"Статистиката не е толкова вярна дотолкова, че българинът не е свикнал да си изхвърля стария автомобил и в предблоковите пространства, по дворовете и по други такива места стоят много такива автомобили, които с носталгия българинът си ги пази и не ги дерегистрира и хвърля за унищожаване в моргите. Те стоят като трета, четвърта кола евентуално да си ги ползват някога", каза Доросиев. И допълни:
"Това е за нашите ширини. Балканците сме си такива, че си пазим нещата както в мазетата, така и в дворовете и си прибираме всичко, че някога може да ни потрябва. Докато западнякът е с друго мислене, той трябва да си освободи пространството и отделно, че в Западна Европа им дават бонуси ако един човек иска да си изхвърли стария автомобил. Например в Германия и Италия дават до 3 хиляди евро бонус, ако човек си купи нова кола и изхвърли старата в морга, а не я продаде на вторичния пазар."
Той подчерта, че все още не сме готови за електромобили, тъй като нямаме необходимия брой зарядни станции както в Западна Европа. Освен това цените са доста завишени и ако човек зареди на бърза станция му излиза толкова скъпо, колкото да кара нормален автомобил с ДВГ. Напоследък има внос на коли от САЩ, но доколко системите за сигурност съвпадат?
"Общо взето има доста големи негативи и разлики в самия софтуер на автомобилите и много хора берат ядове. Наистина има голям внос от САЩ и Канада, но там за да се вземе една добра цена на автомобила, той трябва или да е ударен, или да е наводнен, или да е откраднат, или нещо подобно. Играят се на търгове и повечето ударени автомобили ги правят в България, което не е ок за нормалния европейски пазар. Пак казвам, те са с други софтуери, не работят много добре навигациите, трябва да се сменяват от Канада задължително стопове и други консумативи, за да може един такъв автомобил да придобие европейски вид", каза Доросиев.
В България годишно се регистрират 260 хиляди коли втора ръка, а вносът от Северна Америка е около 5%. От три години има стриктен контрол за стоповете и мигачите. По думите му много българи вкарват коли с десен волан, което е неприемливо, тъй като фаровете са обърнати и заслепяват водачите, като е крайно време да се въведе контрол. От ЕС обмислят да забранят вноса на твърде стари коли, като ще могат да бъдат внасяни такива само с екостандарт "Евро 4", или по-висок.
"Това противоречи на всички морални човешки норми и никой не може да забрани човек да си продава собствеността. Аз мисля, че това няма да може да мине в Европейския парламент и няма шанс да се получи такава забрана. Повярвайте ми, има ретро автомобили, които имат доста по-висока стойност, отколкото една нормална нова кола и това означава, че не може човек да го продаде. Не мисля, че е редно и морално и не мисля, че може да се получи това някой да забрани да се продават. По същия начин някой може да каже, че не могат да се продават и старите жилища", отбеляза Доросиев.
Относно това, че собствениците на стари и замърсяващи коли ще плащат по-високи данъци той заяви, че това отдавна е трябвало да се случи в България.
"Въпросната екотакса, която се събира за всеки един новорегистриран автомобил втора употреба в КАТ, тези пари отиват в едни частни джобове. Крайно време е тази екотакса да бъде подменена, ликвидирана и махната. Ние от Асоциацията на вносителите на автомобили сме дали едно предложение на Асен Василев, но сега при новия министър ще видим как ще пробием. При регистрация да се събира някаква такса, която такса да се използва за привилегии при закупуване на "Евростандарт 6" за автомобил и електрически коли", каза той.
Освен това посочи, че автомобилите без катализатори трябва да бъдат извадени от употреба, или да бъдат приведени в нормален режим. Друг е въпросът, че в България има много кражби на катализатори и DPF филтри и затова хората просто слагат обикновено гърне.
"Мисля, че има много автомобили, които са над 15 години и са в много добро техническо състояние. Отделно, повярвайте ми, новите автомобили ги правят "от ден за пладне" и другото е, че ги направиха двойно по-скъпи. След пандемията нещата добиха нереална стойност и това, че ЕП искат коли над 15 години да не съществуват, да не се ремонтират и да не се продават означава, че те правят услуга на чисто новите автомобили, за да могат те да реализират печалбата си, защото тези цени, които направиха в момента са нереални", каза Доросиев. И добави:
"Тези хора, които са горе въобще не мислят за тези хора, които са бедните, за които колата им е средство за придвижване от точка А до точка Б. Без нея не могат да съществуват, не могат да отидат на доктор, да си свършат някаква работа, да отидат на покупки, или каквото и да било."
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
През февруари следващата година ще бъде завършен корпусът на 55-о Средно училище "Петко Каравелов“ в столичния район "Студентски“. Новото крило, което се изгражда от миналата година, ще позволи на още 300 ученици да се обучават в образователната институция. Ще бъде изграден втори СТЕМ център с 4 зони - природни науки, зелени технологии,..
"Новата гора на София" е мащабна залесителска инициатива на Столичната община, в рамките на която вече са засадени над 180 000 нови дървета. Инициативата цели трансформация на пустеещи общински земи в гора и изграждане на зелен филтър в близост до София, който да подпомогне подобряването на качеството на атмосферния въздух. Проектът стартира..
В края на лятната ваканция и на прага на новата учебна година, се сещаме и за профилактичния преглед при детския офталмолог. Как влияе екранната зависимост на децата, как да ги предпазим от късогледство и други проблеми с очите? Доц. д-р Невяна Велева – офталмолог в Детското очно отделение на Клиниката по очни болести на УМБАЛ "Александровска“,..
Фокус върху ситуацията в Спешната помощ в София и страната в разговор с Ива Пехливанска – председател на Съюза на парамедиците в България. Според подадена статистика от организацията, 60 процента е дефицита на лекари в столичната Спешна помощ. Данните показват, че над 100 лекари липсват в Спешната помощ в столицата, което означава, че..
Новата управленска структура и заместниците на Васил Терзиев в Столичната община ще бъдат представени най-късно до началото на месец октомври. В това увери столичният кмет, който посочи, че заместник-кмет по финанси ще има още на 10 септември. Иван Василев беше зам. кмет по финанси до миналата седмица. Той изненадващо подаде оставка на 31-ви..
Доц. д-р Теодора Стоилова-Дончева работи в Института за изследване на изкуствата към БАН. "В института има сектор "Екранни изкуства". Там, заедно с други колеги, изследваме различни теми свързани с киното . Аз конкретно се занимавам с българско кино", споделя за областта на изследвания, с която се занимава Теодора Дончева и допълва, че предпочита..
От 25 септември до 5 октомври Sofia Documental 2025 превръща София в игрално поле на документалното кино. Шестото издание тръгва по следите на онова, което ни прави хора, под мотото "Естественият интелект отвръща на удара“. Програмата на Sofia Documental 2025 насочва прожекторите към интуицията, емпатията и моралния компас, които единствено..