Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Излезе първи том на "Кратка история на операта"

Снимка: издателство Лист

Първи том на "Кратка история на операта" е книга, която може да бъде интересна за всеки, който я разлисти, а неин автор е проф. Боянка Арнаудова. Преподавател в Националната музикална академия (НМА), преди това преподавател в Националното музикално училище и НАТФИЗ, "Доктор хонорис кауза" на НМА, проф. Арнаудова е свързана предимно с операта. Книгата обхваща периода от създаването на жанра с Мистериите и античната трагедия, през песните на трубадурите, литургичната драма, ренесансовите пасторали, английските “Маски” и Комедия дел арте, до Хендел, Глук и Моцарт.

"От дете съм приобщена към операта, аз съм от Русе. Моите родители са от хората, които винаги са били съпричастни към музикалния живот в Русе. Майка ми от малка започна да ме води на опера и обичам операта. Откровено казано, вече като бях студентка в Музикалната академия и нашите преподаватели повече ни насочваха вниманието към симфоничната, камерната, инструменталната музика и някак си операта ми остана встрани от интересите. В един период от време, в който си търсех работа моят ментор и скъп приятел акад. Марин Големинов ме заведе буквално за ръчичката при директора на Софийската опера Димитър Тъпков", каза тя.

По думите й тогава е станала оперен драматург в Софийската опера и балет, където е прекарала 20 години. Във времето на ковид пандемията тя е завършила 20 литературни портрета на нейни любими оперни певци и тогава е подредила книгата.


"Да поясня, че аз не преподавах "История на музиката". И това съм преподавала, но тук в случая съм инспирирана от другата специалност, която водех - това е "Оперна драматургия". В НАТФИЗ проф. Семерджиев създаде тази специалност преди 20 години и я нарече "Драматургия за музикален театър". Там повече внимание се отделя и на жанрова като мюзикъл, рок опера, оперета... Искам да кажа, че в това преподаване на оперна драматургия аз осъзнах, че не може да се отдели една творба и да й се прави музикално-драматургичен анализ сам за себе си. То трябва всичко да бъде поставено в контекста на творчеството, на времето, на авторите, на сюжета, защото много често популярните опери на 19-и век са писани върху известни произведения на известни писатели, поети, драматурзи", отбеляза проф. Арнаудова.

Тя сподели, че тогава е осмислила, че е много важно да се проследи пътя, по който е възникнало това изкуство и защо вече около 450 години то продължава да съществува. Според една нейна теза операта съществува четири века и половина, защото тя никога не е била жанр, който има строго определени фиксирани форми.

"Това я прави едно обтекаемо тяло, което се нагажда според публиката. Тя винаги се е нагаждала на публиката, тъй като операта се създава като придворно изкуство за забавление на едно общество, но същевременно още през 30-те години на 17-и век във Венеция вече има публичен театър, в който можеш да си купиш билет, да влезеш и да гледаш опера. Тя много бързо паралелно се развива като изкуство и на най-високата класа, но и на гражданите, на обикновените хора", каза проф. Арнаудова.


Освен това добави, че в началото операта е била полу-изпят, полу-рецитиран текст на поет. До времето на Джузепе Верди ариите са написани в мерена реч, докато в 17-и век задължително всичко, дори речитативите се пишат в мерена реч. Първите оперни звезди се появява заедно с появата на операта във Флоренция. Относно книгата проф. Арнаудова каза:

"Идеята ми е била малко да се пресекат две точки - едната, която е интересът на любителите към оперната история и от друга страна да помогне в учебния процес на студентите в музикалните академии у нас."

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Защо Младежкият конкурс за нова песен е нужен на младите музиканти и публиката?

Второто издание на "Младежкия конкурс за нова песен", организиран от сдружението на автори и композитори "Музикаутор" и проведен в Националния студентски дом в София, преди броени дни раздаде наградите на най-добрите .  Група "Scarlet" от Бургас спечели първо място с песента си "Слънчоглед". Второ място взе Хюго (Теодор Кисьов) с песента..

публикувано на 28.11.24 в 16:07
Албена Ненкова с книгата(-те) в ръце

900 страници за подаръците е "книгата на живота" на Габриела де Лука

Габриела де Лука от дете обича цветята. И до днес им се възхищава и ги отглежда с любов, наследена от майчиния и род. Произходът ѝ  може да впечатли всеки биограф. Родена и израснала е в София. Прадядо и Карл Бец идва в България по покана на княз Александър Батенберг като дворцов градинар. Той е създателят на първата овощна градина в София с..

публикувано на 28.11.24 в 14:54

Евгения Кринчева-Jenyka представи нови песни, записва без умора

В предаването “Радиокафе“ гостува певицата Евгения Кринчева-Jenyka, за да разкаже за новите си песни "When I Leave" и "A Devil Won’t Change". Евгения учи в Гимназия за сценични изкуства "Акатамус". В музикалния свят е позната под артистичния си псевдоним Jenyka- певица, текстописец и автор на музика, изразяваща емоции и вдъхновение чрез съвременен поп..

публикувано на 28.11.24 в 13:36

Актуализацията на бюджета на София отпадна от дневния ред на СОС

Промяната на бюджета на Столичната община за 2024 г. не бе разгледана на днешното заседание на Столичния общински съвет. Това е втори пореден опит докладът да бъде гласуван, след като на предходната сесия от коалиция „ГЕРБ-СДС“ посочиха, че не са запознати с него. Днес аргумент на общинските съветници от групата бе липсата на политически..

публикувано на 28.11.24 в 13:14
Лудмила Атанасова от Фондация Bcause

Щедрият вторник като контрапункт на Черния петък

Историята на Щедрия вторник е от преди 12 години. В САЩ е измислен като ден, веднага след Черния петък. Първоначалният замисъл е бил да е ден, в който се празнува активно щедростта, даването, помагането на другите. Осмислено и осъзнато като контрапункт на донякъде безразсъдното харчене на пари по време на Черния петък, разказва Людмила Атанасова от..

публикувано на 28.11.24 в 12:16

Философската приказка "Зелената птица" по музика и стихове на Дони ще се играе в Операта всеки месец

В дена на втория пореден ден с премиера на музикалната приказка "Зелената птица" в Софийската опера и балет, авторът на музиката и стиховете - Добрин Векилов-Дони, отчита топъл прием и от публиката, и от директора: "Снощи акад. Карталов обяви, че спектакълът влиза официално в репертоара и от януари ще си играе регулярно". Основата е..

публикувано на 28.11.24 в 11:58

Латиноамерикански и кубински ритми на концерта на Free4All

Трима от пет са музикантите от група Free 4 ALL , които бяха гости на екипа на предаването “Добър вечер, София“ - Тодор Бакърджиев-тромпет, Светослав Миланов – ел.пиано, Георги Попов - перкусии.  В групата започнали трима, но разширяващите се музикални търсения на тримата, довели до необходимостта да търсят и нови членове. Днес са петима и не..

обновено на 28.11.24 в 11:38