Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От ЕС обмислят нови ограничения за старите коли

2
Снимка: Жоро Александров

Какъв е в България дялът на пазара за стари автомобили и как ще се отрази това на сектора, джоба и чистотата на въздуха? Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциация на вносителите на автомобили разказа подробности пред Радио София. По думите му българинът е започнал да кара все по-нови автомобили, като статистиката сочи, че от две години насам автопаркът у нас се подновява. В големите населени места се купуват автомобили до 8-10 години, докато в малките места колите, които се купуват са над 10-15 години. Това е така, защото доходите на хората там са по-ниски.

"Статистиката не е толкова вярна дотолкова, че българинът не е свикнал да си изхвърля стария автомобил и в предблоковите пространства, по дворовете и по други такива места стоят много такива автомобили, които с носталгия българинът си ги пази и не ги дерегистрира и хвърля за унищожаване в моргите. Те стоят като трета, четвърта кола евентуално да си ги ползват някога", каза Доросиев. И допълни:

"Това е за нашите ширини. Балканците сме си такива, че си пазим нещата както в мазетата, така и в дворовете и си прибираме всичко, че някога може да ни потрябва. Докато западнякът е с друго мислене, той трябва да си освободи пространството и отделно, че в Западна Европа им дават бонуси ако един човек иска да си изхвърли стария автомобил. Например в Германия и Италия дават до 3 хиляди евро бонус, ако човек си купи нова кола и изхвърли старата в морга, а не я продаде на вторичния пазар."

Той подчерта, че все още не сме готови за електромобили, тъй като нямаме необходимия брой зарядни станции както в Западна Европа. Освен това цените са доста завишени и ако човек зареди на бърза станция му излиза толкова скъпо, колкото да кара нормален автомобил с ДВГ. Напоследък има внос на коли от САЩ, но доколко системите за сигурност съвпадат?

"Общо взето има доста големи негативи и разлики в самия софтуер на автомобилите и много хора берат ядове. Наистина има голям внос от САЩ и Канада, но там за да се вземе една добра цена на автомобила, той трябва или да е ударен, или да е наводнен, или да е откраднат, или нещо подобно. Играят се на търгове и повечето ударени автомобили ги правят в България, което не е ок за нормалния европейски пазар. Пак казвам, те са с други софтуери, не работят много добре навигациите, трябва да се сменяват от Канада задължително стопове и други консумативи, за да може един такъв автомобил да придобие европейски вид", каза Доросиев.

В България годишно се регистрират 260 хиляди коли втора ръка, а вносът от Северна Америка е около 5%. От три години има стриктен контрол за стоповете и мигачите. По думите му много българи вкарват коли с десен волан, което е неприемливо, тъй като фаровете са обърнати и заслепяват водачите, като е крайно време да се въведе контрол. От ЕС обмислят да забранят вноса на твърде стари коли, като ще могат да бъдат внасяни такива само с екостандарт "Евро 4", или по-висок.

"Това противоречи на всички морални човешки норми и никой не може да забрани човек да си продава собствеността. Аз мисля, че това няма да може да мине в Европейския парламент и няма шанс да се получи такава забрана. Повярвайте ми, има ретро автомобили, които имат доста по-висока стойност, отколкото една нормална нова кола и това означава, че не може човек да го продаде. Не мисля, че е редно и морално и не мисля, че може да се получи това някой да забрани да се продават. По същия начин някой може да каже, че не могат да се продават и старите жилища", отбеляза Доросиев.


Относно това, че собствениците на стари и замърсяващи коли ще плащат по-високи данъци той заяви, че това отдавна е трябвало да се случи в България.

"Въпросната екотакса, която се събира за всеки един новорегистриран автомобил втора употреба в КАТ, тези пари отиват в едни частни джобове. Крайно време е тази екотакса да бъде подменена, ликвидирана и махната. Ние от Асоциацията на вносителите на автомобили сме дали едно предложение на Асен Василев, но сега при новия министър ще видим как ще пробием. При регистрация да се събира някаква такса, която такса да се използва за привилегии при закупуване на "Евростандарт 6" за автомобил и електрически коли", каза той.

Освен това посочи, че автомобилите без катализатори трябва да бъдат извадени от употреба, или да бъдат приведени в нормален режим. Друг е въпросът, че в България има много кражби на катализатори и DPF филтри и затова хората просто слагат обикновено гърне.

"Мисля, че има много автомобили, които са над 15 години и са в много добро техническо състояние. Отделно, повярвайте ми, новите автомобили ги правят "от ден за пладне" и другото е, че ги направиха двойно по-скъпи. След пандемията нещата добиха нереална стойност и това, че ЕП искат коли над 15 години да не съществуват, да не се ремонтират и да не се продават означава, че те правят услуга на чисто новите автомобили, за да могат те да реализират печалбата си, защото тези цени, които направиха в момента са нереални", каза Доросиев. И добави:

"Тези хора, които са горе въобще не мислят за тези хора, които са бедните, за които колата им е средство за придвижване от точка А до точка Б. Без нея не могат да съществуват, не могат да отидат на доктор, да си свършат някаква работа, да отидат на покупки, или каквото и да било."  

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
С Константин Драгов и Сана Драгова

Медитацията е начин да се чувстваме нормално

Шри – Шри Рави Шанкар гостува отново в България – Константин Драгов и Сана Драгова: "Той е основателят на фондация "Изкуството да живееш", тя е в над 180 държави. Учителят ще има лекция с възможност за въпроси и отговори и най-вече, ще има медитация в залата (НДК - зала 1). Ще е като на концерт. Заедно ще преминем отвъд хаоса. Блаженството е..

публикувано на 19.07.25 в 11:54

Киното е лесен път за предаване на култура

Филмът „Гунди“ влиза в британската разпространителска мрежа – режисьорът Димитър Димитров с подробностите: "Много е важно, че филмът продължава като част от програмата на британските кина от веригата "Орион". Тя е достъпна в сайта им и те са си направили сметка, че не само българи ще го гледат. Като студент там не съм си и мечтал, че някой ден мой..

публикувано на 19.07.25 в 11:02

Мост между поколенията

Голямата маса: Градски дворове – Божидар Емануилов, зам.-кмет на "Оборище":  "Има най-различни работилници за деца и възрастни в един от дворовете, гаражна разпродажба в друг, жива музика. Градските дворове е изчезваща среда, тези, които сме израснали в центъра ги помним. Те са мост между поколенията. Има и хора, които негодуват заради ограничения..

публикувано на 19.07.25 в 10:11

Уличното изкуство дава свобода

Уикенд с „ Мале-мале“ – второ издание на мини фестивала в Южния парк, гост по този повод ни е Петринел Денев: "Програмата ни е малка, първото издание бе изцяло за деца. Хуморът е подходящ и за възрастните. Предвидили сме и уъркшоп за улична клоунада - така и ние започнахме с "Мале-мале". Уличното изкуство дава свобода - да пробваш, да..

публикувано на 19.07.25 в 10:00

Приетите 8-окласници в София на втория етап на класиране обявяват на 21 юли

Макар през последните години училищата с природоматематически профил и езиково обучение да запазват челните позиции сред бъдещите осмокласници, тези за професионално обучение, стават все по-предпочитани. Това поясни  пред БНР-Радио София Ваня Станчева , старши експерт по организация на средното образовани в Регионалното управление на..

публикувано на 18.07.25 в 17:21

Инициативата "Голямата маса" се завръща с поредно издание

Инициативата "Голямата маса“ се завръща с поредно издание. Тази събота (19 юли), съседи и приятели от столичния район "Оборище“ отново ще седнат една маса. Събитието ще се проведе на ул. "Васил Друмев", в отсечката от ул. "Оборище" до ул. "Русалка", от 11.00 до 22.00 часа. Акцент във второто издание на "Голямата маса“ 2025 е един от..

публикувано на 18.07.25 в 16:56

Започва ваксинацията на момичета и момчета срещу HPV по новата програма

Човешкият папилома вирус (HPV) е най-честият причинител на сексуално-предавана инфекция и е причина за появата на кожни брадавици, аногенитални брадавици и папиломни образувания на дихателните пътища. Освен това обаче HPV причиняват 5% от всички онкологични заболявания при жените и мъжете по света, като напр. рак на маточната шийка, рак на..

публикувано на 18.07.25 в 16:30