Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Възможно ли е овладяването на CO2 емисиите?

Снимка: Радио София

Тема на дискусията с "WWF България" в предаването "Ритъмът на столицата" е "Индустрия - нулеви емисии". Подробности разказаха доц. д-р Владимир Зиновиев, директор на Научноизследователския център по енергиен бизнес и инфраструктура в УНСС, Румен Карамихалев, директор на една от големите компании в Източна Европа за безвъглеродна стомана, както и евродепутатът Радан Кънев.

По думите на доц. д-р Зиновиев от 70-те години на миналия век разполагаме с достатъчно емпирична информация за климатичните промени. Ясна е причинно-следствената връзка за да се случват те и какъв е подходът, за да бъдат те овладяни и да не се случват с динамиката, с която в момента експонират.

"Един от опорните моменти е процесът на декарбонизация. И за нас, като представители на научноизследователската общност тази тема е изключителен приоритет, защото тя води след себе си една поредица от много други подтеми, касаещи не само как да заменим въглеродноинтензивни генераторни мощности с въглеродно неутрални. В този процес ние реално заменяме базови мощности с непостоянни такива. Ние имаме една изключително сериозна задача, която касае редизайн, промяна на цялостната архитектура на генераторните мощности, на преносни и разпределителни електроенергийни системи и промяна в ролята на консуматорите", посочи той.

Освен това каза, че архитектурата на тази система трябва да включва и техническите и икономическите аспекти, които обуславят промяна в рамките на 5, 10, 15, 20 години.  

Една от най-трудните индустрии за декарбонизация е стоманодобивната. Румен Карамихалев отбеляза, че за съжаление се налага да се произвежда по 240 кг. стомана на човек годишно, което прави около 2 млрд. тона.

"В комплект с тях вървят още 4 млрд. тона въглероден двуокис и един огромен куп от всякаква химия - азотни окиси, серни двуокиси, излишни топлини, мръсни води. Най-общо казано, за да си представи човек колко стомана се произвежда в момента, това са 180 хиляди айфелови кули на година", сподели той.  

По думите му постигането на по-ниски нива на емисии от средните е възможно със замяна на доменните пещи с електродъгови, използването на скрап като изходен материал, сортирането на скрапа и рециклирането на водите в производството. Също така подмяната на фосфорните газове с водород и кислород и електрификацията основно с ВЕИ.


"Преди два-три месеца направихме един завод за "зелен водород" в конгломерат с няколко местни шведски фирми и който се оказа най-големият в Скандинавието към момента", посочи Карамихалев. Той заяви, че има възможност да се достигне до теоретичния минимум на емисиите, който е около 20 пъти по-нисък и каза, че икономиката може да върви ръка за ръка с екологията.

Друг труден за декарбонизация сектор е този на тежкотоварните превози. По темата се включи и евродепутатът Радан Кънев. Той коментира, че това е сектор, който отделя голям процент от емисиите във всяка икономика.

"Интересът този сектор да бъде прочистен и декарбонизиран е несъмнен и много висок. От друга страна обаче е фактът, че не са налични към момента, или най-малкото далеч не са сериозно пазарно разпространени технологии, които могат да заместят дизеловия двигател с вътрешно горене, по отношение на тежкия автомобилен транспорт. Всички държави в различна степен правят опити да пренасочат колкото могат повече товари от пътния към железопътния транспорт. България в това отношение е един лош пример - държава, която много малко е направила през последните години", каза той.  

Освен това посочи, че в Европейския парламент е гласувано предложение, което е камионите да бъдат задвижвани с електрическа батерия или с горивна клетка на водород.

"За съжаление и двете технологии не ги виждаме на улицата. Ние не можем ясно да преценим дали те имат основание за пазарна реализация, като пораждат няколко ключови проблема. На първо място е наличната инфраструктура. Вече е гласуван и приет регламента за инфраструктурата за алтернативни горива, който включва задължения за множество мощни зарядни станции подходящи за камиони. На хартия тази инфраструктура трябва да я има много скоро", сподели Кънев.

Вторият проблем, който той посочи е, че камионите с батерии имат доста нисък пробег, дори и при добри външни условия. Именно той не създава интерес в транспортния бизнес за закупуването на такива машини. Третият проблем е относно ценовата адекватност.

"При така натрупаните проблеми, моето мнение е, че залагането директно на много високи цели - 90% декарбонизация през 2040 година е по-скоро доста рисково. Защото може да доведе до обратен ефект, до натрупване на стари камиони поради липсата на ново производство, безкрайно удължаване на живота им, което е обратен ефект и за околната среда и климата", отбеляза Кънев. Той заяви, че би следвало да се разгледа въпроса и за алтернативните горива, какъвто е био-метанът.

По думите му твърде много от европейските политики за декарбонизация си служат с увеличение на потребителските цени, като метод за стимулиране на по-устойчиво поведение на потребителите и този модел започва да се изчерпва.

"Подобни проинфлационни политики започват да пораждат много високо обществено положение, което може да доведе до ответен удар", каза той.

И допълни, че САЩ и Китай имат много агресивна политика за декарбонизация, но тя е през съвсем обратна логика - неоскъпяване на традиционните технологии и мощно субсидиране на новите технологии.

Доц. д-р Зиновиев посочи, че в сектор "транспорт" най-големият генератор на въглеродни емисии са корабите, а горивото им може да бъде заместено със "зелен амоняк". Другата въглеродно интензивна индустрия е торовата промишленост.

Румен Карамихалев отбеляза, че начинът да се случи промяна в отношението към екология е, преобладаващата част от обществото да разбере защо е нужна и какви са ползите от нея.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 16.04.25: Премахването на незаконните постройки край "Захарна фабрика" и интеграцията на ромите

Събеседниците в коментарното предаване "Форум" тази седмица са: Владислав Панев  - икономист и политик. Бивш съпредседател на Зелено движение и бивш член на председателския съвет на обединение Демократична България и Христо Радков  - шеф на Българско обединение на шофьорите, бивш председател на  Менса България. Заедно с водещия Константин Лавсов..

публикувано на 16.04.25 в 18:25
 Богдана Панайотова

Богдана Панайотова е новият главен архитект на Столичната община

Кметът на София Васил Терзиев назначи днес арх. Богдана Панайотова за главен архитект на Столичната община. Арх Панайотова беше избрана от 7-членна конкурсна комисия, след прозрачен конкурс пo реда на Зaĸoнa зa държавния служител и Наредба за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавните служители, в три кръга - тест, практически..

публикувано на 16.04.25 в 17:50

С тържествена церемония връчиха знамето на 22-я ученически гвардейски отряд в Елин Пелин

По-рано през деня се състоя тържествена церемония по връчването на знамето на 22-ят ученически гвардейски отряд към Средно училище “Васил Левски”, в гр. Елин Пелин. Събитието се състоя на централния площад на града под патронажа на президента на Република България Румен Радев. На мястото имаше множество жители и гости на общината, а началото на..

публикувано на 16.04.25 в 16:40

Български музиканти се събират отново на сцена в подкрепа на свой колега

На 17 април предстои вторият благотворителен концерт, в който ще участват български групи и музиканти, в подкрепа на своя колега, рокаджията Янко Бръснаря, който след тежък инсулт е в тежко здравословно състояние. Събраните средства от концерта ще отидат за лечението му.  Екипът на  "Добър вечер, София“ гостува със своето открито студио на..

публикувано на 16.04.25 в 16:35

От Кюстендил до Гюешево с влак - 34 км вече за час и 10 минути

Най-бавният влак, не само за стандартите за България, Кюстендил-Гюешево вече се движи с по-висока скорост - до 40 км в час, казаха жп специалисти. Доскоро композицията изминаваше разстоянието от 34 км - за час и четиридесет минути, със средна скорост 20-25 км/ч. Пътува в дните сряда, събота и неделя. Бавната скорост по направлението..

публикувано на 16.04.25 в 16:27
Рая Такорова, Владимир Пасев, Деница Митова от 10Е клас на Немския отдел и Нели Георгиева - директор на 91 НЕГ

91. Немска езикова гимназия "Проф. Константин Гълъбов" отбелязва 65 години от своето създаване

На 17 април от 19.00 часа в зала 1 на НДК  91. Немска езикова гимназия „Професор Константин Гълъбов“ ще отбележи 65 години от своето създаване и 30 години от откриването на Немския отдел в училището. Празникът е под надслов “Пътят към успеха” и ще събере заедно ученици, учители, възпитаници, официални лица, посланици и гости, за да отпразнуват..

публикувано на 16.04.25 в 15:44

"Горчиво" - комедия, която показва значимостта на изборите, които ежедневно правим

Втората премиера на спектакъла “Горчиво“ в Младежкия театър “Николай Бинев“ е на 25 април на Камерна сцена. “Горчиво!” е една история за любовта и всички абсурдности, които неизбежно я съпътстват. Пиесата на Орлин Дяков “Горчиво!” ще пренесе своята публика в сватбения ден на една двойка. Момент на паника води младата булка до решението да..

публикувано на 16.04.25 в 15:38