Сдружение “За земята“ организира публична беседа на 7 декември, на тема “Транспортната бедност в един град“.
Събеседници в предаването “Радиокафе“ бяха Драгомира Раева и Даниел Попов от екипа на сдружението.
Транспортната бедност е фактор, който засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.
По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.
Важно е транспортът да бъде достъпен за всеки. Но се оказва сложно да се изведе дефиниция за транспортна бедност, но първи стъпки вече са направени с Европейския социален фонд, чиято основна цел е да компенсира щети върху уязвимите групи, както в енергийните, така и в транспортните им нужди.
Според дефиницията, която те изработиха, транспортната бедност е затрудненост или неспособност на граждани, или домакинства да посрещнат разходите за частен, или обществен транспорт, ограничен, или липсващ достъп до транспортна услуга, изтъкна той.
Тази дефиниция от Европейския социален фонд (EСФ) е твърде недостатъчна, но е политическа основа за по-нататъшна работа, твърдят от сдружение „За земята“.
„Бях много заинетересован, когато преди година колеги от Европейската климатична фондация предложиха да финансират едно начално изследване на транспортната дейност в България, Словакия, Словения, Унгария, Румъния и Хърватска – аз се заех с частта за България“, сподели Даниел Попов.
Изследването обхваща дефиницията за транспортна дейност, която придобива не само национален, но и регионален контекст, както и проверка на статистическите данни за състоянието й в България.
„Като разширим понятието, за което тепърва ще трябва да се приеме в България някаква работеща дефиниция, по което дори обсъждане не е започнало, макар да сме отправили предложение към Комисията за устойчива мобилност, то се отнася и до това колко дълго време пътуваме, дали това е адекватно на съвременния начин на живот, как се отразява на работоспособността, на усещането ни за удовлетвореност за услугата“, сподели Драгомира Раева.
По думите й, за София, независимо дали можеш да си позволиш разходите за транспорт, за гориво за личния автомобил, транспортната бедност се отнася за всеки един и тя се изразява именно в това, че нямаме възможност да изберем всички възможни начини за придвижване в града.
„Особено темата, по която ние работим – да се придвижваш пеш, без затруднения, без ограничения и възможността да се придвижваш с велосипед, като транспортната бедност обхваща всички възрастови и социални групи, говорим и за деца, и за възрастни, и за много възрастни хора“, посочи Раева.
Тя уточни, че градският транспорт в столицата става все по-добър, услугите все по-добри.
В тази връзка е предложението в проект на Министерски съвет, публикувано преди 2 седмици, деца до 14-годишна възраст да пътуват безплатно с градски транспорт в цялата страна.
„Общественото обсъждане приключи на 28 ноември само с положителни мнения на гражданите, но тази мярка трябва да бъде гласувана в Министерски съвет , за да бъде одобрено предложението, но мотивацията е да се даде възможност на хората да облекчат бюджета си, избирайки градския транспорт“, подчерта Драгомира Раева.
Общината трябва да насърчи споделените пътувания, това трябва да бъде нейна политика и стремеж, да работи за свързани и безопасни велоалеи. Нужна е и информационно–рекламна кампания за градския транспорт, защото в момента той е добър", смятат от сдружение „За земята“.
Дискусията за транспортната бедност в България е неформална и всеки желаещ е добре дошъл в четвъртък, 7 декември от 17 часа, на ул. “Миджур“ 12.
Още важни аспекти по темата, чуйте в разговора на Боян Бочев.
Горещите месеци отминават, но климатиците могат да се използват почти целогодишно. От асоциация "Активни потребители" за започнали кампания, в която се дават съвети за избор на такъв уред . Освен това се канят желаещи да участват в "колективна покупка" на климатик, при което ще се ползва между 10 и 15 процента отстъпка. На българските..
MustArt Fest 2025 превзема парк “Хиподрума“ на 17–18 септември с кино, музика и млади таланти. В предаването “Добър вечер, София“ гостуваха Девина Василева – млад режисьор и съорганизатор на събитието, и продуцентът и режисьор Кирил Киров-Кико. Фестивалът ще се проведе в четвъртото си издание с цел да подкрепи новото поколение творци,..
През новата учебна година образователната платформа "Буки" ще предостави безплатни STEM програми, подходящи за ученици от 1. до 4. клас на 50 държавни и общински училища. Учителите ще могат да ползват готови за преподаване уроци, включвайки презентации, задачи и примерен сценарии. Програмите са с фокус върху развитието на ключови дигитални..
Европейската агенция по лекарствата (European Medicines Agency, EMA) и ръководителите на агенциите по лекарствата предупредиха за нарастващата заплаха от незаконни лекарства, рекламирани и продавани онлайн в ЕС. Българската Изпълнителната агенция по лекарствата (ИАЛ) предупреждава, че подобни незаконни продукти представляват сериозен риск за..
До 30 септември се приемат кандидатури по програма "Културно наследство" на Столичната община. Процедурите по координиране на програмата обаче не са спазени. Има избран програмен съвет, но не и координатор по проекта. Срокът за кандидатстване по програмата би трябвало да се удължи, да бъдат спазени процедурите, да се попълнят коректно всички..
За втора поредна година, Посолството на Република Китай в България организира конкурс за създаването на нова песен, озаглавен "Древни рими - Вечната класика". Конкурсът комбинира китайска поезия и създаването на нова песен по текст от нея. Представени са 24 стихотворения преведени на български и английски език (и китайски за най-смелите)...
Книгата "Етюдите на София-десет години в кадри" на фотографа Иван Шишиев запечатва едни от най-интересните и впечатляващи хора, места и събития в столицата ни през последното десетилетие. Вече има публикувани над 18 хиляди кадъра, които разказват какво се случва в София и България. Публикувал е и снимки от Ирак, Албания, Киргистан,..