Преди дни от природозащитната организация оповестиха, че замърсяването с азотен диоксид в столицата е два пъти над нормата, а измерванията на официалните станции не отразява реалните нива. Фактът, че въздухът, който дишаме, е мръсен, беше установен неотдавна и от немски учени, които направиха специално замерване.
Освен измервания от официалните станции на Изпълнителната агенция по околна среда, такива са направени и на пикови места, свързани с централни горещи точки, транспортно ориентирани в близост до училища, такива които са свързани с въведената през 2023 година „Зона с ниски емисии“, като на тези места експертите установяват доста високи нива на азотен диоксид.
"Потвърди се това, което знаем от години, че София има проблем със замърсяването с азотен диоксид, който не се отчита реално от официалните станции", твърдят специалистите.
Той е изключително сериозен замърсител на въздуха и може да причини сериозни здравословни проблеми, отровен газ, който може да доведе до тежки натравяния, но това, което е концентрирано във въздуха на София, може да доведе до проблеми с дихателната система, но не само. Той може да засегне и редица вътрешни органи в човешкия организъм.
Сред най-уязвимите групи са децата, заради това, че се намират ниско и вдишват по-големи концентрации, както и защото са по-активни и техните органи не са развити докрай, посочиха събеседниците. Друга уязвима група според тях са хората, спортуващи на открито. Сред най-потърпевшите попадат и шофьорите – тези, които причиняват замърсяването, защото доста време прекарват там, където то е най-интензивно.
Изследването на проблема с мръсния въздух показва, че 95% от замърсяването му се причинява от транспорта, предимно с азотен диоксид. Замърсяването, причинено от фини прахови частици, поддържа целогодишни високи стойности, които официалните станции не измерват. При азотния диоксид абсолютно няма сезонност, защото транспортът в София е целогодишен замърсител, категорични са от "За Земята".
▲ Ивайло Хлебаров и Ивайло Попов
Необходимо е да се ограничат автомобилите, но не всички. Има определени автомобили, които трябва да бъдат ограничени и те могат да бъдат открити, категоризирани и със съответните мерки да бъдат ограничени. Сред най-замърсяващите автомобили са дизеловите, а също и бензинови, при които липсва катализатор, или е недобре функциониращ.
Нужни са по-добри годишни контроли и по-ясни параметри на Зоната с ниски емисии, за да започне решаването на проблема, смятат експертите.
Когато говорим за автомобили, трябва да вземем предвид не само тяхната възраст и горивото, но и техните конкретни характеристики. Вече има база данни, от която може да се види кои автомобили, включително и от по-новите създават проблеми, уточниха те.
Това, което следва да се направи, е да се ограничат неизправните автомобили независимо от възрастта им, а и най-старите автомобили, съветват от сдружението.
Чуйте още аспекти от разговора в звуковия файл.
Коментатори във "Форум" тази седмица са социологът Елена Дариева и историкът Светослав Живков. Заедно с водещия Константин Лавсов, част от темите, които дискутираха, бяха: - САЩ и Русия на една маса в Саудитска Арабия - подобряване на двустранните отношения и договаряне на край на войната в Украйна - Доналд Тръмп и обкръжението му - Има ли бойкот..
Жители на "Кремиковци“ излязоха на протест заради задръствания на жп прелеза на входа на района. Недоволството на местните е свързано с контрола на бариерата, която често образува "тапа" в рамките на 20 до 40 минути. Христо Недялков е на 47 години. Живее в столичния район "Кремиковци". Казва, че последните 15 години е все по-трудно преминаването през..
С частична политическа подкрепа, изразена от парламентарно представени партии и ангажимент да продължат усилията в осигуряване на достъпна и качествена храна, премина дискусия по темата, която се проведе по-рано днес. Макар сериозен фокус да бе поставен върху ценообразуването на продуктите, участници в събитието коментираха и нужда от..
София възстановява своя 43% дял в националната икономика, сочат последните данни за брутния вътрешен продукт на областно ниво. От тях става ясно, че е налице нормализиране след различните аномалии в енергетиката, селското стопанство и туризма през предходните години. Регионалните неравенства обаче остават големи. Най-голямата регионална икономика..
Националната галерия отново отваря вратите на лабораторията по консервация и реставрация за ценителите на изкуството. Те ще имат възможността да надникнат "зад кулисите" на музея, да видят как се подготвят за експониране произведения на изкуството. Реставратор ще ги запознае с принципите и етиката на съвременната реставрация, както и с..
Успешно приключи проектът "Градска памет: Традиция и Графити", реализиран по Програма "Активни читалища" на Столичната община. Това е поредната инициатива, в която си партнират 2 софийски читалища – НЧ "Иван Вазов – 2014", което е в кв. кв. "Левски В" и НЧ "Васил Левски 1928", което е в "Сухата река". "Това - на фасадата на..
Документалният филм „Скрити белези” на режисьора Георги Тошев и оператора Борис Пинтев е сред селектираните филми за участие във фестивала Master of Art. Лентата разказва за най-успешното българско участие на Биеналето на изкуствата във Венеция. Комисарят на българското участие д-р Надежда Джакова е своеобразен гид на режисьора Георги Тошев..