Социалните мрежи „допринасят“ за разпространението на дезинформация и радикално мислене и по отношение на тези, свързани с екологията и глобалното затопляне. Прекарвайки дълго време в интернет и социалните групи, волно или неволно се подлагаме на влиянието на това, което четем.
Социалните мрежи са мощен канал за разпространение на различни недоказани теории и твърдения, често в разрез с научните факти. От език на омразата до крайни "инфлуенсъри", социалните медии често стават пречка в борбата с климатичните промени.
Това обясни пред БНР-Радио София Елица Станева-Бритън, психолог и еколог*:
"Не само крайнодесни или крайнолеви, а всяко крайно виждане не е хубаво, защото сте делим на Ние и Вие. Това се наблюдава и при климатичните промени. Много хора открито заявяват, че тези промени са лъжа, дава се поле за конспиративни теории."
По думите на Елица Станева такава дезинформация може да се срещне по всички социални мрежи, но наистина най-големите са Фейсбук, Екс (Туитър), Ютюб. При тях има най-много материали и на доста езици, включително и на български. Регулацията в това отношение не е особено успешна.
В България, по данни на Евробарометър, 57% от хората споделят, че нямат нужда да се информират. Наблюдава се апатия, като общество сме незаинтересовани. Мнозина открито си признават, че не разполагат с данни, но това в крайна сметка не им пречи.
Елица Станева препоръча повече информиране, и то с различни мнения и гледни точки, да проверяваме тези източници, които четем, да се противопоставяме на фалшивите новини, според нашите възможности.
Чуйте разговора на Елисавета Белеганска.
* Елица Станева-Бритън е част от авторския екип на Климатека. Тя е психолог по образование. Научните ѝ интереси са в сферата на екологията и са свързани с ефекта на климатичните промени върху психологията на хората и концепцията за климатична справедливост. Интересува се от екологично градинарство, спелеология и подпомагане на връзката на децата със Земята.
Актрисата Каталин Старейшинска за пиесата "Малки красиви неща" в Театро: "Пиесата е съставена от документални истории от една анонимна рубрика, поета в 2010 от нов човек под името "Шугар". Отговорите са доста откровени, свързани са с лични истории и това прави пиесата доста достъпна, всеки би се припознал с нещо в нея. Историите текат на принципа..
Стефан Драгостинов за предстоящия спектакъл по случай годишнината на Драгостин фолк национал: "Създали сме 11 диска с фолклорни песни и инструментална музика с безброй турнета по цял свят. Песните са свързани с фолклорните традиции на много региони освен шопския, една от тях е родопската Рофинка. Марияна Павлова, най-ниският глас в света си дойде от..
Кауза за бебе със злокачествено заболяване събира на благотворителен фестивал , представен ни от Мая Цанева от "Безопасни детски площадки": "Ще бъдем в отоплената тента пред стадион "Академик" и ще съберем лепта от хората, за да може бебето да порасне. Там ще има и детска площадка на закрито. Много красиви и вкусни неща, изработени от доброволци...
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..