2
Българският жестов език със собствена бакалавърска степен в университета – интервю с Ашод Дерандонян, изпълнителен директор на фондация “Заслушай се”, част от обединението Deaf.bg:
"Има актуално признаване на жестов език след приемането на Конвенцията. Наскоро бе приет закон за българския жестов език. Той не е само част от специалната педагогика, равнопоставен е на всеки език. Той е пълноценен, има собствена граматика, Опитите за преподаване в СУ от 60 часа са несериозни. Американският жестов език например е различен от английския, възниквайки в глухите общности те не следват граматиката на обикновените линейни езици. Жестовият е триизмерен. Има своя граматика. Трябва да се подготвят специалисти по този език.
"Българският жестов език не е за изпускане" е надслова на събитието в понеделник, 26.2 в СУ. Имаме диалог с академичната общност в САЩ, които са готови да ни помогнат със стартирането ѝ тук, те знаят как да се случат нещата. Трябва чуващите хора тук да работят с утвърдени глухи специалисти в чужбина. Няма как програмата да стартира догодина, има процес на подготовка, имаме подкрепа и от СУ, и от МОН, и от чуждестранните ни партньори. Такива програми има и в други университети в света, но само в американския Галаудет се преподава всичко на жестов език. Там съм стипендиант в направление публични политики и публична администрация, свързани с правата на глухите хора. Фокусът е как да има ефективни политики, какда стане включването на националния жестов език във всички сфери на живота. Ние сме уникална езиково-културна група, което ни отличава от другите хора с увреждания.
Обучителите трябва да са носители на езика - да обучават и родителите, и децата. В момента такива обучители в България не са повече от 10. Те трябва да познават европейската рамка. Чуващите родители и педагози са техни съмишленици. Децата със слухови проблеми трябва да са билингви. Жестовите езици се създават от самите глухи общности. Езиците възникват отдолу нагоре. Те не следват логиката на словесния език. Но и езикът на глухите се развива и стандартизира. Няма как граматиката на жестовия да следва граматиката на говоримия.
Защо жестовият език ни прави щастливи? Ще чуете прекрасни отговори в понеделник и от американските ни гости. Жестовият език е центърът на глухата общност. Културата на глухите хора е дълга тема."
Борал Шен, изпълнителният директор на Асоциацията на музикалните продуценти (БАМП) представя резултатите от доклада за състоянието на българската музикална индустрия : "Това е първият доклад в такъв обем, мащаб, идея. Две години са минали от момента в който екипът намира екип, който да може да се справи - намирме го в лицето на Вирго Силама. Едната..
Китаристът Мирослав Иванов представя новото си инструментално парче "The Monk's Dance": "Това е музиката, с която не правя никакви компромиси, лични и преживяни хрумки и идеи, неща, които съм събирал през годините. Други са правени със сегашния ми квартет. Едно сладко фънки парче - успяхме да го запишем и снимаме, уловена е радостта, която..
В деня на падането на Берлинската стена говорим за свободата с един от нейните музикални изразители, Веселин Тодоров от група "Фактор", чийто двоен концертен албум излиза сега - цялата публика пее с тях "нямаме време да се погледнем честно в очи...": "Първият ми запис е от 1963 тук, в Радиото. Плочата на групата ни също бе записана тук, но издадена от..
Представяме новата книга на Здравко Петров "Още исторически маршрути: София": "Продължаваме идеята на първата книга за разпознаване историята чрез сградата. Но във втората откриваме нови истории, които не са били писани досега. Когато откриеш нов детайл в архивите или в стар вестник е най-вълнуващото, а в тази книга има доста такива находки. Доста..
Всеки път, когато отиваме от центъра до гарата, минаваме през Халите или се отбиваме в църквата "Света Неделя", вървим по столичния булевард "Мария Луиза", без да се замисляме за личността на първата ни княгиня след освобождението от турско робство. Тя живее само шест години в България, през които се опитва да научи повече за новата си..
Хиляди българи преди четвърт век се обединяват в искането си да остане Родопската теснолинейка. Преди 11 години едно тогава 20-годишно момче, Кристиан Ваклинов успява и вече сме в навечерието на излизането на книгата му, посветена на Родопската теснолинейка. Ето го пред микрофона на фена на теснолинейката и автор на поредицата Боян Бочев: "На 1..
Мобилното студио на Радиокафе е от фестивала "Мелба дизайн" - международен форум за графичен дизайн. Първи гости са Бояна Гяурова и Адрияна Андреева от студио "Комплект": "Участвам с изложба и разказвам за процесите в работата си в областта на промишления дизайн, имам собствено студио за мода. Очарован съм от връзките между усещания, материал,..