Сдружение “За земята“ организира публична беседа на 7 декември, на тема “Транспортната бедност в един град“.
Събеседници в предаването “Радиокафе“ бяха Драгомира Раева и Даниел Попов от екипа на сдружението.
Транспортната бедност е фактор, който засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.
По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.
Важно е транспортът да бъде достъпен за всеки. Но се оказва сложно да се изведе дефиниция за транспортна бедност, но първи стъпки вече са направени с Европейския социален фонд, чиято основна цел е да компенсира щети върху уязвимите групи, както в енергийните, така и в транспортните им нужди.
Според дефиницията, която те изработиха, транспортната бедност е затрудненост или неспособност на граждани, или домакинства да посрещнат разходите за частен, или обществен транспорт, ограничен, или липсващ достъп до транспортна услуга, изтъкна той.
Тази дефиниция от Европейския социален фонд (EСФ) е твърде недостатъчна, но е политическа основа за по-нататъшна работа, твърдят от сдружение „За земята“.
„Бях много заинетересован, когато преди година колеги от Европейската климатична фондация предложиха да финансират едно начално изследване на транспортната дейност в България, Словакия, Словения, Унгария, Румъния и Хърватска – аз се заех с частта за България“, сподели Даниел Попов.
Изследването обхваща дефиницията за транспортна дейност, която придобива не само национален, но и регионален контекст, както и проверка на статистическите данни за състоянието й в България.
„Като разширим понятието, за което тепърва ще трябва да се приеме в България някаква работеща дефиниция, по което дори обсъждане не е започнало, макар да сме отправили предложение към Комисията за устойчива мобилност, то се отнася и до това колко дълго време пътуваме, дали това е адекватно на съвременния начин на живот, как се отразява на работоспособността, на усещането ни за удовлетвореност за услугата“, сподели Драгомира Раева.
По думите й, за София, независимо дали можеш да си позволиш разходите за транспорт, за гориво за личния автомобил, транспортната бедност се отнася за всеки един и тя се изразява именно в това, че нямаме възможност да изберем всички възможни начини за придвижване в града.
„Особено темата, по която ние работим – да се придвижваш пеш, без затруднения, без ограничения и възможността да се придвижваш с велосипед, като транспортната бедност обхваща всички възрастови и социални групи, говорим и за деца, и за възрастни, и за много възрастни хора“, посочи Раева.
Тя уточни, че градският транспорт в столицата става все по-добър, услугите все по-добри.
В тази връзка е предложението в проект на Министерски съвет, публикувано преди 2 седмици, деца до 14-годишна възраст да пътуват безплатно с градски транспорт в цялата страна.
„Общественото обсъждане приключи на 28 ноември само с положителни мнения на гражданите, но тази мярка трябва да бъде гласувана в Министерски съвет , за да бъде одобрено предложението, но мотивацията е да се даде възможност на хората да облекчат бюджета си, избирайки градския транспорт“, подчерта Драгомира Раева.
Общината трябва да насърчи споделените пътувания, това трябва да бъде нейна политика и стремеж, да работи за свързани и безопасни велоалеи. Нужна е и информационно–рекламна кампания за градския транспорт, защото в момента той е добър", смятат от сдружение „За земята“.
Дискусията за транспортната бедност в България е неформална и всеки желаещ е добре дошъл в четвъртък, 7 декември от 17 часа, на ул. “Миджур“ 12.
Още важни аспекти по темата, чуйте в разговора на Боян Бочев.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..