.11.25 в 13:23

Световни дни срещу насилието, основано на пола, с фокус върху дигиталното насилие

Фондация "П.У.Л.С." се включва с активности по време на 16-те Световни дни срещу насилието, основано на пола, които се провеждат между 25 ноември и 10 декември, както и към глобалната кампания на ООН за спиране на дигиталното насилие над всички жени и момичета. Тазгодишната кампания е насочена към дигиталното насилие. “Това е форма, която в..

публикувано на 27.11.25 в 13:15
Георги Тодоров

Кметът Г. Тодоров: Кризата с отпадъците в район "Люлин" съвсем не е отминала

"Кризата с отпадъците в столичния район "Люлин" не е свършила", тя се завръща с пълна сила, заяви кметът на района Георги Тодоров на брифинг в Столичния общински съвет (СОС). По думите на Тодоров през последните 10 дни ситуацията със сметопочистването в района се е влошила. Натрупва се отново много боклук, а от следващата седмица се очаква да..

публикувано на 27.11.25 в 12:48