Преди дни от природозащитната организация оповестиха, че замърсяването с азотен диоксид в столицата е два пъти над нормата, а измерванията на официалните станции не отразява реалните нива. Фактът, че въздухът, който дишаме, е мръсен, беше установен неотдавна и от немски учени, които направиха специално замерване.
Освен измервания от официалните станции на Изпълнителната агенция по околна среда, такива са направени и на пикови места, свързани с централни горещи точки, транспортно ориентирани в близост до училища, такива които са свързани с въведената през 2023 година „Зона с ниски емисии“, като на тези места експертите установяват доста високи нива на азотен диоксид.
"Потвърди се това, което знаем от години, че София има проблем със замърсяването с азотен диоксид, който не се отчита реално от официалните станции", твърдят специалистите.
Той е изключително сериозен замърсител на въздуха и може да причини сериозни здравословни проблеми, отровен газ, който може да доведе до тежки натравяния, но това, което е концентрирано във въздуха на София, може да доведе до проблеми с дихателната система, но не само. Той може да засегне и редица вътрешни органи в човешкия организъм.
Сред най-уязвимите групи са децата, заради това, че се намират ниско и вдишват по-големи концентрации, както и защото са по-активни и техните органи не са развити докрай, посочиха събеседниците. Друга уязвима група според тях са хората, спортуващи на открито. Сред най-потърпевшите попадат и шофьорите – тези, които причиняват замърсяването, защото доста време прекарват там, където то е най-интензивно.
Изследването на проблема с мръсния въздух показва, че 95% от замърсяването му се причинява от транспорта, предимно с азотен диоксид. Замърсяването, причинено от фини прахови частици, поддържа целогодишни високи стойности, които официалните станции не измерват. При азотния диоксид абсолютно няма сезонност, защото транспортът в София е целогодишен замърсител, категорични са от "За Земята".
▲ Ивайло Хлебаров и Ивайло Попов
Необходимо е да се ограничат автомобилите, но не всички. Има определени автомобили, които трябва да бъдат ограничени и те могат да бъдат открити, категоризирани и със съответните мерки да бъдат ограничени. Сред най-замърсяващите автомобили са дизеловите, а също и бензинови, при които липсва катализатор, или е недобре функциониращ.
Нужни са по-добри годишни контроли и по-ясни параметри на Зоната с ниски емисии, за да започне решаването на проблема, смятат експертите.
Когато говорим за автомобили, трябва да вземем предвид не само тяхната възраст и горивото, но и техните конкретни характеристики. Вече има база данни, от която може да се види кои автомобили, включително и от по-новите създават проблеми, уточниха те.
Това, което следва да се направи, е да се ограничат неизправните автомобили независимо от възрастта им, а и най-старите автомобили, съветват от сдружението.
Чуйте още аспекти от разговора в звуковия файл.
Над 14 000 души завършиха обучения по дигитални умения от началото на 2024 г. до момента и получиха сертификати от Центъра за развитие на човешките ресурси и регионални инициативи (ЦРЧРРИ). Курсовете се провеждат по проект на Министерството на труда и социалната политика, финансиран по Националния план за възстановяване и устойчивост...
За поредна година в България започва инициативата "Юли без пластмаса" като част от глобалното движение Plastic Free July . Целта е хората да бъдат насърчени да ограничат употребата на пластмасови продукти за еднократна употреба . " Пластмасата е гениално изобретение. Спасила е животи в медицината – коментира пред БНР-Радио..
От началото на 2024 г. влезе в сила актуализация на Наредбата за енергийна ефективност, според която всички нови сгради трябва да са почти нулево ефективни . Оказва се, че повечето сгради, строени през последните 10-20 г. не отговарят на заложените стандарти, да не говорим за по-старото строителство. Това коментира пред БНР-Радио София..
В първия ден от юли "Грийнпийс" – България публикува доклад, създаден заедно с учените от Института по океанология в БАН, който подчертава критичната нужда от създаването на строго защитени морски зони в Черно море с цел опазването на живота в него. По темата пред БНР-Радио София говори Меглена Антонова, офис директор на българския филиал на..
Проведен предварителен оглед на конструкцията на надлеза при пътния възел на бул. „България“ и Софийски околовръстен път, посока от бул. „Братя Бъкстон“ към кв. „Бояна“, налага промяна в движението, съобщиха от Центъра за градска мобилност. От днес (1 юли 2024 г.) до 31.07.2024 г. включително, се забранява влизането на пътни превозни средства,..
Как се подготвя Любо Киров за своя нов музикален период? "Емоцията покрай издаването на албума "Ново сърце" наистина е голяма, защото всеки артист се вълнува. Докъде трябва да се вълнуваш от от обратната връзка и докъде трябва да отстояваш себе си като артист", сподели Киров пред БНР-Радио София. "Колко се угажда на публиката и колко..
До средата на месец юли, желаещите да научат подробности за Кокалянски Урвич, могат да участват намясто в безплатни беседи за историята и археологията на обекта. В средата на миналия месец стартираха редовните археологически разкопки на Средновековния укрепен център Кокалянски Урвич, който се намира в непосредствена близост до София. Тази година..