Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От ЕС обмислят нови ограничения за старите коли

2
Снимка: Жоро Александров

Какъв е в България дялът на пазара за стари автомобили и как ще се отрази това на сектора, джоба и чистотата на въздуха? Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциация на вносителите на автомобили разказа подробности пред Радио София. По думите му българинът е започнал да кара все по-нови автомобили, като статистиката сочи, че от две години насам автопаркът у нас се подновява. В големите населени места се купуват автомобили до 8-10 години, докато в малките места колите, които се купуват са над 10-15 години. Това е така, защото доходите на хората там са по-ниски.

"Статистиката не е толкова вярна дотолкова, че българинът не е свикнал да си изхвърля стария автомобил и в предблоковите пространства, по дворовете и по други такива места стоят много такива автомобили, които с носталгия българинът си ги пази и не ги дерегистрира и хвърля за унищожаване в моргите. Те стоят като трета, четвърта кола евентуално да си ги ползват някога", каза Доросиев. И допълни:

"Това е за нашите ширини. Балканците сме си такива, че си пазим нещата както в мазетата, така и в дворовете и си прибираме всичко, че някога може да ни потрябва. Докато западнякът е с друго мислене, той трябва да си освободи пространството и отделно, че в Западна Европа им дават бонуси ако един човек иска да си изхвърли стария автомобил. Например в Германия и Италия дават до 3 хиляди евро бонус, ако човек си купи нова кола и изхвърли старата в морга, а не я продаде на вторичния пазар."

Той подчерта, че все още не сме готови за електромобили, тъй като нямаме необходимия брой зарядни станции както в Западна Европа. Освен това цените са доста завишени и ако човек зареди на бърза станция му излиза толкова скъпо, колкото да кара нормален автомобил с ДВГ. Напоследък има внос на коли от САЩ, но доколко системите за сигурност съвпадат?

"Общо взето има доста големи негативи и разлики в самия софтуер на автомобилите и много хора берат ядове. Наистина има голям внос от САЩ и Канада, но там за да се вземе една добра цена на автомобила, той трябва или да е ударен, или да е наводнен, или да е откраднат, или нещо подобно. Играят се на търгове и повечето ударени автомобили ги правят в България, което не е ок за нормалния европейски пазар. Пак казвам, те са с други софтуери, не работят много добре навигациите, трябва да се сменяват от Канада задължително стопове и други консумативи, за да може един такъв автомобил да придобие европейски вид", каза Доросиев.

В България годишно се регистрират 260 хиляди коли втора ръка, а вносът от Северна Америка е около 5%. От три години има стриктен контрол за стоповете и мигачите. По думите му много българи вкарват коли с десен волан, което е неприемливо, тъй като фаровете са обърнати и заслепяват водачите, като е крайно време да се въведе контрол. От ЕС обмислят да забранят вноса на твърде стари коли, като ще могат да бъдат внасяни такива само с екостандарт "Евро 4", или по-висок.

"Това противоречи на всички морални човешки норми и никой не може да забрани човек да си продава собствеността. Аз мисля, че това няма да може да мине в Европейския парламент и няма шанс да се получи такава забрана. Повярвайте ми, има ретро автомобили, които имат доста по-висока стойност, отколкото една нормална нова кола и това означава, че не може човек да го продаде. Не мисля, че е редно и морално и не мисля, че може да се получи това някой да забрани да се продават. По същия начин някой може да каже, че не могат да се продават и старите жилища", отбеляза Доросиев.


Относно това, че собствениците на стари и замърсяващи коли ще плащат по-високи данъци той заяви, че това отдавна е трябвало да се случи в България.

"Въпросната екотакса, която се събира за всеки един новорегистриран автомобил втора употреба в КАТ, тези пари отиват в едни частни джобове. Крайно време е тази екотакса да бъде подменена, ликвидирана и махната. Ние от Асоциацията на вносителите на автомобили сме дали едно предложение на Асен Василев, но сега при новия министър ще видим как ще пробием. При регистрация да се събира някаква такса, която такса да се използва за привилегии при закупуване на "Евростандарт 6" за автомобил и електрически коли", каза той.

Освен това посочи, че автомобилите без катализатори трябва да бъдат извадени от употреба, или да бъдат приведени в нормален режим. Друг е въпросът, че в България има много кражби на катализатори и DPF филтри и затова хората просто слагат обикновено гърне.

"Мисля, че има много автомобили, които са над 15 години и са в много добро техническо състояние. Отделно, повярвайте ми, новите автомобили ги правят "от ден за пладне" и другото е, че ги направиха двойно по-скъпи. След пандемията нещата добиха нереална стойност и това, че ЕП искат коли над 15 години да не съществуват, да не се ремонтират и да не се продават означава, че те правят услуга на чисто новите автомобили, за да могат те да реализират печалбата си, защото тези цени, които направиха в момента са нереални", каза Доросиев. И добави:

"Тези хора, които са горе въобще не мислят за тези хора, които са бедните, за които колата им е средство за придвижване от точка А до точка Б. Без нея не могат да съществуват, не могат да отидат на доктор, да си свършат някаква работа, да отидат на покупки, или каквото и да било."  

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 03.06.25: "Искаме да лекуваме без да гладуваме" - ще се намерят ли пари за медицинските специалисти?

Тази седмица в предаването "Форум", темите от деня коментират Георги Иванов - основател и изпълнителен директор на платформа за търсене и наемане на специалисти в IT сектора и Ивайло Илиев – журналист, завършил Политология в Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Заедно с водещия Лъчезар Христов, темите, които дискутираха днес, бяха: -..

публикувано на 03.06.25 в 19:25

Младите хора в България искат да работят по шест часа дневно, четири дни в седмицата

Каква е мечтаната работа на младите хора в България – отговорите на този въпрос дава първото Национално проучване, инициирано от студенти от НБУ, представено днес. Според него младите хора у нас искат да работят по шест часа дневно и четири дни в седмицата, като оптималният според тях модел ясно насочва към приоритет на баланса между..

публикувано на 03.06.25 в 18:08

"Топлофикация - София" отваря мобилни приемни за гражданите

От 5 юни "Топлофикация - София“ стартира нова инициатива, с която цели подобряване на комуникацията с клиентите си и улесняване на достъпа до електронните си услуги. Това ще се случва с мобилна приемна, с която на място експерти от дружеството ще отговарят на въпроси на граждани и ще приемат сигнали и предложения. Всяка седмица, в рамките на..

публикувано на 03.06.25 в 17:00

Ръст в цените на недвижимите имоти се очаква както до края на тази година, така и през следващата

Бъдещето на сектора с недвижими имоти през следващата година, обсъдиха представители на Националното сдружение "Недвижими имоти“ и работещи в бранша. По време на срещата стана ясно, че ръст в цените на недвижимите имоти се очаква както до края на тази година, така и през следващата. По думите на Александър Бочев, председател на Националното..

публикувано на 03.06.25 в 16:07

Адвокатите на протест с искане за увеличение на хонорарите на служебните защитници

Адвокати в страната излизат на протест, с искане за увеличение на адвокатските хонорари на служебните защитници. Протестът засяга правната помощ на гражданите като служебни и резервни защитници. Пред Радио София председателят на Софийската адвокатска колегия адв. Жана Кисьова обясни, че обхватът на правната помощ се разширява непрекъснато, а..

публикувано на 03.06.25 в 15:05
Нивина Коканова с Раде Маркович в сцена от филма „Крадецът на праскови“

Спомен за Невена Коканова

На днешната дата - 3 юни, се навършват 25 години от кончината на голямата българска  актриса Невена Коканова, определяна от много експерти и зрители като Първата дама на българското кино. Всички, които помнят ролите ѝ , са наясно, че нейният талант блестеше не само на големия и малкия екран, а остави ярка следа на театралната сцена, откъдето..

публикувано на 03.06.25 в 15:02
Народен театър „Иван Вазов“

Градът като персонаж в пиесата “Хеда Габлер“ на Тимофей Кулябин

42-ма актьори играят на 10 различни места в София в театралното събитие на  сезона. Световнопризнатият режисьор Тимофей Кулябин представя  дългоочакваната премиера на “Хеда Габлер“ на Голямата сцена в Народния  театър. Тази вечер и утре са следващите две представления. В главните роли влизат Радина Кърджилова като Хеда Тесман, Дарин Ангелов..

публикувано на 03.06.25 в 14:57