Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Второ издание на "Технологии срещу дезинформацията"

Снимка: aej-bulgaria.org

Как технологиите помагат срещу дезинформацията ще обсъдят на конференция водещи специалисти. На 7 ноември 2023 г. в София ще се проведе второто издание на конференцията “Технологии срещу дезинформацията”. Фокусът на събитието е върху различните методологии, целящи идентифициране на пропагандни процеси, както и начините, с които новите технологии могат да помогнат в борбата с дезинформацията. Пред Радио София по темата говориха Никола Тулечки Любомир Дончев.

По думите им идеята е да се съберат няколко технологични компании в България, които имат дейност в тази сфера, като заедно с тях да се съберт хора от академичната общност и НПО сектора, които също са запознати с темата. Дончев сподели:

"Помагаме с нашите изследвания когато става въпрос за дезинформация, фалшиви новини, пропаганда... Изследваме, намираме източниците и се опитваме да ги покажем на обществото." Той отбеляза, че понятието "хибридна война" означава война, която излиза от границите на конвенционалната такава.

"В нашето изследване ние намираме един малък участък от тази хибридна война, което наричаме "машината". Това са едни сайтове, те са маргинални, идентични са един с друг и в тях откриваме огромен брой фалшиви новини, дезинформация и пропаганда. Но какво е специфичното за този тип сайтове? Те са около 460, еднакви са буквално, имат еднакъв първичен домейн, вторичният домейн се различава, но до голяма степен те присъстват в нашето общество, в онлайн медийната ни среда. Присъстват по начин, който е огромен. Генератор на новини, които целят да манипулират алгоритмите на социалните ни мрежи и те да създадат особен облак от информация, в кавички, който да бъде предлаган на потребителите на социалните мрежи и така, те да се озоват в една среда, която е изцяло манипулирана и така да се каже рискована за цялото общество", отбеляза той.

Тулечки посочи, че хибридната война се води за сърцата и умовете на хората, а не за територии и тези процеси винаги са съществували. По думите им пропагандното говорене е базирано на конструирани по определен начин думи, чиято цел е да се добие по-голяма публика.

Относно изборите Дончев отбеляза пропагандата се разпределя в зависимост от избирателите на местно ниво:

"Това дори не е тролване. Това са дори приятелски кръгове на близки хора, които искат да помогнат на свои близки хора, които се кандидатират. И всъщност те не осъзнават, че изведнъж се превръщат в такъв тип тролове, които трябва да харесат нещо по молба на техни близки."

По думите им както медиите, така и повечето институции работят с доверие, а доверието не е само ресурс на политиката.

По публикацията работи: Никола Стоянов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Столична библиотека

Столичната библиотека отбелязва 24 май с празнична програма

Столичната библиотека отбелязва Деня на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност с фотодокументални изложби, литературни четения и Ден на отворените врати. Празничната програма за 24 май ще започне в 11.00 часа, а софиянци и гости на столицата могат да посетят Централната сграда на пл. "Славейков“, да разгледат..

публикувано на 23.05.25 в 18:01

Третото издание на "Нова българска типография" демонстрира постиженията на българските дизайнери

Третото издание на Нова българска типография демонстрира постиженията на българските дизайнери, работещи в областта на калиграфията, летеринга, шрифтовия дизайн и типографията след 2019 година. Повишеният интерес към изкуството на шрифта през последните години създаде поле за изява на много автори и повиши критериите и очакванията на широката..

публикувано на 23.05.25 в 17:06

Най-добре платената индустрия в България остава IT сектора, други отрасли с остра нужда от кадри

Сериозно разминаване между желанията за професионална реализация на завършващите училище и реалните нужди от кадри на пазара на труда, отчитат от една от големите компании в областта на HR решенията. Наблюденията са направени сред над 300 български и международни компании от различни сектори. През последните години сред най-желаните..

публикувано на 23.05.25 в 16:48

БАН чества 24 май с инициатива за академични проповеди

Тържествено събрание по повод 24 май се проведе през днешния ден в Българската академия на науките.  Заместник-председателят на БАН проф. Емануел Мутафов откри празника в зала “Проф. Марин Дринов“ с откъс на старобългарски език от “За буквите“ на Черноризец Храбър.  Председателят на Академията чл.-кор. Евелина Славчева поздрави учените и гостите за..

публикувано на 23.05.25 в 16:32
Рада Бонева

Искам да разчупя стереотипите за вещите и дрехите втора употреба

"Живот с нулев отпадък" – философия, която цели да се намали максимално отпадъкът, който произвеждаме. Друга свързана тема, която също набира популярност, е пазаруването на дрехи втора употреба – не само като стилен и икономичен избор, но и като сериозна алтернатива на бързата мода и нейното въздействие върху планетата. “В началото на 2017 г. се..

публикувано на 23.05.25 в 16:22

Внасят законопроект за намаляване на лихвите на студентските кредити от 7% на 3%

От БСП внасят законопроект за намаляване на лихвите на студентските кредити от 7% на 3%. В момента лихвите по кредитите са 7% – таван, който е заложен от държавата. Преди дни председателят на МО в БСП и председател на комисията по младежта и спорта в парламента Габриел Вълков заяви, че "няма как банките да печелят още повече пари на гърба на..

публикувано на 23.05.25 в 15:54

Кампанията "Облечи дете в нужда" е в разгара си

Кампанията “Облечи дете в нужда“ осигурява тоалети на абитуриенти в неравностойно положение. Кампанията ще облече зрелостници, които ще празнуват бала си в президентството на 29 май. Организатор на кампанията е Димитрина Помакова. Чрез нея се осигуряват рокли, костюми, обувки и аксесоари за децата, които ще празнуват своя бал в президентството на..

публикувано на 23.05.25 в 15:45