"От дете съм приобщена към операта, аз съм от Русе. Моите родители са от хората, които винаги са били съпричастни към музикалния живот в Русе. Майка ми от малка започна да ме води на опера и обичам операта. Откровено казано, вече като бях студентка в Музикалната академия и нашите преподаватели повече ни насочваха вниманието към симфоничната, камерната, инструменталната музика и някак си операта ми остана встрани от интересите. В един период от време, в който си търсех работа моят ментор и скъп приятел акад. Марин Големинов ме заведе буквално за ръчичката при директора на Софийската опера Димитър Тъпков", каза тя.
По думите й тогава е станала оперен драматург в Софийската опера и балет, където е прекарала 20 години. Във времето на ковид пандемията тя е завършила 20 литературни портрета на нейни любими оперни певци и тогава е подредила книгата.
"Да поясня, че аз не преподавах "История на музиката". И това съм преподавала, но тук в случая съм инспирирана от другата специалност, която водех - това е "Оперна драматургия". В НАТФИЗ проф. Семерджиев създаде тази специалност преди 20 години и я нарече "Драматургия за музикален театър". Там повече внимание се отделя и на жанрова като мюзикъл, рок опера, оперета... Искам да кажа, че в това преподаване на оперна драматургия аз осъзнах, че не може да се отдели една творба и да й се прави музикално-драматургичен анализ сам за себе си. То трябва всичко да бъде поставено в контекста на творчеството, на времето, на авторите, на сюжета, защото много често популярните опери на 19-и век са писани върху известни произведения на известни писатели, поети, драматурзи", отбеляза проф. Арнаудова.
Тя сподели, че тогава е осмислила, че е много важно да се проследи пътя, по който е възникнало това изкуство и защо вече около 450 години то продължава да съществува. Според една нейна теза операта съществува четири века и половина, защото тя никога не е била жанр, който има строго определени фиксирани форми.
"Това я прави едно обтекаемо тяло, което се нагажда според публиката. Тя винаги се е нагаждала на публиката, тъй като операта се създава като придворно изкуство за забавление на едно общество, но същевременно още през 30-те години на 17-и век във Венеция вече има публичен театър, в който можеш да си купиш билет, да влезеш и да гледаш опера. Тя много бързо паралелно се развива като изкуство и на най-високата класа, но и на гражданите, на обикновените хора", каза проф. Арнаудова.
Освен това добави, че в началото операта е била полу-изпят, полу-рецитиран текст на поет. До времето на Джузепе Верди ариите са написани в мерена реч, докато в 17-и век задължително всичко, дори речитативите се пишат в мерена реч. Първите оперни звезди се появява заедно с появата на операта във Флоренция. Относно книгата проф. Арнаудова каза:
"Идеята ми е била малко да се пресекат две точки - едната, която е интересът на любителите към оперната история и от друга страна да помогне в учебния процес на студентите в музикалните академии у нас."
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
Протест за връщане на читалище в ръцете на гражданите в кв. "Редута“ се проведе пред сградата на Столичната община. Според протестиращите от близо 15 г. в читалище "Отец Паисий 1936“ не се развива културна дейност, а ръководството подава фалшиви документи към район "Слатина“. Според Юлиян Андреев, общественик и жител на района, чийто баща е..
Националната мрежа за децата (НМД) е отворила поканата за номинации за наградите "Златна ябълка" , които ще се дадат за 15-апоредна година на организации, личности и компании, които чрез работата си са допринесли за подобряване на благосъстоянието на децата и защитата на права им. Инициативата се обединява с кампанията, озаглавена с истината,..
Столичният общински съвет ще гласува създаване на инициативата "Витоша на децата", която цели да осигури достъпни и смислени занимания сред природата за деца на възраст от 7 до 12 години през лятната ваканция. Предложението е на общинските съветници Цветелина Заркин, Диян Стаматов и Екатерина Йорданова и цели да изгради у децата устойчива връзка с..
Наистина безопасността в участъка между бул. "Никола Петков" и м. Черния кос е на едно от най-ниските нива в София – съгласи се пред БНР-Радио София кмета на район "Витоша" арх. Зарко Клинков. " Мерките трябваше да се вземат вчера – каза метафорично той. "Все още липсва осветление, както и ограничители. Срещаме се и с други районни..
Жителите на район "Витоша" ще протестират за шести път тази вечер с настояване да се осигури по-голяма безопасност в движението по бул. "Цар Борис III". По тяхна инициатива бяха проведени няколко среща с експерти от Столичната община – Дирекция „Транспорт“, СДВР – Пътна полиция и други. Обсъдени са конкретни стъпки за повишаване..
Днес облачността отново ще се увеличава и след обяд ще бъде предимно облачно, но ще се задържи почти без валежи. Привечер на отделни места в Източна България, а през нощта срещу събота и в останалата част от страната ще превали. Максималните температури ще са предимно между 10° и 15°, в София – около 10° . Над Черноморието облачността ще е..
В предаването "Форум" гости тази седмица са Лидия Даскалова - политолог и юрист и Калоян Константинов - журналлист, асистент към Института по балканистика на БАН. Заедно с водещия Лъчезар Христов те обсъдиха следните теми: Войната по пътищата: Парламентарната комисия по транспорт подкрепи шест законопроекта, свързани с движението по пътищата;..