Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кой използва личните ни данни за политическа реклама?

Снимка: whotargets.me

Кои български партии използват данните на потребителите в навечерието на европейски избори, чрез подбрано от тях рекламно съдържание? Проучването ще бъде направено през юни от британският проект Who Targets Ме? (кой ме таргетира)". Приложението е безплатно и проектът влиза в България благодарение на Български хелзинкски комитет (БХК). По темата говори Боян Йотов, директор "Програмиране и администрация за Who Targets Ме?" в БХК.

"Всички хора, когато използваме социални мрежи, или някакви други цифрови услуги оставяме след себе си много данни. Тези данни са събирани, за да бъдат определени достатъчно точно нашите предпочитания, нашите интереси, начина ни на живот. Тези данни се използват за да се идентифицират потенциални гласоподаватели и да им се отправят персонализирани предизборни обещания", каза той.

По думите му безплатното приложение ни позволява да видим в реално време кой ни таргетира, с какви реклами и защо. Инсталирането е в няколко стъпки, като участието е анонимно. Изисква се единствено информация относно годините, пола и политическите пристрастия на потребителя.

"Важно е да кажем, че това разширение в момента работи само на настолен компютър, или лаптоп, тоест не може да бъде използвано на телефон. И разбира се участието е абсолютно анонимно, доброволно и може да бъде прекъснато по всяко едно време. Начинът, по който работи е следният - то регистрира всички реклами, които вие виждате. От тях то отсява политическите, защото другите не представляват интерес за нас и анализира рекламите, които вие виждате, като вие безплатно и доброволно предоставяте данни за това", отбеляза Йотов.

Той уточни, че приложението обхваща социалните мрежи фейсбук и инстаграм, като в момента екипът, който го разработва работи за обхващането и на други социални медии.

"Политиците винаги са използвали подвеждащи реклами и предизборни трикове за да спечелят нашите гласове, но в днешни дни технологиите им позволяват да пускат хиляди реклами наведнъж по време на кампаниите. Рекламните послания в момента са по-подвеждащи от всякога. Ние все още не сме навлезли в активна предизборна кампания, но статистиката, която моето приложение отчита ми показва, че в последните няколко дни рекламите започват да се увеличават, което е съвсем нормално", каза Йотов. И добави:

"Ние с нашия анализ, който ще направим с останалите партньори ще бъде да изготвим доклад в края на кампанията, когато ще бъдат представени основните изводи от проучването, както и националните закони за защита на данните. Това евентуално може да доведе до някакви правни последствия в случаите, когато установим, че има злоупотреби с лични данни. Но това колко реклами виждаме е по-скоро решение на самите социални мрежи."

Освен България в този проект участват още 5 държави членки на ЕС.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

През февруари 2026 г. ще бъде завършен новият корпус на 55-о СУ "Петко Каравелов"

През февруари следващата година ще бъде завършен корпусът на 55-о Средно училище "Петко Каравелов“ в столичния район "Студентски“. Новото крило, което се изгражда от миналата година, ще позволи на още 300 ученици да се обучават в образователната институция. Ще бъде изграден втори СТЕМ център с 4 зони - природни науки, зелени технологии,..

публикувано на 05.09.25 в 17:55

Доброволци могат да се погрижат за дръвчетата от "Новата гора нa София"

"Новата гора на София" е мащабна залесителска инициатива на Столичната община, в рамките на която вече са засадени над 180 000 нови дървета. Инициативата цели трансформация на пустеещи общински земи в гора и изграждане на зелен филтър в близост до София, който да подпомогне подобряването на качеството на атмосферния въздух. Проектът стартира..

публикувано на 05.09.25 в 17:25

Доц. д-р Невяна Велева: Свидетели сме на пандемия от късогледство

В края на лятната ваканция и на прага на новата учебна година, се сещаме и за профилактичния преглед при детския офталмолог. Как влияе екранната зависимост на децата, как да ги предпазим от късогледство и други проблеми с очите? Доц. д-р Невяна Велева – офталмолог в Детското очно отделение на Клиниката по очни болести на УМБАЛ "Александровска“,..

публикувано на 05.09.25 в 16:22
Център за спешна медицинска помощ в Силистра

Спешната помощ е в критично състояние, от Съюза на българските парамедици настояват за законодателна реформа

Фокус върху ситуацията в Спешната помощ в София и страната в разговор с Ива Пехливанска – председател на Съюза на парамедиците в България. Според подадена статистика от организацията, 60 процента е дефицита на лекари в столичната Спешна помощ. Данните показват, че над 100 лекари липсват в Спешната помощ в столицата, което означава, че..

публикувано на 05.09.25 в 15:51
Васил Терзиев

Новата управленска структура в Столичната община ще бъде представена най-късно до октомври

Новата управленска структура и заместниците на Васил Терзиев в Столичната община ще бъдат представени най-късно до началото на месец октомври. В това увери столичният кмет, който посочи, че заместник-кмет по финанси ще има още на 10 септември. Иван Василев беше зам. кмет по финанси до миналата седмица. Той изненадващо подаде оставка на 31-ви..

публикувано на 05.09.25 в 14:57

Кои са жените в документалното кино?

Доц. д-р Теодора Стоилова-Дончева работи в Института за изследване на изкуствата към БАН. "В института има сектор "Екранни изкуства". Там, заедно с други колеги, изследваме различни теми свързани с киното . Аз конкретно се занимавам с българско кино", споделя за областта на изследвания, с която се занимава Теодора Дончева и допълва, че предпочита..

публикувано на 05.09.25 в 14:03

Sofia Documental 2025 превръща София в игрално поле на документалното кино

От 25 септември до 5 октомври Sofia Documental 2025 превръща София в игрално поле на документалното кино.  Шестото издание тръгва по следите на онова, което ни прави хора, под мотото "Естественият интелект отвръща на удара“. Програмата на Sofia Documental 2025 насочва прожекторите към интуицията, емпатията и моралния компас, които единствено..

публикувано на 05.09.25 в 13:57