Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Националното външно оценяване се оказва излишно?!

Снимка: Радио София

Подготовката за Националното външно оценяване (НВО) в VII клас коства много усилия и стрес на учениците, учителите и семействата без никакви доказателства, че това се отразява положително на академичното и социално-емоционалното развитие на подрастващите. Тъкмо напротив: фокусирането върху тестовете измества автентичния смисъл на образованието и пилее по непростим начин интелектуалните и емоционални сили на подрастващите.

Опасна е и тенденцията за увеличаване на натиска върху учениците в IV клас в името на всевъзможни класации между училищата и използването на резултатите като вход към различни прогимназиални паралелки. Това посочват сред аргументите за създаването на петицията, нейните автори, сред които и Ирина Манушева. Тя разказа подробности по темата пред Радио София.

"Проблем е какво изобщо измерваме с тези външни оценявания. Те бяха въведени преди повече от 15 години с идеята да очертават всяка година една обективна картина на състоянието на образованието в страната, да се изясняват проблемите на ниво училище, на ниво община, област и на ниво образователна система в цялата държава. Да се проследяват ефектите от различни мерки и реформи, които се предприемат. За съжаление така и не си отговорихме на въпроса какво точно се опитваме да измерим, как го измерваме и как използваме резултатите, които получаваме. На всичкото отгоре така и не можахме да постигнем стандартизирани изпити, които да позволяват да се проследяват тенденциите през годините. Поради това, всички външни оценявания, които се провеждат в момента не е много ясно какъв е смисълът от тях, въпреки, че за тях отива много голям организационен и финансов ресурс", подчерта Манушева.

Относно частните уроци тя посочи, че освен, че се разширява ножицата между училищата се задълбочават и социалните неравенства. Международните изследвания показват, че най-важното е всички деца да имат равен достъп до качествено образование. 

Съществува ли цялостна визия за тези НВО-та?

"Всичко, което се прави в тази образователна система се прави на парче. И това е също един от много големите проблеми. Липсва ни един сериозен и задълбочен анализ на това какво се случва, какви са истинските проблеми и какви са истинските потребности на всички участници в образователната система. Предприемат се някакви малки козметични промени тук-там и в учебни програми, и в съдържанието на изпитите, и във времето", каза тя.


Един от сериозните проблеми са тестовете, тъй като в седми клас минимум една година децата се готвят единствено и само за тестове, което спъва тяхното развитие. Това е така, защото учениците се фокусират върху налучкването на отговори, наизустяването и правенето на преразказ, посочи Манушева. Доклад на PISA сочи, че творческите и креативните способности на българските младежи са много ниски.

"Има много хора и в самото министерство, има страшно много учители и директори, които се опитват да работят в правилната посока, но цялата ни система, това, което изискваме общо всъщност е безкрайно сбъркано. И дори да го прилагаме в най-добрия му вариант, то пак ще дава грешни резултати, защото приоритетите ни са объркани", каза тя.  

По думите й петицията трябва да даде сериозен обществен дебат по темата. В нея наред с другите проблеми много хора разпознават и задължителното профилиране, което е било въведено със закон от 2016 година. При него децата дори да не искат да кандидатстват са длъжни да го направят. Въпреки предупрежденията на международни организации, че профилирането трябва да стане на по-късна възраст, у нас децата са принудени да направят своя избор на 13 или 14 годишна възраст. Изборът е решаващ, ограничен и някои видове паралелки с професионална или профилирана насоченост са екзотика. Такива са например паралелки с физика и история.

"Децата нямат никакъв проблем с усилията и трудностите, те имат проблем със смисъла. Когато те не виждат смисъл в нещо, естествено, че не полагат усилия. Аз не познавам човек, който когато не вижда смисъл в нещо е склонен да полага усилия и то по цял работен ден всеки ден, защото те са ангажирани с училището много", каза Манушева.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Започна изграждането на железопътния интермодален терминал във Волуяк

Символичната първа копка на железопътния интермодален терминал във Волуяк направи министърът на транспорта Гроздан Караджов. Проектът трябва да заработи с пълен капацитет следващата година, когато, според Караджов, Волуяк ще се превърне в основен логистичен възел.  Интермодалният терминал се финансира по Механизма за свързване на Европа, като по..

публикувано на 25.04.25 в 08:15

Повече слънчеви часове ще има преди обяд, за следобед си вземете чадър

Днес преди обяд в по-голямата част от страната ще бъде предимно слънчево, над североизточните райони с разкъсана облачност. Около и след обяд ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност, съобщиха от НИМХ. Ще има краткотрайни валежи, придружени с гръмотевици, на повече места в източната половина от страната и планините. Почти без валежи ще бъде в..

публикувано на 25.04.25 в 07:35

"Форум", 24.04.25: Сложната конфигурация в Столичния общински съвет

Коментаторите в предаването "Форум" тази седмица са юристът Мими Шишкова и експертът от "Екипът на София" Жоро Пенчев. Част от темите, които коментираха те бяха: Излизането на "Спаси София" от управляващата коалиция в Столичния общински съвет - различни гледни точки;  ЦСКА остана без метростанция, наименувана на отбора;   Кадровата политика..

публикувано на 24.04.25 в 18:15

София и околностите са в зона, която е с висока уязвимост от земетресения

България е в сеизмична зона. София и околностите са в зона, която е с висока уязвимост от земетресения. Не може да се предвиди точната дата и час, когато земята ще се разтресе, но все пак има изразена периодичнос, казва инж. Георги Кордов – специалист в областта, във връзка с вчерашното земетресение в Истанбул. В Гърция и в Турция се готвят за..

публикувано на 24.04.25 в 17:35
Мария Брестничка

Няма научни доказателства, че преподаването на религия в училище, ще възпита добродетели у децата

Мария Брестничка, част от секретариата на Националната мрежа за децата, и автор на редица доклади и анализи свързани с политиките за децата и семействата, коментира идеята на МОН за задължителен предмет "Религия и добродетели" в учебната програма, както и за явлението "локални“ сред ученици с девиантно поведение. “Ние,  от Националната мрежа..

публикувано на 24.04.25 в 16:56
Форумът събра различни мнения за изучаването на предмета

Форум събра различни мнения за изучаването на предмет "Религия" в училищата

Над 100 са участниците в дискусията, посветена на изучаването на добродетели и религии в българските училища в зала 6 на НДК. Тук са българският патриарх Даниил, главният мюфтия Мустафа Хаджи, депутати, учители, родители, изследователи и представители на гражданския сектор и неправителствени организации. Модератор на събитието е антропологът Харалан..

публикувано на 24.04.25 в 16:47

Стартират финалите на 25-те национални състезания по професии

Стартират финалите на 25-те национални състезания по професии, които Министерството на образованието и науката организира всяка година през пролетта. Състезанията по професии са стимул за изява и подкрепа на най-добрите ученици. В организацията и провеждането им традиционно има представители на бизнеса и на висши училища , които под различна..

публикувано на 24.04.25 в 16:40