Тя изтъкна като основна причина промяната в живота на всички, която е свързана с технологиите и промяната в начина, по който общуваме. По думите й факт е, че е трудно да се опише откъде идват тези отношения.
"Това, на което се натъквам и с което си имаме работа в училище е все по-голямото безсмислие. Това е една агресия, която сякаш е изпразнена от смисъл на пръв поглед. Това е наистина една промяна. Обикновено има някакви истории, които могат да бъдат разказани от децата, можем да разговаряме за тях. Докато сега нещата са много повече раздробени на отделни ситуации. Ето, както и тези казуси, тези случаи. Нещо, което ми се струва важно да кажа е фактът, че поне този случай от Перник беше свързан с момче със специални образователни потребности, аз си мисля, че това има значение за този случай. Агресията може да бъде събудена от уязвимостта на другия", каза психологът. И допълни:
"По силата на такива проективни измерения, които са несъзнавани, като че другият си ти. И това е много непоносимо, защото целта не е просто да бъде наранен този друг човек, а той да изчезне, да бъде унищожен. Това е нещо, което мога да добавя в един дори по-клиничен план в тази обща картина на агресията и това, което в училище срещам като училищен психолог."
Маринова поясни, че малко се знае за това, как едно училище създава своя вътрешна човешка мрежа от хора, които да се ангажират с подобни отношения, не само от гледна точка на мястото на психолога. Самата организация и този тип взаимодействия, които са ключови за да може да има ефективност на този вид усилия са свързани с хоризонталните взаимодействия в дадено училище, екипността.
"Ако по този начин се назовава трудното поведение на едно дете като "агресивно", то няма много шанс да промени поведението си. Защото веднага има една стигма в инситуционалното пространство на училището, която го поставя като проблемен ученик или ученичка и някак изниква много бързото и спешно налагане на санкция. Това не дава много възможности да се срещне, да се опознае това дете, да се включат психолозите", посочи специалистът.
Относно водените политики на национално ниво против насилието Маринова подчерта, че в рамките на самото училище те много зависят от хората, които работят там, както и от директора. Тя отбеляза, че една голяма пречка, която стои пред училищните психолози е, че няма професионална мрежа и места, където хората да могат да адресират определени въпроси, да се обогатяват и да сверяват опита си. Такъв тип липси се натрупват, а се изисква вземането на бързи решения.
"Иска се веднага всичко да бъде подредено в графици, списъци, таблици, а нашата работа на психолозите не е такава. Голяма част от времето е свързана с договаряне между ръководството на училището и конкретния специалист, или специалисти. Много често има едно напрежение", каза Маринова. Тя добави, че няма гарантирано пространство и часове на нивото на превенцията за социални и емоционални умения, които са част от ключовите компетентности в образователната система, където да могат да се включат психолози. По думите й все повече училища разчитат на вътрешните си изобретения, проекти, ресурси и партньори, които могат да имат, за да се осигуряват такъв вид срещи.
"Все по-разширено е сътрудничеството, което изграждаме с родители, включително чрез една инициатива, която правим. Тя е свързана до голяма степен и с превенцията, но повече разчита на неформалните мрежи между младите хора и юноши, които имат една инициатива "Приятел за изслушване". Това са по-големи гимназисти, които работят в по-тесни контакти с нас, психолозите и са обучени и подготвени. Те могат да разговарят със самата юношеска група, с учениците от прогимназията, където нещата са доста сложни, защото думите на възрастните по-трудно стигат до тях", каза Маринова.
От гледна точка на стандартизирането на професията "училищен психолог" тя отбеляза, че в момента тече инициатива на училищни психолози да се създаде една по-ясна регулация по отношение на функциите не само на психолозите, но и на педагогическите съветници. Много често тези профили се припокриват и не е много ясно какво прави единият и другият, поясни тя.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Обявите за работа в България продължават да намаляват, както на месечна база, така и на годишна, отчита месечният анализ на една от големите HR компании и кариерен сайт у нас. През месец юли е регистриран спад от 12% или над 5000 предложения по-малко спрямо юни. На годишна база обявите за работа също намаляват, като през юли 2025 г. той е -7% спрямо..
В близко време още 42 столични училища трябва да преминат на едносменен режим на обучение, каза пред журналисти столичният кмет Васил Терзиев, който присъства на символичната първа копка на нов корпус в 143-то Основно училище "Георги Бенковски". В столицата 110 училища са на едносменен режим, 42 са преминали частично на едносменен режим, а 23 все още..
Чуйте повече в разговора на Лили Големинова в звуковия файл .
С призив към държавата да се спре безразборната продажба на имоти с обществена стойност и прехвърляне на тези имоти към Столичната община, се обърнаха общински съветници от групата "Спаси София“ в Столичния общински съвет. Те настояха и за прозрачен механизъм за координация между държавните институции и местната власт при решаването на въпроси,..
През изминалия юли екипи на Столичния инспекторат са проверили над 570 собственици на кучета в паркове, градини и други обществени пространства на Столичната община. Съставени са 36 акта на собственици на кучета за установени нарушения. Проверките се извършват в часовете до 9.30 ч. и след 18.00 ч . , като някои от тях са в екип със служители..
Музикалният тандем Натали Петкова и DJ89 - Ангел Петков, които съвсем отскоро станаха двойка и в живота, гостуваха в ефира на предаването “Добър вечер, София“, за да представят дебютния си съвместен проект - сингълът "Руси коси". Вокалите изпълнява Натали Петкова, а инструменталът е дело на DJ 89. Ангел Петков е познат и като продуцент на..
Чужденци, настанени в центъра за временно настаняване в Бусманци, са се оплакали, че са били бити и ритани от служители на охраната. Някои съобщават, че насилието е било съпроводено и с обиди. Това се посочва в публикувания днес доклад на Европейския комитет за предотвратяване на изтезанията към Съвета на Европа след визита на негова делегация там..