От 6-дневна работна седмица по 12 часа във фабриките преди по-малко от век, светът върви към все по-интелектуален труд и налагането на 4-дневна работна седмица.
Ситуацията на пазара на труда много се промени през последните години. Демографската криза, културната промяна, социалните медии, недостигът на работна ръка са фактори, с които не могат да не се съобразяват и работодатели, и служители.
Това коментира пред БНР-Радио София специалистът по човешки ресурси Георги Първанов, който е част от УС на Българската конфедерация по заетостта.
Той отбеляза, че все още има страни – в Африка и в Азия, където работната седмица е 6-дневна. В същото време вече има страни, в които се експериментира с 3-дневна работна седмица.
Според Първанов, у нас ще се работи 4 дни в седмицата още преди 2030 година.
При поколението Х вече не е проблем да се сменя работата. При Yи Z няма вече принадлежност към службата, в офиса се стои колкото се може по-малко. Нужна е социална кауза да запали и да мотивира служителите. Търси се повече баланс между работа и лично време, обръща се внимание на възможността за дистанционна работа.
За по-младите служители от значение е обучението, кариерното развитие, придобивките и бонусите, които работодателят предлага.
"Трябва да се подготвим за пазар на труда, на който ще съжителстваме и работим рамо до рамо с колеги от различни националности – допълни Първанов. – Синдикатите и занапред ще имат своето място. След тристранките вече можем да говорим и за четиристранки, имайки предвид агенциите за подбор на кадри."
По думите ми, хората с увреждания, в предпенсия и дори след пенсиониране са добър резерв, който при дефицита на кадри може да се използва.
Работодателите не бива да забравят, че хората са най-ценният им капитал.
Чуйте разговора на Антония Каменичка.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..