"Моята история започна оттук, от София, където започнах да се занимавам с театър още в тийнейджърските си години. След това заминах за Мадрид, където учих театрална магистратура, а след това получих стипендия Фулбрайт и заминах за Ню Йорк, където учих образователен и социален театър. В момента живея между София и Мадрид, опитвам се да бъда и на двете сцени и една от основните теми, които ме вълнуват е животът на българските артисти в чужбина", сподели тя.
Новакова живее в чужбина от 9 години, като с течение на времето е свикнала да е извън България. Завърнала се е на стария континент, защото по думите й в Европа и в европейския театър намира повече от това, с което тя се занимава. Това е така, защото тук е по-силно застъпен авангардният и експерименталният театър.
"Бих казала, че той не е възможен в Ню Йорк по-скоро, защото темите, които вълнуват обществото са по-далеч от мен и ми трябва повече време за да успея", каза Новакова. Представлението, което е било изиграно в САЩ е било разказ за български артисти емигранти и американската публика е споделила, че то им е помогнало да осъзнаят кой живее около тях и как се чувстват хората, които виждат на сцената, но не знаят какъв е бил техният път.
"Аз където и да отида имам нужда да говоря за България и колкото повече се отдалечавам, толкова повече започвам да мисля за нея и тя присъства във всичко, което правя. Има артисти, в чиято работа това не се вижда. "При музикантите е по-различно, отколкото при писателите и театралите. Някои от нас имат нужда да създадат една малка България, други имат нужда да се отделят възможно най-много", посочи тя.
Новакова отбеляза, че действието се развива на самолет, където самата тя е прекарала много време през последните две години. Представлението е "вербатим", което означава, че думите от интервютата с артистите са пресъздадени такива, каквито са, с всички паузи и с всяко поемане на въздух.
"Бих искала България да има един съвременен образ, да присъства със съвременното си изкуство и това, което се случва в момента. Да има една реалистична представа за себе си - нито да искаме да има идеализиран образ, нито принизен. Както казва моят преподавател: изкуството може би не може да промени света, но ние трябва да се занимаваме с него така, сякаш това е възможно", каза тя.
Представлението ще се играе на 21 април 2024 г., неделя от 19 ч. в зала 2 на Топлоцентрала.
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..